Jump to content

Att klättra sig högst upp i pyramiden.


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Ett av de viktigaste elementen i GTA-serien är ju det här med hur man klättrar på den sociala stegen (kommer inte på nåt bättre begrepp). Att man börjar som fattig och obetydlig och slutar med att äga hela staden. Jag tror att det är en viktig pusselbit i varför GTA-spelen är så bra. Det är en sån primitiv sak som alla tilltalas av. Det känns inte som detta kommer vara med i GTAV, då det är tre olika karaktärer. Tycker det är väldigt tråkigt i så fall. Hur känner ni kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om Michael har pengar så är hans liv ändå ett helvete. Frun är otrogen och familjen är i krig med varandra. Michael har fått sina pengar via dealen han gjorde med FIB och jag undrar hur det blir med det i storyn. Om man hade en deal med FIB så tror jag inte man får behålla sakerna i den dealen om man börjar bryta den.

Tror Michael kommer vara en väldigt intressant person att spela som. Storyn kommer nog forma hans liv väldigt mycket och det tror jag vi kommer uppskatta.

Av de tre karaktärerna så känns det mer som att Franklin är den som klättrar och blir mer och mer rik. Det verkar vara mycket exklusivt med honom.

Samtidigt som jag förstår hur du menar så tycker jag ändå det är kul att Rockstar testar något nytt. Ska verkligen bli intressant att se hur den här storyn blir och slutar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så vet vi ju inte huruvida de tre karaktärerna kommer förbli samarbetspartners genom hela spelet, Rockstar skulle ju kunna dra en rövare och vända karaktärerna emot varandra och ge spelaren ett val att döda/skona någon/några av karaktärerna, sådana inslag såg vi ju i IV.

Jag ser det inte som väldigt troligt, men man det kan ju vara så att pyramidklättringen finns kvar fast att man då gör den med någon av karaktärerna. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... Är det bara jag som tycker att det fenomenet är jäkligt uttjatat? Det fanns grunder för det i Vice City, men i så gott som alla andra fall har det varit ett ganska obefogat tilltag. Carl i SA försökte få ihop pengar för att få ut sin bror, men kan spendera en halv miljon på att köpa ett flygfält. Sen finns det inget att göra väl när man är på toppen heller, vad ska man med alla pengar till egentligen? Om det inte finns någon ekonomisk utmaning tycker jag heller inte att det finns anledning för något kapital eller ens inkomst.

Jag skulle gärna se att det skippas helt i V, alternativt bara händer hos Franklin.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är uttjatat. Men håller med om att det inte var tillräckligt utvecklat i tidigare spel. Nu har de ju sagt att man ska kunna köpa massa grejer, fastigheter, aktier osv, så kanske blir bättre nu tom..? Hoppas det finns fastigheter som är sinnessjukt dyra så man måste spara som ett as för att kunna köpa dem och inte äger alla efter några veckors spelande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte det är uttjatat. Men håller med om att det inte var tillräckligt utvecklat i tidigare spel. Nu har de ju sagt att man ska kunna köpa massa grejer, fastigheter, aktier osv, så kanske blir bättre nu tom..? Hoppas det finns fastigheter som är sinnessjukt dyra så man måste spara som ett as för att kunna köpa dem och inte äger alla efter några veckors spelande.

Jag hoppas att det finns några bättre anledningar att äga fastigheter än att bara kunna spara spelet där. Med IV så var alla lägenheter man hade bara i vägen med autosave, det var bara något man behövde ta sig igenom innan man kunde fortsätta spelet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... Är det bara jag som tycker att det fenomenet är jäkligt uttjatat? Det fanns grunder för det i Vice City, men i så gott som alla andra fall har det varit ett ganska obefogat tilltag. Carl i SA försökte få ihop pengar för att få ut sin bror, men kan spendera en halv miljon på att köpa ett flygfält. Sen finns det inget att göra väl när man är på toppen heller, vad ska man med alla pengar till egentligen? Om det inte finns någon ekonomisk utmaning tycker jag heller inte att det finns anledning för något kapital eller ens inkomst.

Jag skulle gärna se att det skippas helt i V, alternativt bara händer hos Franklin.

Visst kan jag hålla med om att det är lite uttjatat och inte jättebra utfört i tidigare spel, men samtidigt är det en väldigt solid story/gameplay-mekanik.

Jag gillar inte att man i vissa spel börjar på toppen och redan har allting. Jag gillar att man får ut någonting mer desto mer man spelar... att det ger någonting.

Men som ni redan sagt så lär nog Franklin ha en story som är mer eller mindre den klassiska börja längst ner och bygga sig uppåt, medans Michael på vissa punkter redan är på toppen medans han på andra punkter mår skit och vill tillbaka till brottsligheten bara för att ha någonting att göra... en riktig berg- och dalbana alltså. Trevor story lär vara lik hans karaktär... alltså inte allt för seriös. Finns det några uppdrag som att t.ex flyga Jetpack och råna radioaktivt avfall från ett tåg så lär det vara Trevor vi spelar som. Han verkar bara hänga med de andra för att det är vad han gillar att göra... Orsaka kaos och se att det han gör påverkar världen.

Gillar verkligen att det är 3 karaktärer. Det gör spelet så mycket mer intressant och kul både storymässigt och gameplaymässigt (att man kan hoppa mellan de olika karaktärerna i free roam).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...