Jump to content

Namnlistor, hjälp!


Umberto
 Share

Recommended Posts

It's a long shot but what the hell...

Okej, här kommer en utmaning. Jag har 31 listor med namn. Varje lista innehåller allt från 70 till 1600 namn; de allra flesta rör sig dock kring 200-500 namn. Jag behöver kontrollera om något namn förekommer i flera listor; helst så att jag får reda på att t.ex. "namnet X förekommer 3 gånger; i lista 4, 7 och 17" eller "namnet Y förekommer 5 gånger; i lista 2, 11, 20, 29 och 30" och gärna så att jag får en "rapport" om vilka namn som förekommer flest gånger och i flest listor. Hur gör jag detta enklast? Finns det något program? Kan jag göra det i Excel? Och ja, jag kan givetvis kontrollera manuellt men en sådan granskning skulle ta dagar. Tips och förslag uppskattas. ri7DB_1234439_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har allt i excel kan du sortera efter namnkolumnen och "manuellt" se om ett namn förekommer på flera rader. Ett annat alternativ är att hitta Data -> Filter -> AutoFilter-funktionen och välja vad som ska displayas. Ponera att du har en lista med 2000 namn och hundratalet av dem heter Svensson. Då kan du välja att sortera fram de som heter just Svensson och resten döljs. Radnamnen kommer då inte vara 1-200 utan 1, 56, 723, 892 osv fastän de ligger precis under varandra.

När du fått fram all info för Svensson kan du gå vidare med Stensson, som lär ge kanske 20 resultat istället för 500. Mindre manuellt arbete, men fortfarande inte automatiserat.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara förnamn?

Infoga alla namnen i kolumn A i Excel.

Sätt den här formeln i rutan B1 =ANTAL.OM($A$1:$A$x;A1:Ax), där x är hur många rader av namn du har i kolumnen A. Dubbelklicka på rutan/plusset i nedre högra hörnet av rutan för att fylla för resten av B-kolumnen.

Sortera kolumn B (sortera på fliken Data) från största värde till minsta.

Vet inte hur man gör för att se statistik för specifika dokument. Eller ja, du skulle ju kunna göra 31 dokumentflikar med ovanstående metod (utan att infoga alla namn i varje flik) och sen göra lite manuellt arbete.

Redigerad av mr_tobbe
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har någon som helst programmeringserfarenhet så bör du kunna skriva ett simpelt program i t.ex Python som gör det åt dig. Borde gå att göra direkt i Excel med inbyggda funktioner också, mistertobbes sätt verkar logiskt.

Det går även att knacka ihop ett enkelt program i C/C++ som läser in textfiler och söker efter namn i deras innehåll. Men hade Umberto haft kunskap till att programmera så känns det nästan som han hade kommit på den lösningen själv. :P

Edit: Det går även att göra direkt i terminalen på Linuxsystem om jag minns vår terminal-introduktion rätt. Fast lite bökigare har jag för mig att det blir, då man bara kan göra det på en fil i taget. Har jag för mig.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ni har varit till viss hjälp. Om inte annat, så får jag åtminstone lättare att genomföra en halvmanuell granskning. Ska kolla in det där programmet, Kebab.

Förklarade kanske lite slarvigt och ska försöka förtydliga mig. Namnen (dvs personerna) finns listade i 31 w0rd-dokument (lätt att föra in dem i excel) sorterade i bokstavsordning enligt Efternamn, förnamn. Vissa personer har dubbla efternamn samt af, von, van, de och liknande i sina namn om det spelar någon roll. Varje namn förekommer högst en gång i varje dokument, undantaget är om det är fråga om mycket vanliga namn (i de fallen är det dock fråga om olika personer som delar namnet). Jag vill veta om ett namn (dvs en person) förekommer i många listor och vill då helst få någon sorts "toplist" över vilka personer som förekommer i flest listor. t.ex.

Långstrump, Pippi - 10 listor - lista 1, 2, 3, 4 osv

Svensson, Emil - 9 listor - lista 11, 12, 13 osv

Egentligen behöver jag inte ens veta i vilka listor de finns med bara jag ser i hur många listor de är med.

Om du har någon som helst programmeringserfarenhet så bör du kunna skriva ett simpelt program i t.ex Python som gör det åt dig. Borde gå att göra direkt i Excel med inbyggda funktioner också, mistertobbes sätt verkar logiskt.

Kan dessvärre ingenting om programmering. :ph34r:

Det går även att knacka ihop ett enkelt program i C/C++ som läser in textfiler och söker efter namn i deras innehåll.

Nu missförstår jag dig antagligen men syftet är alltså inte att söka efter namn i texten. För mig gör det detsamma OM "Anders Andersson" förekommer i listorna, jag är intresserad av att veta i HUR MÅNGA listor han finns med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu missförstår jag dig antagligen men syftet är alltså inte att söka efter namn i texten. För mig gör det detsamma OM "Anders Andersson" förekommer i listorna, jag är intresserad av att veta i HUR MÅNGA listor han finns med.

Ja, precis. Varje gång man får träff på Anders Andersson i en lista så räknar man upp ett tal som representerar hur många listor personen i fråga hittats i. Sedan ska programmet stänga den listan och öppna nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Well, så länge namnen inte hamnar i olika kolumner och är exakt likadant formaterade kanske det fungerar med formeln jag skrev innan. Om inte så får du försöka ta bort alla [,mellanslag] innan du infogar det i exceldokumentet, möjligt att det går att använda Ctrl+B->Ersätt och ersätt [,mellanslag] med [ingenting].

edit. Testade lite, fungerar utan att ta bort mellanrum. Sen får du väl manuellt söka (Ctrl+B ) i varje worddokument om du vill få reda på i vilka dokument ett väldigt vanligt namn förekommer.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, precis. Varje gång man får träff på Anders Andersson i en lista så räknar man upp ett tal som representerar hur många listor personen i fråga hittats i. Sedan ska programmet stänga den listan och öppna nästa.

Kan du skriva ett sånt program på nån håltimme? Lovar att belöna dig med ett AP när du är klar. :D:whistling:

Well, sålänge namnen inte hamnar i olika kolumner och är exakt likadant formaterade kanske det fungerar med formeln jag skrev innan. Om inte så får du försöka ta bort alla [,mellanslag] innan du infogar det i exceldokumentet, möjligt att det går att använda Ctrl+B->Ersätt och ersätt [,mellanslag] med [ingenting].

Japp, namnen är likadant formaterade.

Om jag förstår rätt ska jag alltså klistra in namnen från ALLA 31 dokument i kolumn A?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Notepad++ går det enkelt annars antingen söka i öppnade filer eller i en mapp med sina dokument i. Då får du reda på exakt hur många gånger namnet förekommer totalt i alla listor och sedan exakt hur många gånger i varje lista.

Ctr+F eller Ctrl+Shift+F och antal sökträffar.

Mmm, det vet jag. Problemet med den metoden är att man manuellt måste skriva in och söka varje namn för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...