Jump to content

Nytt grafikkort


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Hej hej, jag behöver nu ett nytt grafikkort och somsagt runt 3k kan jag sträcka mig till.

Vill kunna spela låt oss säga BF3 på high och det ska flyta på tillräckligt bra. Börjar bli rätt less på mitt 4870 nu. Tack på förhand

Jag är jävligt nöjd med mitt Radeon Radeon HD7970. Men budgeten va för hög såg jag.

Cdon har just nu 10% rabatt på alla datorkomponenter i lager om du skriver in en kod som du kan se här: http://cdon.se/hemelektronik/datorkomponenter/

Gtx 580

-10% och du landar på under 3000kr.

Tvekade ett tag mellan det och 7970 då det är dyrare. Men det är absolut inget jag ångrar!

Hittade detta nu som sägs vara bra, Och prisvärt. Hd7950

Kollade lite på jämförelser och såg att 7970 är cirka 20% än gtx580. (Men det måste ju inte stämma såklart.)

AMD-Radeon-HD-7970-Benchmarks-Make-Appearance-Easily-Surpasses-GTX-580-4.jpg

BF3%20Ultra%201080.png

Redigerad av simonracer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, fanns ju 670 i ungefär samma prisklass, priserna har nog stabiliserat sig sedan jag kollade sist.

Nvidia är i stort sett lite bättre just nu, tex bättre prestanda per watt, presterar lite ganska mycket bättre. Men Nvidiga har just nu inga kort i de lägre prisklasserna än ca 3700 kronor (ca 3300 med cdon). Alla kort av 600 och 7000 serien över 2000 kronor är bra köp i dagsläget, Nvidia lite bättre.

Finns ju också 7870 om du vill snåla in lite pengar.

Alla korten klockar väldigt bra, du kan köpa ett kort i en lägre prisklass och klocka upp den så den presterar som ett kort för 500 kronor mer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte helt hundra heller på styrkan och så. Men just nu har jag 650w nätagg, klarar jag mig på det eller ska jag köpa ett starkare sådant när jag ändå håller på?

Jag sitter nu med ett i5 upg kit i datorn samtidigt.

Ursäkta oerhört noobiga frågor, men har inte hållt på med sånt här på aslänge lol

Tack på förhud

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte helt hundra heller på styrkan och så. Men just nu har jag 650w nätagg, klarar jag mig på det eller ska jag köpa ett starkare sådant när jag ändå håller på?

Jag sitter nu med ett i5 upg kit i datorn samtidigt.

Ursäkta oerhört noobiga frågor, men har inte hållt på med sånt här på aslänge lol

Tack på förhud

Du ska inte lite på mig egentligen, men jag vågar ändå lova att så länge du bara använder ett grafikkort så räcker 650W gott och väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

tar och hijackar tråden lite oförskämt, vill inte göra en egen för det är en liten kort fråga

vad är skillnaden mellan Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan HDMI Dual-DisplayPort 3GB och Asus Radeon HD7950 DC2-3GD5 3GB egentligen

ok det spelar ingen roll, butiken har inte kvar sapphire i lager iallafall

Redigerad av Jojje
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tar och hijackar tråden lite oförskämt, vill inte göra en egen för det är en liten kort fråga

vad är skillnaden mellan Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan HDMI Dual-DisplayPort 3GB och Asus Radeon HD7950 DC2-3GD5 3GB egentligen

ok det spelar ingen roll, butiken har inte kvar sapphire i lager iallafall

Kan ändå svara! Fört och främst är det kylningen (fläktarna och kylaren) som är olika! Sedan är korten olika fabriksöverklockade. Någon av korten (har inte kollat om det är så) kan dessutom ha bättre komponenter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tar och hijackar tråden lite oförskämt, vill inte göra en egen för det är en liten kort fråga

vad är skillnaden mellan Sapphire Radeon HD7950 Dual Fan HDMI Dual-DisplayPort 3GB och Asus Radeon HD7950 DC2-3GD5 3GB egentligen

ok det spelar ingen roll, butiken har inte kvar sapphire i lager iallafall

DirectCU2 är en fruktansvärt tyst och kall kylare som är hästvägar bättre än standardkylningen. Det är i princip den enda skillnaden. Inga andra "mainstream"-kort med egna kylare kommer i närheten om man inte pungar ut 10.000 kulor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DirectCU2 är en fruktansvärt tyst och kall kylare som är hästvägar bättre än standardkylningen. Det är i princip den enda skillnaden. Inga andra "mainstream"-kort med egna kylare kommer i närheten om man inte pungar ut 10.000 kulor.

ää, den är inte så jävla mycket bättre än andra påkostade eftermarknadskylare. Så jo, dom kommer jävligt nära! Det som saknas hos andra kort är att dom inte är stora som hästar och blir därför marginellt sämre.

Sweclockers test av 680

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ää, den är inte så jävla mycket bättre än andra påkostade eftermarknadskylare. Så jo, dom kommer jävligt nära! Det som saknas hos andra kort är att dom inte är stora som hästar och blir därför marginellt sämre.

Sweclockers test av 680

Det där är bara ett test av MSI's modell, inte ett 680-test.. Du hittar inte en bättre kylare än DCU2 för samma prislapp. Hur mycket du än hade velat det.ermm_1180962_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är bara ett test av MSI's modell, inte ett 680-test.. Du hittar inte en bättre kylare än DCU2 för samma prislapp. Hur mycket du än hade velat det.ermm_1180962_0.gif

Och? du missar poängen här :mellow: Om du studerar testdatan så ser du endast minimala skillnader. Ja, DCU2 är lite bättre men om du hade haft koll på priserna så ser du att DCU2 är bland de dyrare korten. Tex kostar det ca 400 kronor mer än MIS:n

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och? du missar poängen här :mellow: Om du studerar testdatan så ser du endast minimala skillnader. Ja, DCU2 är lite bättre men om du hade haft koll på priserna så ser du att DCU2 är bland de dyrare korten. Tex kostar det ca 400 kronor mer än MIS:n

Missar poängen? DCU2 är bästa kylaren i den prisklassen, vad är det som jag missat? Vill du ha bästa kylaren lägger du till 400:-. Skiter du i hur kallt det är eller hur det låter så är det bara skita i vilket kort du köper och bara köpa det absolut billigaste du kan hitta.

400:- är inte en ny prisklass, lär dig det. 3000:- kontra 6000:-, där har du en prisklass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Missar poängen? DCU2 är bästa kylaren i den prisklassen, vad är det som jag missat? Vill du ha bästa kylaren lägger du till 400:-. Skiter du i hur kallt det är eller hur det låter så är det bara skita i vilket kort du köper och bara köpa det absolut billigaste du kan hitta.

400:- är inte en ny prisklass, lär dig det. 3000:- kontra 6000:-, där har du en prisklass.

Oj, hur arrogant kan man vara? DCU2 är inget jävla under jämfört med andra eftermarknadskylare...Läste du ens mitt förra inlägg eller swec-testerna? DCU2 presterar minimalt bättre men kostar 400 kronor mer än MSi:n i testet.

Prisklass? Lär dig läsa vad folk skriver: "bland de dyrare korten", självklart menat i SAMMA prisklass... Det är väl inte som att vi jämför vattenkylning nu (som blir nästa steg efter DCU2).

Kan för övrigt tillägga att ett DCU2 kort mycket troligt ligger på min inköpslista :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hur arrogant kan man vara? DCU2 är inget jävla under jämfört med andra eftermarknadskylare...Läste du ens mitt förra inlägg eller swec-testerna? DCU2 presterar minimalt bättre men kostar 400 kronor mer än MSi:n i testet.

Prisklass? Lär dig läsa vad folk skriver: "bland de dyrare korten", självklart menat i SAMMA prisklass... Det är väl inte som att vi jämför vattenkylning nu (som blir nästa steg efter DCU2).

Kan för övrigt tillägga att ett DCU2 kort mycket troligt ligger på min inköpslista :)

Arrogant? Det är du som vill få det till att 400:- är en helt annan prisklass och att DCU2 inte är värt dom extra kronorna. Det finns ingen bättre kylning i den prisklassen, sen spelar det ingen roll om det handlar om 0.00001%. Ingen annan eftermarknadskylare kommer upp i samma siffror, vill man ha det bästa så lägger man till dom 400:- för det är en så liten ökning när det gäller just grafikkort som ändå är det dyraste man köper till sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...