Jump to content

Dags för ny dator.


eXotic
 Share

Recommended Posts

Den inbyggda grafikkretsen duger till allt det här! För att få lite fart på maskinen vill du ändå ha en hyffad (dvs näst dåligaste klassen typ) processor! En http://www.inet.se/produkt/5310006/intel-pentium-g630-dual-core-2-7ghz skall fungera utmärkt! Presterar ca 40% bättre än min laptops cpu som jag är nöjd med. Allting flyter på bra. Har den i en spellaptop.

Ja, HDMI är nästan standard nu för tiden.

Ska sova, brb om 18h när jag slutat jobbet.

Okej, du får gärna hitta ett matchande moderkort, jag är riktigt dåligt insatt i vad som fungerar med vad. (Om det nu finns några sådana restriktioner såklart.)

Min första tanke är ju att han skaffar sig en HTPC med media center + spotify. Allt på TV'n. WIN-WIN?

Hmm, ja en sådan vore ju ett bra alternativ om inte annat. För man kan ju installera windows på den och komma åt vanliga datorfunktioner på den. Så som att kolla mail, komma åt jobbdatorn via fjärrstyrning och allt sådant. Jag får höra med farsgubben vad han tycker om en sådan. Annars blir det nog en vanlig dator.

Fjärrkontroll är ju nice annars. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, ja en sådan vore ju ett bra alternativ om inte annat. För man kan ju installera windows på den och komma åt vanliga datorfunktioner på den. Så som att kolla mail, komma åt jobbdatorn via fjärrstyrning och allt sådant. Jag får höra med farsgubben vad han tycker om en sådan. Annars blir det nog en vanlig dator.

Fjärrkontroll är ju nice annars. :D

http://www.dustinhome.se/product/5010620111/asus-eeebox-1007-atom-1-66-1gb-320-w7hp-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - Win7 ingår. 2790:- inte vidare dyrt. Kan dock inte uttala mig om kvalitén, men betvivlar att den är sämre än de flesta HTPC.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.dustinhome.se/product/5010620111/asus-eeebox-1007-atom-1-66-1gb-320-w7hp-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - Win7 ingår. 2790:- inte vidare dyrt. Kan dock inte uttala mig om kvalitén, men betvivlar att den är sämre än de flesta HTPC.

Här kommer jag och låter petig, men 320GB låter ju aningen fjuttigt. Har du koll på om det är enkelt att byta hårddisk? Att lägga till en går väl bort i och med hur kompakta de är.

Om inte annat kanske man får köpa en extern som kan vara inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.dustinhome.se/product/5010620111/asus-eeebox-1007-atom-1-66-1gb-320-w7hp-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - Win7 ingår. 2790:- inte vidare dyrt. Kan dock inte uttala mig om kvalitén, men betvivlar att den är sämre än de flesta HTPC.

Den suger tyvärr apballe, är hälften så bra som en E-350 som jag har i min HTPC och den maskinen är inget man vill använda sig av till vardags med windows 7. Även med en SSD blir det onödigt väntande! Detta är dessutom på en nyinstallation av windows med i princip noll skräp på datorn.

Exotic: Om du (han) ska ha en ren HTPC (som bara är kopplad till en tv-skärm) ska han vara införstådd i att det är jobbigt och obekvämt att sitta i soffan för att surfa. Jag tycker generellt att en HTPC är långt ifrån en skrivbordsdator, främst eftersom man sitter långt ifrån (svårt att se liten text) och man sitter inte bra i en soffa om man vill använda ett tangentbord.

Rekomenderar såldes hellre att han bara kopplar in tv:n när han behöver den.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den suger tyvärr apballe, är hälften så bra som en E-350 som jag har i min HTPC och den maskinen är inget man vill använda sig av till vardags med windows 7. Även med en SSD blir det onödigt väntande! Detta är dessutom på en nyinstallation av windows med i princip noll skräp på datorn.

Exotic: Om du (han) ska ha en ren HTPC (som bara är kopplad till en tv-skärm) ska han vara införstådd i att det är jobbigt och obekvämt att sitta i soffan för att surfa. Jag tycker generellt att en HTPC är långt ifrån en skrivbordsdator, främst eftersom man sitter långt ifrån (svårt att se liten text) och man sitter inte bra i en soffa om man vill använda ett tangentbord.

Rekomenderar såldes hellre att han bara kopplar in tv:n när han behöver den.

Jo, det verkar som han vill ha en vanlig dator, bara det att han vill använda den då och då för att se på film med.

Så, det var inte fullt så multimedia som han uttryckte det till en början.

Nåväl, om du plockar fram ett litet fint paket som passar till processorn du länkade så blir det säkert skitbra. Så länge den klarar av att spela upp blu-rayfilmer. Vilket jag tror är det mest krävande den kommer göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag i alla fall. Exakt vad blu-rayfilmer kräver har jag inte koll på!

Ev montering, 800 kronor: http://www.inet.se/produkt/9990250/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Sweet, riktigt schyst!

Byter ut chassit bara då det du valt inte fanns på lager.

Kommer 350W räcka om man till exempel vill köpa till fler hårddiskar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes, systemet drar ca 100w i load just nu :)

Då så, tack så mycket!

Bytte som sagt chassi, sedan krämade jag på med en fin skärm plus mus och tangentbord. Bytte även ut hårddisken då pappa tyckte att 500GB lät för lite. Jag skrattade lite, eftersom det tog honom nästan nio år att fylla den gamla 40GB-disken, men han förstod inte riktigt vad jag skrattade åt. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så en sista fråga.

Morfar (Första posten) vill tydligen gärna ha USB 3-uttag på sin dator. Vad är smidigast att göra då?

Jag kollade lite på moderkort, men det verkar inte som att de moderkort som passar till hans processor har några USB 3-portar. Är i sådana fall ett annat chassi en lösning? Om man köper ett chassi med USB 3-uttag.

Eller finns det någon smidigare lösning? Köpa en slags front eller något, slå ut en port i chassit där man kan sätta in DVD-läsare och sedan koppla in USB-enheten i moderkortet.

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så en sista fråga.

Morfar (Första posten) vill tydligen gärna ha USB 3-uttag på sin dator. Vad är smidigast att göra då?

Jag kollade lite på moderkort, men det verkar inte som att de moderkort som passar till hans processor har några USB 3-portar. Är i sådana fall ett annat chassi en lösning? Om man köper ett chassi med USB 3-uttag.

Eller finns det någon smidigare lösning? Köpa en slags front eller något, slå ut en port i chassit där man kan sätta in DVD-läsare och sedan koppla in USB-enheten i moderkortet.

Vad tror ni?

Moderkortet har ju visst USB 3...

Du får dock byta till detta chassi om du vill ha USB 3.0 i fronten:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha! Ajabaja att dela på trådar!

Tyvärr går det inte att få USB 3.0 till dessa processorer (alldeles för gamla) och det skulle vara sjukt ovärt att ge 800 kronor bara för USB 3.0..

Men, jag skrev ju rätt tydligt att det var datorn i första posten jag syftade på.

Nåväl, men OM han nu ändå vill ha USB 3, han kan vara rätt envis, är det nytt moderkort och ny processor som gäller då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, jag skrev ju rätt tydligt att det var datorn i första posten jag syftade på.

Nåväl, men OM han nu ändå vill ha USB 3, han kan vara rätt envis, är det nytt moderkort och ny processor som gäller då?

Båda två, det kostar ju dock minst 1700 kronor (400 kronor minne, 700 moderkort, 600 processor) (samma setup som den andra datorn i tråden) MEN den kommer ju bli betydligt mycket dåligare än det han har nu! Varför behöver han USB 3.0? Har han typ en ssd som kopplas in via usb? För annars tar ju usb 2.0 upp till 60 MB/s vilket ska duga till de flesta lagringsenhet då det är deras prestanda som sätter stopp först.

Dont be silly, jag scrollar inte upp till förstaposten!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men, jag skrev ju rätt tydligt att det var datorn i första posten jag syftade på.

Nåväl, men OM han nu ändå vill ha USB 3, han kan vara rätt envis, är det nytt moderkort och ny processor som gäller då?

Snabbt och enkelt så behöver han en helt ny dator för att dra nytta av och kunna använda USB 3.0 till fullo. Så säg till honom att han inte alls ska ha USB 3.0, punkt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...