Jump to content

Nytt grafikkort. Nu fungerar inte andra skärmen.


Mark
 Share

Recommended Posts

Jag köpte ett begagnat GTX 780 av en vän. Hade ett GTX 670 tidigare.

Satte i grafikkortet, pangade igång datorn. Nu är det bara en skärm som fungerar, min "mainskärm". 

Har testat byta plats på kablarna bakom datorn, har även testat med en HDMI kabel men det är fortfarande bara en skärm som fungerar. Det står "No signal detected" på den andra skärmen. Har de senaste drivrutinerna.

Vad ska jag göra?

Värt att nämna, när jag kopplar in den andra skärmen i samma DVI-port som mainskärmen så fungerar den, men inte mainskärmen. Är det något fel på porten i grafikkortet då?

 

Beskriver kanske luddigt, men jag är inte så hajj på sånt här.

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tagit bort gamla drivrutiner och installerat nya innan eller efter bytet?

Kolla även enhetshanteraren om det funkar att låta datorn "hitta" skärmarna på nytt.

Testat båda delarna. Ingen lycka.

Ska testa formatera datorn och se om det hjälper. Börjar dock misstänka att det är själva grafikkortet det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte samma drivers till båda grafikkorten dessutom?

Låter som det kan vara fel på kortet, ja. Kollat runt i nvidias kontrollpanel om det är någon inställning som inte är som den ska?

Senaste WHQL-drivern från nvidia:

GeForce 900 Series:

GeForce GTX TITAN X, GeForce GTX 980 Ti, GeForce GTX 980, GeForce GTX 970, GeForce GTX 960, GeForce GTX 950

GeForce 700 Series:

GeForce GTX TITAN Z, GeForce GTX TITAN Black, GeForce GTX TITAN, GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 780, GeForce GTX 770, GeForce GTX 760, GeForce GTX 760 Ti (OEM), GeForce GTX 750 Ti, GeForce GTX 750, GeForce GTX 745, GeForce GT 740, GeForce GT 730, GeForce GT 720, GeForce GT 710, GeForce GT 705

GeForce 600 Series:

GeForce GTX 690, GeForce GTX 680, GeForce GTX 670, GeForce GTX 660 Ti, GeForce GTX 660, GeForce GTX 650 Ti BOOST, GeForce GTX 650 Ti, GeForce GTX 650, GeForce GTX 645, GeForce GT 645, GeForce GT 640, GeForce GT 630, GeForce GT 620, GeForce GT 610, GeForce 605

GeForce 500 Series:

GeForce GTX 590, GeForce GTX 580, GeForce GTX 570, GeForce GTX 560 Ti, GeForce GTX 560 SE, GeForce GTX 560, GeForce GTX 555, GeForce GTX 550 Ti, GeForce GT 545, GeForce GT 530, GeForce GT 520, GeForce 510

GeForce 400 Series:GeForce GTX 480, GeForce GTX 470, GeForce GTX 465, GeForce GTX 460 SE v2, GeForce GTX 460 SE, GeForce GTX 460, GeForce GTS 450, GeForce GT 440, GeForce GT 430, GeForce GT 420

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är samma drivrutiner, ja. Tagit bort och installerat drivrutiner igen, ingen skillnad. Allt är som det ska vara i Nvidias kontrollpanel.

Själva grejen att inte ens grafikkortet känner av en andra skärm verkar ju tyda på att det är något fel på kortet.

Annars funderade jag på att testa en ghettolösning. Använda två grafikkort, det nya och det gamla, där jag har det gamla som den andra skärmen använder och låter förstaskärmen använda det nya grafikkortet. Fungerar det? Jag vet att man kan använda flera grafikkort, men kan man använda två olika? Är det bra för datorn, sänks prestandan på något sätt?

Vill även inflika att det är inte hela världen om jag inte får till det så jag kan använda den andra skärmen. Kör i princip bara Skype och Spotify på den, ibland någon stream när jag multitaskar. Men skulle vara nice att reda ut problemet, bara för sakens skull.

Sen är det en annan grej. Det tar sjukt lång tid för datorn att boota upp efter bytet av grafikkort. Sitter fast i BIOS-menyn i 1-1,5 minut innan den startar upp. Hade inte detta problem med mitt 670. Relevant?

Redigerad av Mark
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nej det ska inte ta så lång tid att boota. Försöker den boota på grafikkortet på något sätt?? Låter helskumt.

Har ingen aning om det går att köra 2 grafikkort samtidigt (i icke SLI/Crossfire-konfig). Kan inte se någon anledning till att det inte ska gå egentligen, men bäst att läsa på och se om det stöds officiellt av nvidia på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Är samma drivrutiner, ja. Tagit bort och installerat drivrutiner igen, ingen skillnad. Allt är som det ska vara i Nvidias kontrollpanel.

Själva grejen att inte ens grafikkortet känner av en andra skärm verkar ju tyda på att det är något fel på kortet.

Annars funderade jag på att testa en ghettolösning. Använda två grafikkort, det nya och det gamla, där jag har det gamla som den andra skärmen använder och låter förstaskärmen använda det nya grafikkortet. Fungerar det? Jag vet att man kan använda flera grafikkort, men kan man använda två olika? Är det bra för datorn, sänks prestandan på något sätt?

Vill även inflika att det är inte hela världen om jag inte får till det så jag kan använda den andra skärmen. Kör i princip bara Skype och Spotify på den, ibland någon stream när jag multitaskar. Men skulle vara nice att reda ut problemet, bara för sakens skull.

Sen är det en annan grej. Det tar sjukt lång tid för datorn att boota upp efter bytet av grafikkort. Sitter fast i BIOS-menyn i 1-1,5 minut innan den startar upp. Hade inte detta problem med mitt 670. Relevant?

Hej, supersent svar. Är det löst för dig?

Om inte, så måste du förmodligen uppdatera BIOS. Jag blev tvungen att göra det själv då jag hade samma POST problem som dig när jag gick från ett 560ti till ett 750ti. Satt fast i POST screen i drygt 1 minut innan allt flippa ur och sen bootade in till Windows. 

Vad har du för moderkort? Kan vara som så att ditt moderkort är för gammalt för att stödja denna GPU med den befintliga versionen av BIOS som ligger installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...