Jump to content

SOPA & PIPA


Wu Zi Mu
 Share

Recommended Posts

Vad är Sopa Strike?

"On Jan 24th, Congress will vote to pass internet censorship in the Senate, even though the vast majority of Americans are opposed. We need to kill the bill - PIPA in the Senate and SOPA in the House - to protect our rights to free speech, privacy, and prosperity. We need internet companies to follow Reddit's lead and stand up for the web, as we internet users are doing every day." - http://sopastrike.com/

Det innebär att stora hemsidor går i strejk kommande onsdagen.

Därbland finns Mozilla.com, Minecraft.net, Reddit, Fail Blog osv osv.

De behöver din röst för att fler hemsidor ska gå med i detta påhitt för att kunna sända ett tydligare budskap.

Låter kul säger jag! Själv har jag "röstat" att GTASajten ska gå med.

Nog för att abstinensen kommer komma krypandes, så får vi delta i en modern revolution ;)

Disclaimer: Klockan är 5 och jag är trött. Stavfel, språkfel, misstolkning må ha inträffat.

Redigerad av Wu Zi Mu
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Strejken är en beundransvärd idé. Hoppas bara yahoo, google, facebook, twitter och wikipedia får sina arslen ur vagnen och går med.

Ang. att GTAsajten skulle delta.. nåja, detta handlar ju först och främst om att blockera utländska servrar från amerikanska bredbandsleverantörer. Så jag tror inte det gör någon större skillnad. Vad vi aktivt faktiskt kan göra är att pressa de större sajterna att gå med i blackouten.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

even though the vast majority of Americans are opposed.

Jag tvivlar starkt på det där påståendet. Majoriteten vet knappt ens vad SOPA är eftersom lagen inte har diskuterats i mainstreammedia (vilket bl.a. beror på att nästan alla de stora mediehusen stöder lagen).

Jag tycker det känns en aning overkill att gtasajten skulle delta i en "strejk"... Det är ungefär på nivå med den urbana legenden om när Tranås utrymde kommunhuset under WTC-attackerna.

Ger det här verkligen någon effekt innan de riktigt stora sidorna som exempelvis google och facebook går med? Jag förstår ifall de avstår, de lär ju förlora många miljoner i reklamintäkter...

På längre sikt förlorar de antagligen mer om lagen går igenom eftersom den kommer att leda till mycket strängare regler på vad man får ladda upp på t.ex. youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ger det här verkligen någon effekt innan de riktigt stora sidorna som exempelvis google och facebook går med? Jag förstår ifall de avstår, de lär ju förlora många miljoner i reklamintäkter...

Som Umberto säger, det kommer kosta bra mycket mer att anpassa sig efter SOPA, om det går igenom.

Jag hoppas verkligen större hemsidor går med på detta.

Tänk vilket kaos om Google.com skulle ligga nere. :ph34r:STORT

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska nog inte ropa hej för tidigt. Det är tunga krafter bakom de här lagförslagen och genomsnittsamerikanen har ingen aning om vad sopa eller pipa är. Det ska bli intressant att se om/hur nedsläckningarna påverkar attityderna och om mainstreammedia vågar rapportera om dem.

Nästan lite skönt att de inte släcker ner sidorna, hade varit jobbigt att inte kunna Googla under 12 timmar. :(

www.altavista.com :yes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fegt av Google måste jag säga. Man protesterar högljutt eller inte alls. De hade kunnat skrivit något i stil med "For the next 24 hrs, imagine a world without Google. This is how the future will look if SOPA is approved." samt stängt ner sökfunktionen.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ord betyder minst lika mycket.

Där skiljer sig våra åsikter markant. Ord kan ignoreras, fysiska protester däremot kan öppna folks ögon på ett helt annat sätt. Genom att visa världen just hur beroende vi är av att dagligen komma åt Google kanske folk börjar inse hur begränsade vi skulle bli av SOPA, som ju skulle förbjuda Google att länka till en stor del av Internet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...