Jump to content

Datorbygge


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Hallå hallå!

Nu var det ett tag sen man hade en stationär PC att lira på eftersom min PC dog förra året. Men nu vill jag ha en ny och har lite frågor om hur jag ska gå tillväga!

Frågor!

1. Hur mycket ska jag lägga om jag verkligen vill ha en kraftig burk? Sakerna jag ska använda den till är framförallt spel. Men vill gärna använda den till att redigera och spela in gameplay också. Kommer också spela in Xbox gameplay senare för ska köpa ett capture card. Vill också att burken håller länge och till kommande spel!

Kunna maxa settings på nya spel hade varit underbart!

2. Finns det något som kommer, eller är det värt att vänta till senare på året att köpa? Vet att det kommer nya saker hela tiden, men är det något som är värt att vänta på?

När det kommer till pengar så kommer jag ha en ganska bra buffert att lägga, så säg en siffra. Som sagt vill köpa en riktig monster dator.

Kan också lägga till att jag vill att burken ska vara tålig mot damm och liknande saker. Vet inte om det är bäst med vattenkylning och såna saker då, är ingen expert så hjälp uppskattas.

OBS: Behövs inte sättas ihop något nu, vill bara veta i stort sätt hur mycket pengar som behövs och så vidare. Blir lite senare som jag gör en beställning!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. 10 lök däromkring så kommer du en bra bit på vägen. 20-100k+ om du vill överdriva och få större e-peen.

2. Går inte vänta om man själv inte är insatt.. Folk kommer råda dig att vänta till X, för det är bättre än Y, men när X väl kommer så är Z påväg att byta ut W istället.

Tycker personligen det är dumt att lägga mycket mer än 10.000:- för en burk, för dom håller inte mycket mer än 3, max 4 år sen är det tyvärr utdaterat. Visst, vissa saker kommer du kunna spara, så se till att köpa en bra SSD och lagringsdiskar, även DVD/BR sålänge SATA finns så behöver du inte köpa en ny sådan.

Att köpa ett grafikkort för 3000 istället för 7000 är ett sådant exempel. 3k kortet presterar givetvis sämre, men båda korten kommer att vara utdaterade efter samma längd. Om du däremot köper det för 3k och sen köper ett nytt 3k kort om 1½år så har du betalt minde än 7k kortet men har då ett kort som är i samma klass eller i vissa fall bättre.

Bra att tänka på är att inte köpa och tro att det är bättre bara för det är dyrare. Ett moderkort för SLI och 20 SATA portar för 5k är inte bättre om du bara kommer använda 1GFX och 3 SATA portar.

Ska du inte klocka och inte kommer använda saker som kräver extrem processorkraft är i7 onödigt dyrt när du kommer kunna köra en i5 eller i värsta fall i3 utan att märka nån skillnad.

Minnen är billigt, men du har i extremt få fall nytta av mer än 8GB RAM. Skaffa med högre frekvens om du nu vill ösa pengar på dom.

En dator som inte driver en stor vattenkylare och kör x-fire/SLI behöver inte ett 1100W nätagg. 600-700 räcker helt utmärkt. Modulärt är jävligt najs, men helt onödigt om man har en låda utan plexi och vet hur man kan gömma undan oanvända kaplar för att få ett bra luftflöde.

I slutändan kan du spara 5-10k på att köpa billigare saker som fortfarande kommer kunna maxa alla dina spel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Minnen är billigt, men du har i extremt få fall nytta av mer än 8GB RAM. Skaffa med högre frekvens om du nu vill ösa pengar på dom.

Jag hade nog satsat på 16GB om han ska redigera. Vet inte hur pass tunga saker han ska arbeta med förvisso, men RAM är billigt och jag har lyckats maxa mina 24GB på jobbet flera gånger.

I övrigt håller jag med dig.

@VickeX: Jag brukar lägga ungefär 15 000 kronor på en ny dator om jag vill ha ett "monster". Runt där går gränsen där varenda ytterligare investering inte är det minsta värt det (d v s för ett 50% dyrare paket kanske du får 5-10% ytterligare prestanda). Någonstans vid 10 000 går gränsen där man måste börja göra en del kompromisser, så jag hade siktat på en budget någonstans där emellan. Börja leta upp ett bra grundpaket på t e x Sweclockers för runt 10 000 och se sedan vilka punkter du skulle vilja förbättra och jobba därifrån.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15.000 blir det ungefär det jag tänker lägga, kan gå över några lappar om det klämmer sig.

Kommer inte hålla på med klockning eftersom jag inte vet hur man gör.

OS, ska man köra på windows 8 eller går det fint med 7an? Tycker jag bara har hört skit om 8an än.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15.000 blir det ungefär det jag tänker lägga, kan gå över några lappar om det klämmer sig.

Kommer inte hålla på med klockning eftersom jag inte vet hur man gör.

OS, ska man köra på windows 8 eller går det fint med 7an? Tycker jag bara har hört skit om 8an än.

Jag har Windows 8, det är ganska meningslöst. Kör på 7:an du.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog satsat på 16GB om han ska redigera. Vet inte hur pass tunga saker han ska arbeta med förvisso, men RAM är billigt och jag har lyckats maxa mina 24GB på jobbet flera gånger.

I övrigt håller jag med dig.

@VickeX: Jag brukar lägga ungefär 15 000 kronor på en ny dator om jag vill ha ett "monster". Runt där går gränsen där varenda ytterligare investering inte är det minsta värt det (d v s för ett 50% dyrare paket kanske du får 5-10% ytterligare prestanda). Någonstans vid 10 000 går gränsen där man måste börja göra en del kompromisser, så jag hade siktat på en budget någonstans där emellan. Börja leta upp ett bra grundpaket på t e x Sweclockers för runt 10 000 och se sedan vilka punkter du skulle vilja förbättra och jobba därifrån.

Tror inte han håller på med samma saker som du gör på jobbet som ändå håller på med kommersiell film. Men absolut, finns egentligen inget som säger att man lika gärna kan köpa 16GB, men jag försökte få fram att ett vardagligt användande klarar sig på 8GB utan problem.

http://www.inet.se/k...7270/2013-01-28

Lekte ihop en maskin lite fort tongue_1181744_0.gif/>

Skulle inte tacka nej till den i alla fall.

Men min klarar allt det värsta utan problem än så länge (i5 2500k + 7970 GHz edition)

Edit. Kanske i7an är överflödig. i5 3570k räcker mer än väl.

Jovars, det där är just e-peen. Du kommer aldrig ha full användning av den i7:an om du inte specifikt är ute efter en sådan. En i5:a för mindre än halva det priset funkar precis lika bra.

15.000 blir det ungefär det jag tänker lägga, kan gå över några lappar om det klämmer sig.

Kommer inte hålla på med klockning eftersom jag inte vet hur man gör.

OS, ska man köra på windows 8 eller går det fint med 7an? Tycker jag bara har hört skit om 8an än.

Windows 8 går att få för 279:- fortfarande och ser inte varför man inte ska passa på. Gillar du det inte är det bara att gå tillbaka till 7:an.

Själv har jag kört win8 sen november och är skitnöjd. Vissa gillar, andra inte.

Jag har Windows 8, det är ganska meningslöst. Kör på 7:an du.

Meningslöst, hurdå? Tycker det mesta är till det bättre. Folk beklagar sig över "ingen startknapp". Hur många gånger klickar man på den under en session då? Kan räkna på en hand och då funkar det lika bra med startsidan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderkort för runt tusenlappen tack. Sjukt överpris på det du hade och du har ingen användning av flertalet saker. Köp det för ändamålet, inte för priset.

Taurus är i sig en bra dator, men du betalar mindre om du bygger ihop den själv med samma innehåll.

Jag tillägger också att man måste vara lite försiktig med stora kylflänsar på RAM-minnena när man har en fet processorkylare. Just med det där dyra moderkortet som hade åtta platser borde det funka okej med fyra minnen, men jag är osäker annars.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.inet.se/k...isa/2914800/amd - Med HD7970 -- 11 352 kr

http://www.inet.se/k...isa/2914800/amd - Med GTX680 -- 11 653 kr

http://www.inet.se/k...isa/2914800/amd - Med GTX690 -- 16 153 kr (så jävla onödigt att köpa gfx för 9000...)

Dessa tre har samma bas, bara olika grafikkort. För ditt ändamål tycker jag helt klart att grejerna räcker gott och väl, det som kan ändras är det estetiska så som chassi, nätdel (om du ska ha plexi ska du ha modulär), CPU-kylare (andra minnen om du har en stor luftkylare), brännare (om du vill ha BR)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren grabbar. Kanske ska lyssna och pressa priset lite. Jag har lite i tanken att ju dyrare = bättre och när jag kollat runt på bland annat sweclockers och liknande så verkar det som att 150000 inte räcker till en dator som maxar spel.

Har snackat med en från min klass i skolan som också kan hjälpa mig med delar, kan dra upp hans alternativ när jag fått det.

Allt jag tänker på att jag vill ha en grymt bra spel dator som kan klara av att ställa allt på max. Så mycket roligare att spela spel som t.ex. battlefield 3 när grafiken är grym och spelet flyter på bra! Låter kanske lite grafikkåt men så är det iaf för mig ^_^

Men återkommer när jag fått några alternativ så får jag välja ett sen när jag tänkt lägga beställningen!

HD7970 och 680 är ungefär samma kort?

690 blir nog lite overkill med priset, 9K är lite för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren grabbar. Kanske ska lyssna och pressa priset lite. Jag har lite i tanken att ju dyrare = bättre och när jag kollat runt på bland annat sweclockers och liknande så verkar det som att 150000 inte räcker till en dator som maxar spel.

Har snackat med en från min klass i skolan som också kan hjälpa mig med delar, kan dra upp hans alternativ när jag fått det.

Allt jag tänker på att jag vill ha en grymt bra spel dator som kan klara av att ställa allt på max. Så mycket roligare att spela spel som t.ex. battlefield 3 när grafiken är grym och spelet flyter på bra! Låter kanske lite grafikkåt men så är det iaf för mig ^_^

Men återkommer när jag fått några alternativ så får jag välja ett sen när jag tänkt lägga beställningen!

HD7970 och 680 är ungefär samma kort?

690 blir nog lite overkill med priset, 9K är lite för ensmycket.

Det är inte värt att köpa ett bättre grafikkort än 680/7970, då måste du gå över till crossfire/SLI och det är inte att rekomendera. Sjukt mycket problem om du inte vet vad du ger dig in på!

Lite inte på sweclockers angående "maxa" spel. Alla där är e-penis-kåta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte värt att köpa ett bättre grafikkort än 680/7970, då måste du gå över till crossfire/SLI och det är inte att rekomendera. Sjukt mycket problem om du inte vet vad du ger dig in på!

Lite inte på sweclockers angående "maxa" spel. Alla där är e-penis-kåta.

Okej då vet jag lite om korten men är nog mest sugen på 680 just nu. Nästa månad blir det en beställning!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren grabbar. Kanske ska lyssna och pressa priset lite. Jag har lite i tanken att ju dyrare = bättre och när jag kollat runt på bland annat sweclockers och liknande så verkar det som att 150000 inte räcker till en dator som maxar spel.

Har snackat med en från min klass i skolan som också kan hjälpa mig med delar, kan dra upp hans alternativ när jag fått det.

Allt jag tänker på att jag vill ha en grymt bra spel dator som kan klara av att ställa allt på max. Så mycket roligare att spela spel som t.ex. battlefield 3 när grafiken är grym och spelet flyter på bra! Låter kanske lite grafikkåt men så är det iaf för mig happy_1182248_0.gif

Men återkommer när jag fått några alternativ så får jag välja ett sen när jag tänkt lägga beställningen!

HD7970 och 680 är ungefär samma kort?

690 blir nog lite overkill med priset, 9K är lite för mycket.

GTX680/HD7970 är likvärdiga men från olika tillverkare.

Sweclockers är skit för dom bryr sig inte då det inte är deras pengar. Har själv varit påväg att följa deras råd och hamna på närmare 20k istället för 10k för någon besserwisser ska visa sig duktig och påpeka att delar för dubbla priset är mycket bättre.

Jag köpte min dator förra vintern med GTX580 och i5 2500k för 10k och kunde då maxa BF3, vilket jag fortfarande kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte min dator förra vintern med GTX580 och i5 2500k för 10k och kunde då maxa BF3, vilket jag fortfarande kan.

Hänger inte riktigt med i den meningen, skulle datorn ha tappat så mycket prestanda på ett år eller har BF3 på något sätt blivit mer krävande sen förra året?

Men jag är i övrigt i samma tankebana, det är inte lönt att betala så mycket extra för så lite extra. Jag kör på en i5 3570k och ett GTX 660Ti och jag har inte haft några problem med spelen än så länge!

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hänger inte riktigt med i den meningen, skulle datorn ha tappat så mycket prestanda på ett år eller har BF3 på något sätt blivit mer krävande sen förra året?

Men jag är i övrigt i samma tankebana, det är inte lönt att betala så mycket extra för så lite extra. Jag kör på en i5 3570k och ett GTX 660Ti och jag har inte haft några problem med spelen än så länge!

Jag menar att en dator som är över ett år gammal med föregående generations grejer fortfarande kan maxa BF3, så att köpa en dator nu för 20.000:- bara för att kunna maxa BF3 är idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...