Jump to content

Lastbil kör in i folkmassa i Stockholm


Flaskan
 Share

Recommended Posts

Jag har väldigt lätt för att skärma av mig från hemskheterna som sker runt omkring oss. Både i världen och i Sverige. Men det här gav mig en känsla som jag inte känt sedan jag var 11 år gammal och skulle kolla på That 70's Show men bemöttes av videofilmer av folk som hoppade ut från ett brinnande World trade center. Riktig klump i magen. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Flickvännens och min dag blev lång. Vi åkte till Mall Of Scandinavia som ligger norr om Stockholm i Solna. Vi hann gå i två butiker innan jag läste om attacken på Aftonbladet. 

Fick en extrem oro både jag och flickvännen så vi beslöt oss för att ta oss ur köpcentret för att vara på säkra sidan. Blev en tripp till Uppsala med min pappa som bror som hämtade upp oss. Kom hem för en liten stund sen eftersom det varit bilköer hela dagen i Stockholm.

 

Det som gör mig förbannad är folks statusar på sociala medier. Lästa allt från skottlossningar på platser som Gamla stan, Fridhemsplan, Globen och Stureplan. och även att personer förklädda till poliser skött i Stockholm. Rykten om att det sköts inne i Mall of Scandinavia gjorde mig lite mer orolig, men läget där var lugnt. Många åkte hem samtidigt som oss.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min feed är full av folk som är butthurt för att Joakim Lamotte lagt upp en status där han ganska vagt kritiserar regeringen för att de varit så handfallna kring förebyggande av terrorism. De menar att det är smaklöst att han i denna status lagt en standardfooter som visar vilket nummer man kan swisha till om man vill stödja kanalen.

Perspektiv, folk, perspektiv. Jag är så jävla less på alla moralpoliser i min bekantskapskrets. Man märker vilken ekokammare de sitter i och begär likes av varandra när de delar saker från IRM.

"Kunde han inte bara sagt att det var hemskt att det hände. Man behöver inte prata om hur politiken behöver ändras."

Jo?!

-

Med det sagt, det kändes som en tidsfråga. Man får hoppas att det inte uppmuntrar folk till att göra ännu värre saker, och att det till slut kanske ruskar liv i säkerhetsaspekterna som så länge sopats under mattan av denna regering. Att Kuhnke blev av med sitt uppdrag var det minsta man kunde begära, och att polisen får extra pengar är också välkommet. Nu behövs bara en ny rikspolischef så börjar vi röra oss i rätt riktning.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är uppenbarligen tragiskt och oerhört sorgligt, men att uppmärksamma vad som till synes var ensam gärningsman som kapar en lastbil och kör in i ett köpcentrum som någon form av ett organiserat terrorbrott, innan vi ens har klara besked om någon form av ett motiv eller om det ens var vidare planerat, känns som att blåsa det ur proportion i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...