Jump to content

Utlåtande om GTA V


henkeponken
 Share

Recommended Posts

Så där... då var storyn avklarad och spelet i stort sett upplevt varför jag nu kan göra ett ordentligt och relativt nyanserat utlåtande om spelets positiva och negativa egenskaper. Det kommer att vara mycket mer text angående mina negativa synpunkter och det är för att det är betydligt mer intressant och viktigt än att raljera om allt vi ändå håller med varandra om. Texten är tänkt att fungera som om vi sitter och snackar skit i matsalen, därav den informella stilen (lol).

Negativt eller under förväntningarna

Ärligt talat finns det enligt min mening inget direkt djup i storyn, jag har svårt att på ett personligt plan knyta ann till både karaktärer och miljö. Jag förstår att man ska känna desperationen i till exempel hur Michael tvingas bolla familj, heists och FBI men det biter inte på mig... jag tycker att Nikos jakt på förrädaren var mycket mer gripande. Detta gäller även det sista uppdraget... i GTA IV var det stort, pampigt och medryckande men i GTA V föll det platt när man hipp som happ slog fyra flugor i en smäll. Riktigt fegt av Rockstar att inte göra alternativ C, Death wish, till att Franklin dör eller offrar sig för sina två vänner... jag väntade mig att det skulle hända. Snopet att bli snuvad på en av karaktärerna i efterhand kan man tycka men samtidigt en jävligt bra anledning till att spela om och, i slutändan, ett betydligt mer tillfredsställande slut än slutet gott allting gott. I GTA IV fick vi ju välja mellan Kate och Roman, BETYDLIGT MODIGARE.

Den kanske mest uppenbara anledningen till varför jag inte fastnade för någon av Trevor, Franklin och Michael på samma sätt som jag fastnade för CJ och Niko torde vara det faktum att man den här gången har tre karaktärer att lära känna i stället för en, det betyder ju inte bara mindre speltid med respektive karaktär utan även mindre fokus på respektive story vilket gör att det oundvikligen blir ett ytligare bemötande. Varför jag har svårt att ankyta till miljön vet jag faktiskt inte... i Liberty City kände jag mig hemma och hittade utan karta efter halva storyn, i Los Santos känner jag mig fortfarande vilsen... det kan ha något att göra med att det är betydligt enklare att navigera i en stad som LC medan LS är betydligt mindre nätverk och betydligt mer tvärgata.

Jag vill också rikta kritik mot mixningen gällande samspelet mellan radio och SFX, soundtracket är en enormt viktig och stor del av spelets miljö och jag hade med min set-up (5.1, Logitech Z906, borde inte vara några problem) ibland svårt eller mycket svårt att urskilja musik och tal, speciellt när man är ute på till exempel motorvägen där motorljud och vindljud tar över ljudbilden totalt. Jag hade samma uppfattning i GTA IV men nu har det blivit ännu värre, en av anledningarna till att soundtracket i San Andreas och Vice City blev så fantastiska var för att man hade en helt annan närhet till radion, man upplevde (antagligen oavsiktligt) miljön betydligt mer från insidan av bilen varför ljudet från radion fick ett övertag gentemot SFXen. Jag har förstås testat att pilla med inställningarna men blev tyvärr inte nöjd.

En annan sak som jag inte är nöjd med är körkänslan vilken dummats ner och blivit alldeles för arkadig. Den är inte dålig om man jämför med andra spel som till exempel sandboxlir som Saint's Row såväl som typ NFS men i anslutning till GTA IV och för den delen ärligt talat San Andreas är det undermåligt. Det ska dock tilläggas att det varierar mycket från bil till bil, samtliga bilar som ägs av huvudrollerna kan emellanåt vara sköna att glida runt i och bilar av den större karaktären som till exempel lastbilar eller Sand King XL har ofta den tyngd som jag eftertraktar. En grupp fordon som saknar tyngd är sportbilarna, det känns ibland riktigt löjligt att plöja runt i staden i 450 knyck bara för att aktivera Franklins "special ability" och uppleva ett riktigt krystat spelmoment. Slow motion i all ära men bara för att vi har mer tid att reagera behöver inte det betyda att reaktionen ska vara överdriven och ful. Som jag nämnde i ett annat inlägg är fyrhjulingen något av det värsta jag varit med om i fordonssammanhang och GTA, den är verkligen fruktansvärd att köra. Deras special ability var något jag använde vädligt lite... varför fanns de? Vad var poängen med dem? De kändes enligt min mening omotiverade... löjligt att CE erbjöd en "25% faster special abillity reload".

Det finns en del småsaker också, petitesser egentligen men ändå värda att notera. Spelvärden är faktiskt inte så enorm som de lovade att den skulle vara... ja, förväntningarna var skyhöga och den är extremt detaljerad men det finns till exempel egentligen ingen anledning att flyga någonstans. Man borde inte gått ut och sagt att den är större än bla och bla och bla tillsammans eftersom det är relativt i och med hur användaren upplever det... flygplanens blotta existens förminskar ju dessutom ön en hel del. En av de absolut häftigaste grejerna i San Andreas var ju just att resa mellan städerna: "Oh, nu ska jag från Venturas till Santos, bäst att ta ett flygplan". VARFÖR finns det ingen flygplats eller landningsbana i den absolut bortersta delen av ön?! Då hade man ändå kunnat tänka "Ah, jag ska till Paleto Bay, det går snabbast om jag tar flygplanet". Helikoptrarna är sjukt relevanta men flygplanen känns, förutom i vissa uppdrag förstås, överflödiga om man inte bara ska ut och flyga för flygandets skull.

En annan sak jag vill ta upp är den omotiverade bristen på detaljfunktioner innom vissa områden(!) samt ett gäng buggar, det ska noteras att många saker i GTA V är extremt detaljerade och fuktionsrika och av just den anledningen är det skitdåligt att:

... bommarna vid helikopterplattorna inte öppnar sig när man kommer med bil trots att man köpt sig en platta. Bugg? Den symbolen har försvunnit från kartan för mig någon gång dessutom.

... att man inte har tillträde till kontorslokalen i hangaren på Los Santos International Airport. Rummet är ju uppenbarligen modellerat, VARFÖR är inte dörren in dit öppen?! Det är dessutom ganska enerverande att den bil man tar med till respektive ställe inte finns kvar där när man kommer tillbaka, impound lot i all sin ära men wtf, eftersom man kan spara flyktbilar hur länge som helst är det inte mer än rätt att det i alla fall finns ett markerat område vid helikopterplattorna, hamnen och i hangaren där du kan ställa ditt fordon och räkna med att det finns kvar när du kommer tillbaka. Trams!

... att det inte finns några snabbmatsrestauranger, de har återanvänt massvis med saker från GTA IV, varför är inte detta en del av det? Jag har i alla fall inte sett något, ni får gärna rätta mig om jag har fel. Jag tycker faktiskt att tre klädaffärer är för lite... don't get me wrong, klädutbudet är enormt men det hade varit mysigare om det spridits ut på fler kedjor. Var är ProLaps liksom... ?

... att det andra Grove Street-garagets symbol uppenbarligen är felplacerad eller buggad, på min karta är det i alla fall en symbol mitt i centrala LS vid en betydelselös gata.

... att man inte kan köpa vissa uppdragsspecifika fordon som tillexempel en offentlig utgåva av den största helikoptern eller det där massiva fraktplanet, riktigt coolt ju.

... att man inte kan köpa fler hem... och att hemmen inte har större garage. Sa de inte att man skulle kunna göra detta eller gällde det bara GTA Online? Vissa av garagen skulle ju vara riktigt schtekiga och man skulle kunna anställa en mekaniker som tog hand om bilarna... ?

... att de FORTFARANDE inte helt löst problemet med att flera fordon av samma sort och ibland färg dyker upp samtidigt, det sker inte lika frekvent som i de tidigare spelen men hur jävla svårt är det att skriva en algoritm som inte kukar ur på det här viset? Det är ärligt talat både löjligt och pinsamt att en sådan sjukdom följt spelet i alla dessa år och om det beror på mänskliga eller mjukvarumässiga begränsningar vet jag inte... någon borde få sparken.

... det är förstås hårdvarurelaterat men jag tycker det är alldeles för lite fotgängare ute på gatorna, jag känner mig väldigt ensam. Å andra sidan är det är gott om bilar emellanåt och de har verkligen fräschat upp placeringsmekaniken och rendereringstekniken. Jag tycker inte att man kan klaga på vare sig draw distance eller pop-ups, det är jäkligt fett att flyga längs med motorvägen (som har blivit riiiiktigt najs att köra på, känns sjukt verkligt) och se hur alla bilar ser ut att vara påväg någonstans och inte ditsatta för att fylla vägen.

... synd att man inte kan segla, faktiskt. :P

... snötoppar?

Positivt eller över förväntningarna

Det absolut mest imponerande Rockstar har lyckats åstakomma med i GTA V är, som jag nämnt innan, spelets brist på sömmar. Det är riktigt sjukt hur linjärt (positiv innebörd) allting känns, hur man glider runt på hela ön, in och ut ur uppdrag och cut scenes utan minsta laddningsskärm. Animationerna i anslutning till dessa är fantastiska och allt som sker i världen känns fruktansvärt naturligt och motiverat. Karaktärsbytet är också riktigt bra, visst, det tar ett tag att komma fram men man får ju också föreställa sig vilken enorm teknisk utmaning det måste ha varit och hyr mycket bättredet kommer att flyta på PC och de nya konsolerna.

Spelet ser förstås fantastiskt ut rent grafiskt och speciellt med tanke på vilka gamla begränsade åbäken som kör koden, det som imponerar mest är ljussättningen. Dynamiken mellan dag, natt, kväll, morgon, sol och regn är fantastisk, att blicka ut över Los Santos på natten är riktigt jävla sjukt faktiskt... otroligt bra jobbat på den fronten. Ska bli intressant att se det i HD... ;-)

Detaljrikedommen är något jag klagat på men något som jag också måste hylla, det känns överflödigt att nämna detaljerna (meta) för ni vet ju vad jag talar om. Ubåt, pimpa, tennis, golf, äga verksamheter, fordonsutbudet, att kunna äga saker, bli full, kläder, tatueringar, alla miniuppdrag och händelser... ja, ni vet. Ljudbilden är trots det jag klagade på innan också emellanåt otroligt välkonstruerad, det finns så sjukt mycket som låter på rätt sätt och på rätt ställen. Knastret från en varm motorhuv, sorlet från staden, ljudet från däcken på alla olika underlag (till och med när man håller på att åka av vägen, surrrrrr) och bara den allmänna diversiteten när man gör saker; imponerade!

Heistuppdragen! Riktigt najs inriktning! Det fetaste var nog att råna FIB (med brandbil) och strax där efter juveleraren... sista megaheisten var också fet men tyvärr lite för litet och lite för kort... hade önskat att de generellt var mer fokus på förberedelser och att heistsen tog lite längre tid.

Mobilen är en riktigt najs tillgång med mail, kontakter, SMS och hela internetväldet med sin produkthandel, aktiehandel, nyheter och annnan media samt allt det där andra läsvänliga materialet som finns att tillgå. Jag trodde inledningsvis att den skulle störa spelmoment och dra fokus från andra funktioner, att det var ett sätt att undvika andra saker men man har helt enkelt bara effektiviserat informationsflödet.

... och avslutningsvis hela kompositionen, spelet i sin helhet, ett spel som är en minst sagt värdig uppföljare men som inte riktigt når hela vägen till där mina förväntingar fanns. Det är skitkul, verkligen, en oslipad diamant som skulle behöva en månad till... kanske finns det ett gäng patchar som kommer lösa det mesta? Nu är det bara att länga till GTA Online som med all säkerhet kommer vara ospelbart i minst en vecka efter lansering på grund av Rockstars värdelösa uppskattning av hur mycket serverkraft som kommer behövas... ;)

TL;DR: Nej, läs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enda som egentligen stör mig är att karaktärerna byter kläder då man inte styr dem. Varför envisas Franklin med att ta på sig den där sjukt fula gula skjortan med långärmat under? Begriper inte Michael att ingen passar ii flipflops och linneshorts? Bara för att Franklin gillar att gå på strippklubbar då jag inte styr honom, betyder det inte nödvändigtvis att han får sämre klädsmak: alltid en ful jäkla keps, mjukisbyxor och sneakers. Less. Sluta streta emot, behåll era fina outfits!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelet är sjukt underbart, förstår inte varför folk klagar på körkänslan, tycker den är klockren.

Men varför ser man inte hela kartan i pausmenyn för? det är faktiskt lite störande när man ändå kan köra överallt.

Jag gillar att dom verkar "göra" saker när man stänger av spelet också, jag sparade med Franklin i hans sovrum, när jag startade spelet efter ett par timmar så var han på ett fik och hade andra kläder på sig, först undra jag vad fan som hade hänt men sen trillade polletten ner ^_^

*edit, såg nu att det var som i San Andras, kartan visar vart man vart.

Du är säker på att du inte har gjort en quick save. Självfallet så interagerar inte gubbarna sålänge spelet är avstängt -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är relativt besviken.

Spelet i sin helhet är helt underbart. Dessvärre är det småsaker som jag stör mig enormt mycket på.

- I princip alla byggnader som man går in i vid uppdrag blir sedan låsta och det går inte att gå in i dem något mer.

- Det finns endast en enda stripklubb i hela Los Santos. Faktum är att det verkar vara den enda typ av klubb som existerar. Bahamas Mamas kan endast användas vid ett uppdrag. Sedan är den låst.

- Endast 1 safehouse per spelare. Sjukt störande. Det betyder att i praktiken att om jag befinner mig i Paleto Bay och vill byta bil, spara en bil, eller byta kläder, så måste jag köra ända till mitt enda safehouse i Los Santos.

- AI:n är betydligt mycket bättre än i IV men är alldeles för aggressiv. Det är inte ovanligt att jag blir attackerad för ingenting.

- Att karaktärerna lever egna liv har sitt pris. När jag var i Paleto Bay och bytte jag snabbt till Franklin. När jag sedan bytte tillbaka var plötsligt Michael i sitt mansion i Los Santos sittandes i t-shirt, shorts och flip-flops. Den bil som jag använde var borta och ersatt med Michaels standard bil. Äckligt störande!

- Det är möjligt att döda någon med ett slag i ansiktet. Människor dör för att jag råkar stöta till dem lite med bilen. Människor dör för att jag kastar mig över dem. Människor dör för att jag använder elpistolen på dem två gånger. Det går inte att vinna ett slagsmål utan att döda personen. Samtidigt kommer ibland ambulansen och ambulanspersonalen säger något i stil med ''Vi kan inte rädda henne, hon är död!''. Ofantligt efterblivet.

- På grund av det ovanstående har flera uppdrag svärmar av fiender eftersom de är så lätta att döda. Antalet fiender var nästan skrattretande och jag kunde inte låta bli att tänka på hur löjligt det var. Riktigt fjantigt, faktiskt.

- Det ser inte bättre ut i eldstrider heller. AI:n tål ingenting. Några välplacerade skott och de är stendöda. Samtidigt autohealas ens egen karaktär och tål en aning fler skott.

- Polisen har fortfarande supersyn (eller hörsel) eftersom de kan bli larmade av att jag skjuter ihjäl någon med en ljuddämpad pistol mitt ute i ingenstans. Superhelikoptrar existerar fortfarande och är oftast på plats inom tre-fyra sekunder.

- Det går inte att köra på bakhjulet med motorcyklar

- Det går inte att göra wheelie med motorcyklar

Jag tvivlar på att något av detta kommer att bli fixat. Jag har en känsla av att Rockstar mer eller mindre kommer att strunta i Singleplayer och fokucera på multiplayer. Jag funderar på om det är värt att vänta till en PC version. Jag har aldrig spelat GTA på PC men det kanske är värt det trots allt. Jag har spelat klart storyn och står inte ut med de problem som jag nämnde.

Redigerad av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar allt med GTA5, tycker att det tar lite för mycket intresse från skolan bara. Men ska försöka varva det innan veckan är slut så går det bättre att ha fokus på andra saker...

Det är väll inget fel på bilfysiken? Det som kan störa mig är att det är för lätt att sladda, fast det är ju rätt realistiskt att man sladdar om man gasar på som en jobelidiot. Diggar också att man kan skippa delar av uppdrag om man tycker att de är för svåra eller bara är tråkiga :D Så slipper man fuska.

Förresten så kan man köra på bakhjulet med en motorcykel. Nu gnäller ni faktiskt lite väl mycket, jag är nöjd för att jag inte förväntade mig för mycket. En sak som jag vill gnälla på är att ni inte spoliertaggar när det behövs, blev inte så glad när jag hörde att en av dessa tre karaktärer dör i slutet ^^

Fast fan, några till negativa saker finns det. Till exempel kan man inte styra tåg eller åka med bussen. Åt andra sidan så kan man åka taxi om man inte orkar fara flera mil till ett uppdrag, herregud det tar ju rätt lång tid att fara runt ön. Men hur hade det varit om det var så stort så det tog på tok för lång tid? Då hade ni klagat på det... Mycket vill ha mer.

Storyn, såhär långt, känns lite blek eftersom jag inte hittar någon röd tråd, finns det någon röd tråd som jag missat på något vis? Venne. Det här med klubbar och så, kanske kommer expansions till GTA5 då ni får det. Då får ni kanske en ny ö om Rockstar orkar bygga en ny stad. Man får vara nöjd med det man har helt enkelt.

Redigerad av Ferno
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som att mycket blev borttaget.Finns många fordon och annat man saknar. Får se hur rockstar gör med DLC och addons.

Hade dessutom hoppats på att få åka runt mer i North yankton. Hjälper inte heller att killen inne på LS custom säger "dom där är bra för snö!" När man sätter på offroad däck. Retsamt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag vill gnälla på är att ni inte spoliertaggar när det behövs, blev inte så glad när jag hörde att en av dessa tre karaktärer dör i slutet ^^

Det är väl ganska underförstått att alla inlägg här innehåller spoilers? Man kan ju inte utlåta sig utan att berätta något om spelet (både funktioner och story), då skulle ju allt vara spoilertaggat...

Dessutom har du fel i ditt påstående, alltså har inget spoilats... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Det går inte att köra på bakhjulet med motorcyklar

- Det går inte att göra wheelie med motorcyklar

Att åka bakhjul och att göra en wheelie är samma sak. Det går att åka både bakhjul och göra stoppies med motorcyklarna. Där emot så har de ändrat så att man inte kan svänga när man åker bakhjul, vilket är lite synd. Sedan verkar man inte kunna åka hur långt som helst på bakhjulet på de flesta motorcyklar.

En sak som jag vill gnälla på är att ni inte spoliertaggar när det behövs, blev inte så glad när jag hörde att

en av dessa tre karaktärer dör i slutet ^^

Så spoilertaggar du inte själv. >_<

Dessutom har du fel i ditt påstående, alltså har inget spoilats...

:P

Och så kommer du och säger... ARGH!

Tänker efter innan ni skriver pojkar, bara för att man är i en tråd som utvärderar spelet så behöver man inte skriva storyspoilers i klartext! Jag vill till exempel fortfarande veta vad folk tycker om spelet så som miljöerna, fordonen, grafiken, osv, osv. Men jag vill ändå inte se vad ni har för tankar angående slutet av spelet ståendes i klartext.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...