Jump to content

EDM-Tråden


Siana
 Share

Recommended Posts

Sjukt tråkigt. Det låter precis likadant som allt annat som vanligtvis pumpas på diverse houseklubbar... sen' har ju visserligen mycket olika uppfattning vilket demonstreras ovan.. tongue_1181744_0.gif

... undrar om DubVision känner till fågellåten? Det är verkligen exakt samma harmonik.. fast ännu tråkigare tycker jag, eftersom det inte ens finns en melodi här annat än att den gömmer sig i ackorden. Aeh. Usch.

Hehe, smaken är som baken. Många av mina favoritlåtar nu låter ganska lika. Men jag tycker om trycket i dem, och de gör mig glada. :)

Tror väl inte han skulle sno av en så poppis låt, många låtar av den här typen använder väldigt snarlika ackordföljder så det händer väl då och då att de skapar något liknande av misstag. Men vad vet jag. De känner garanterat till låten nu, de fick rätt många kommentarer om den på SoundCloud. happy_1182248_0.gif

Här är en liten annorlunda låt jag tyckte var ganska bra. Det är Armeniens bidrag i ESC 2014. Den är väl inte jätte-elektronisk men de har smugit in lite wobble wobble i 'droppet'.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
Skrivet (redigerad)

Jag gjorde en spotifylista som täcker de flesta större akter på Summerburst Göteborg, Main Stage. Vet inte om det finns något intresse för den här, men här är den i all fall:

http://open.spotify....MxYrg4JNvJBOBzG

Lyssnas med fördel utan shuffle på och med 10 sekunder crossfade.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Här är något riktigt Indie. Phyrex. 700 views på YouTube. Han förtjänar mer.

Det här är ganska extrem big room house och faller nog inte alla i smaken. tongue_1181744_0.gif

Riktigt bra. Sådana här låtar får mig alltid att vilja skaffa en bil... Hade varit perfekt att dunka den här musiken på väg till sommarstugan. :naughty:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra. Sådana här låtar får mig alltid att vilja skaffa en bil... Hade varit perfekt att dunka den här musiken på väg till sommarstugan. naughty_1182473_1.gif

Haha, ja verkligen. happy_1182248_0.gif

Här är ett par till relativt nya släpp i samma stil:

------------------------------------

Nysläpp från Steerner och OVERWERK också! smile_1181703_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Får kiss i hjärnan av fläsk-housen du länkar, Siana (no offence tongue_1181744_0.gif). Vet att jag för två år sen pikade mr_tobbe någon gång när han dissade fistpump-house men idag är jag helt med honom. More is more är aldrig en bra devis. Däremot gillar jag, utan att vara särskilt insatt, mycket av den deep house och techno mina vänner introducerat mig för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe :) om jag får ge svar på tal tycker jag deep house och techno är ganska intetsägande musik. Det händer så lite mellan dess olika segment. Energi-nivån känns samma låten ut och ofta känner jag att jag saknar ett lager - en trumrytm och en basslinga är inte tillräckligt för att intressera mig, jag vill höra lite melodi och karaktär.

Det finns ett par Deep House-låtar som jag tycker är helt okej.

Techno rör jag inte ens med pinne.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe smile_1181703_0.gif om jag får ge svar på tal tycker jag deep house och techno är ganska intetsägande musik. Det händer så lite mellan dess olika segment. Energi-nivån känns samma låten ut och ofta känner jag att jag saknar ett lager - en trumrytm och en basslinga är inte tillräckligt för att intressera mig, jag vill höra lite melodi och karaktär.

Det finns ett par Deep House-låtar som jag tycker är helt okej.

http://www.youtube.c...h?v=jjx2oc2NRzA

http://www.youtube.c...h?v=wnXxBWKtkk4

Techno rör jag inte ens med pinne.

Förstår vad du menar, men det är just det som är tjusningen; hur en liten liten detalj som ändras, på grund av att det överlag är så minimalistiskt och repetitivt, kan göra så stor skillnad. Har man upplevt det på Berghain blir man frälst. Techno är en jävligt svårdefinierad genre, men jag menar den slags techno som exempelvis Paul Kalkbrenner gör. Ska lyssna på det du länkade, återkommer!

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar, men det är just det som är tjusningen; hur en liten liten detalj som ändras, på grund av att det överlag är så minimalistiskt och repetitivt, kan göra så stor skillnad.

Det låter som sådan musik min mamma vill ha på promenad för att "det är så bra takt". :rolleyes:

Edit: Jag satte precis din musik i samma fack som Lou Bega - Mambo no. 5

ibyLmqa6CmFAj7_1248463_0.gif

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som sådan musik min mamma vill ha på promenad för att "det är så bra takt". rolleyes_1184336_0.gif

Edit: Jag satte precis din musik i samma fack som Lou Bega - Mambo no. 5

Haha. Jag menar bara att en trumma som förändras, eller en liten melodi som kommer in, kan vara minst lika effektfullt och fett som dropsen i fläskhouselåtar. Tror faktiskt du skulle gilla låtarna om du gav dem en chans. yes_1046272_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan emellertid inte riktigt släppa loss till musiken. Som bakgrundsmusik på jobbet eller vid studier kan det ju däremot givetvis fungera. Fast då föredrar jag mer låtar av det här stuket:

Fast nu snackar vi ju knappt EDM längre.

@Tweak: Den här hade kanske du gillat smile_1181703_0.gif

Har du gett Trance en chans? Steget dit från Techno och Deep House är inte ööverdrivet stort.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Hehe :) om jag får ge svar på tal tycker jag deep house och techno är ganska intetsägande musik. Det händer så lite mellan dess olika segment. Energi-nivån känns samma låten ut och ofta känner jag att jag saknar ett lager - en trumrytm och en basslinga är inte tillräckligt för att intressera mig, jag vill höra lite melodi och karaktär.

Det finns ett par Deep House-låtar som jag tycker är helt okej.

Techno rör jag inte ens med pinne.

Intressant, Gecko-låten var faktiskt så nice att jag laddade hem den och själv tänker spinna den på S4:an. Den andra låten var bland det värsta jag hört.

Detta chillar jag rätt hårt på just nu:

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en Traktor Kontrol du pratar om eller? :)

Bullit är lite tjatig i den längden, bättre med radiomix egentligen. Låten du länkade var lite... för konstig för min smak, haha. Påminner mig lite om Mr Oizo - Flat Beat. :P

--------

Sam Feldt!!!

I lite annan genre är jag väldigt taggad på när Steerner släpper sin release av Syn Coles 'Bright Lights':

https://soundcloud.com/icons-music/syn-cole-bright-lights-steerner-remix-preview

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...