Jump to content

Dags för ny dator.


eXotic
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

Nu ska jag beställa en tredje ny dator på relativt kort tid. Den här gången är det morfar som vill byta ut, eller kanske bara utöka, sin gamla monstermaskin.

Det som sitter i burken för stunden är:

Moderkort: ASUS P5B-V AiLifestyle Series - ATX - iG965

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 - 2.4 GHz

Kylare: Zalman CPU-kylare är allt som stå, bilden påminner om den här ifall det hjälper något.

Grafikkort: ASUS EN8600GT SILENT/HTDP 512 MB

RAM: Det står inget märke på papprena, det som står är: 800 MHz, DDR-2, DIMM. Sedan står det "Förpackningsinnehåll 1 GB = 4GB"

Så jag antar att det är fyra stycken 1GB:are.

Chassi: Antec Nine Hundred Tower - ATX.

Nätaggregat: Citerar: "Nätaggregat från Zalman. 600W. Tyst." Tyvärr har jag ingen aning om vilken modell det är.

Allt i den listan är sådant som jag inte är säker på om det ska bytas ut, eller om det fortfarande är tillräckligt bra för att spara. Sedan sitter följande i datorn, och kommer förmodligen att kopplas in i den nya:

Hårddisk: Det sitter minst en hårddisk på 500GB i, vet inte om han kopplat in någon mer. Men han har sjukt många externa så jag tror inte han behöver någon mer. Om han skulle behöva en större/en till hårddisk så fixar jag det. Hårddiskar kan jag tillräckligt mycket om för att våga ta ett eget beslut. :D

DVD: Det sitter en Samsung läsare/brännare som kommer att användas i nya datorn.

Minneskortläsare: En frontmonterad minneskortläsare som det inte står märke eller modell på.

Det han använder datorn till är mestadels bildredigering. Han är hobbyfotograf och photoshoppar bilder som om det inte fanns någon morgondag! På senare tid har han även konverterat VHS-filmer som han sedan bränner till DVD. Vet i fasen om det sker någon slags konvertering som datorn behöver extra kraft för att utföra. Eller om apparaturen han köpt för att läsa av VHS-filmerna till datorn sköter sådant.

Annars är det mailtittande, lite surfande på fotoklubbars hemsidor och på senare tid lite facebook vad det verkar som. (Ja, jag vet.)

Ni behöver inte tänka på det som jag inte nämnt här. (Skärm, tangentbord, mus, OS.) Skärm har han så det räcker, en 24":are i klass med min skärm, mus och tangentbord har han och OS fixar jag.

Så. Det jag undrar är vad i den första listan som bör bytas ut och vad som kan sparas. Om nu något kan sparas.

Är det något jag glömt så hojta till, om ni behöver mer info om komponenterna så har jag ett papper med alla tekniska specifikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det han vill uppnå med sin nya dator som den här inte klarar? En SSD är nog vad datorn skulle behöva för att få upp farten!

Om mer ramminne behövs kan jag inte svara på så jag personligen aldrig använt mer än typ 3 gb någonsin. Om nytt minne skaffas bor det såklart vara lite snabbare minne!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det han vill uppnå med sin nya dator som den här inte klarar? En SSD är nog vad datorn skulle behöva för att få upp farten!

Om mer ramminne behövs kan jag inte svara på så jag personligen aldrig använt mer än typ 3 gb någonsin. Om nytt minne skaffas bor det såklart vara lite snabbare minne!

SSD är alltid trevligt, det är ett krav för min del när jag köper datorer!

Dock är det frågan om RAM är nödvändigt att uppgradera (högre MHz)

http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2008/10/27/low-latency-ddr2-800mhz-versus-1066mhz/4

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4st http://www.dustinhome.se/product/5010366961/corsair-2gb-ddr2-vs-pc6400-800mhz-cl5-1x2gb/#intcmp=searchProvider_dacsa - 270:- x4

1st http://www.dustinhome.se/product/5010609080/ocz-vertex-plus-2-5-60gb-ssd-sata-300-mlc/#intcmp=searchProvider_dacsa - 540:-

1620:- för nya minnen (Max minne som moderkortet stödjer, 800MHz är dessutom max Hz det stödjer) och en SSD som utan problem får plats med ett OS och Photoshop på. Se till att han har sina bilder på en annan lagringsdisk.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet! Tack så mycket, eftersom datorn har några år på nacken så trodde jag att åtminstone grafikkortet behövde bytas ut.

Positiva besked alltså!

4st http://www.dustinhome.se/product/5010366961/corsair-2gb-ddr2-vs-pc6400-800mhz-cl5-1x2gb/#intcmp=searchProvider_dacsa - 270:- x4

1st http://www.dustinhome.se/product/5010609080/ocz-vertex-plus-2-5-60gb-ssd-sata-300-mlc/#intcmp=searchProvider_dacsa - 540:-

1620:- för nya minnen (Max minne som moderkortet stödjer, 800MHz är dessutom max Hz det stödjer) och en SSD som utan problem får plats med ett OS och Photoshop på. Se till att han har sina bilder på en annan lagringsdisk.

Ja precis, moderkortet klarar bara DDR 2 och SDRAM om jag fattar informationen på pappret rätt, och DDR 2 går väl bara upp till 800MHz?

Då så, det jag gör är att införskaffa en SSD att ha Windows och bildredigeringsprogrammen på samt eventuellt uppgradera till 8GB RAM.

Edit: Nej på Dustin fanns det minnen med 1066MHz vilket är vad moderkortet klarar. Men frågan är ju då, som WuZi påpekar, ifall det är värt att uppgradera från 800 till 1066.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sweet! Tack så mycket, eftersom datorn har några år på nacken så trodde jag att åtminstone grafikkortet behövde bytas ut.

Positiva besked alltså!

Ja precis, moderkortet klarar bara DDR 2 och SDRAM om jag fattar informationen på pappret rätt, och DDR 2 går väl bara upp till 800MHz?

Då så, det jag gör är att införskaffa en SSD att ha Windows och bildredigeringsprogrammen på samt eventuellt uppgradera till 8GB RAM.

Edit: Nej på Dustin fanns det minnen med 1066MHz vilket är vad moderkortet klarar. Men frågan är ju då, som WuZi påpekar, ifall det är värt att uppgradera från 800 till 1066.

Grafikkortet behöver ju inte bytas eftersom han inte använder det mer än till youtube.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då så, det jag gör är att införskaffa en SSD att ha Windows och bildredigeringsprogrammen på samt eventuellt uppgradera till 8GB RAM.

Edit: Nej på Dustin fanns det minnen med 1066MHz vilket är vad moderkortet klarar. Men frågan är ju då, som WuZi påpekar, ifall det är värt att uppgradera från 800 till 1066.

Skillnaden på 800 MHz och 1066 är en fis i rymden, som min länk visade.

Kör på det Stell länkade, det kommer göra skillnad!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, moderkortet klarar bara DDR 2 och SDRAM om jag fattar informationen på pappret rätt, och DDR 2 går väl bara upp till 800MHz?

Då så, det jag gör är att införskaffa en SSD att ha Windows och bildredigeringsprogrammen på samt eventuellt uppgradera till 8GB RAM.

Edit: Nej på Dustin fanns det minnen med 1066MHz vilket är vad moderkortet klarar. Men frågan är ju då, som WuZi påpekar, ifall det är värt att uppgradera från 800 till 1066.

Enligt alla sidor jag läst på så klarar inte moderkortet mer än 800MHz RAM även om det finns 1066MHz. Skulle själv aldrig chansa, för det gör ingen märkbar skillnad för prisskillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt alla sidor jag läst på så klarar inte moderkortet mer än 800MHz RAM även om det finns 1066MHz. Skulle själv aldrig chansa, för det gör ingen märkbar skillnad för prisskillnaden.

Det står så på pappret jag har med tekniska specifikationer till kortet. Sedan vilket som stämmer spelar ingen större roll då jag ändå inte kommer köpa 1066MHz. Både som du och WuZi säger så gör det ingen speciell skillnad mellan de båda. Speciellt inte tillräckligt för att vara värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej grabbar, tack ännu en gång för era tips.

Alldeles nyss fick jag en ny request! Fast från pappa den här gången.

Han vill ha en "multimediadator" och när han säger multimedia så menar han att kunna lyssna på musik och spela upp filmer. Samt lagra bilder.

Det behövs alltså inget avancerat, inte mer än möjligheten att spela upp blu-rayskivor (Om en sådan läsare inte kostar skjortan.) och tillräckligt bra processor för att spela upp filmfiler i blu-rayformat.

Kommer det ens behövas ett grafikkort? Finns det moderkort med HDMI-uttag? För när jag frågar om han någon gång kommer vilja koppla den till en TV så svarar han: "Vet inte... Kanske."

Som vanligt behöver ni bara tänka på att skrapa ihop själva burken, kringutrustning, OS och annat krimskrams fixar jag.

Budget? Ptja, kan inte föreställa mig att det här bli så dyrt, gör det som passar bäst för ändamålet utan att hålla allt för hårt på budgeten så det blir dåligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer det ens behövas ett grafikkort? Finns det moderkort med HDMI-uttag? För när jag frågar om han någon gång kommer vilja koppla den till en TV så svarar han: "Vet inte... Kanske."

En filmdator som inte ska kopplas till TV:n..? Så han är ute efter att köpa en datorskärm också, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej grabbar, tack ännu en gång för era tips.

Alldeles nyss fick jag en ny request! Fast från pappa den här gången.

Han vill ha en "multimediadator" och när han säger multimedia så menar han att kunna lyssna på musik och spela upp filmer. Samt lagra bilder.

Det behövs alltså inget avancerat, inte mer än möjligheten att spela upp blu-rayskivor (Om en sådan läsare inte kostar skjortan.) och tillräckligt bra processor för att spela upp filmfiler i blu-rayformat.

Kommer det ens behövas ett grafikkort? Finns det moderkort med HDMI-uttag? För när jag frågar om han någon gång kommer vilja koppla den till en TV så svarar han: "Vet inte... Kanske."

Som vanligt behöver ni bara tänka på att skrapa ihop själva burken, kringutrustning, OS och annat krimskrams fixar jag.

Budget? Ptja, kan inte föreställa mig att det här bli så dyrt, gör det som passar bäst för ändamålet utan att hålla allt för hårt på budgeten så det blir dåligt. :)

Den inbyggda grafikkretsen duger till allt det här! För att få lite fart på maskinen vill du ändå ha en hyffad (dvs näst dåligaste klassen typ) processor! En http://www.inet.se/produkt/5310006/intel-pentium-g630-dual-core-2-7ghz skall fungera utmärkt! Presterar ca 40% bättre än min laptops cpu som jag är nöjd med. Allting flyter på bra. Har den i en spellaptop.

Ja, HDMI är nästan standard nu för tiden.

Ska sova, brb om 18h när jag slutat jobbet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...