Jump to content

Donna Eljammal, Sveriges första beslöjade polis


Vice.
 Share

Recommended Posts

Donna blir första polisen med slöja

Donna Eljammal är Sveriges första poliselev med slöja. "Det är viktigt att, inom varje yrke, ha folk med olika bakgrunder".

Här är hon – Sveriges första poliselev med slöja. Och Donna Eljammal, 26, har burit på planerna att bli polis längre än hon burit sin hijab.

– Ända sedan jag var liten. Jag gillar att hjälpa andra och sätta kroppen i rörelse i stället för att bara sitta framför en dator.

Möjligheten att ha slöja eller turban till polisuniformen öppnades för ett par år sedan, efter viss debatt. Donna sökte, och kom till slut in.

Ser du slöjan som en nackdel eller tillgång i ditt framtida yrke?

– En tillgång. Sverige är ett mångkulturellt land och det är viktigt att, inom varje yrke, ha folk med olika bakgrunder eftersom det ökar kunskapen och förståelsen.

Donna Eljammal har hunnit bli van vid uppmärksamhet.

– Jag är uppvuxen i lilla Piteå och vi var bland de första invandrarfamiljerna där. Även när jag jobbade inom kriminalvården så var jag först med slöja. Men det var inte så många som la märke till slöjan när de lärde känna mig som person.

Skulle du kunna ta av dig slöjan för yrkets skull?

– Nej, faktiskt inte, jag ser slöjan som en del av mig själv. Jag kan göra allt med slöja så jag ser ingen mening med att ta av mig den.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fan kan det vara okej? Poliser ska vara neutrala.

Kluven i frågan. Poliser skall inte ha kors, smycken mm, jag håller med.

Men inverkan på jobbet i det här fallet är 0. Och att en muslim med slöja blir polis, gör att muslimer syns mer och det motverkar främlingsfientliga åsikter

Om hon inte tar av sig slöjan så kommer hon säkerligen hamna på någon inre tjänst utan att passera gå.

Det kommer inte att ske

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så poliser får inte ha kors? Men en slöja är okej? :ermm:

Det är det jag säger. Slöja är indirekt fel, men samtidigt ser jag det som att den har en funktion. För att slöja skall bli accepterat så är det ju bra att poliser och andra människor med offentliga jobb bär det. Tex på IKEA. Man kan ju inte stänga av en människa från arbete pga en religion.

Fast å andra sidan så kan ju i så fall niqab eller vad heter också vara ok. =/

Ja jag vet inte riktigt, kluven i frågan som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju inte stänga av en människa från arbete pga en religion.

Samtidigt kan jag säga tvärtom. Varför, varför, varför ska ens religion hindra en från att anpassa sig till en arbetsplats uniform eller att ha ett så neutralt utseende som möjligt? Folk (även helsvenskar, om vi ska ta såna paralleller) kan inte komma i sina luggslitna kläder eller ha lika skitigt hår som de vanligen vill ha, när de jobbar i kassan på ICA eller på möbelavdelningen på IKEA. Varför ska ens religiösa vanor inte kunna skalas bort för att ge ett neutralt, professionellt intryck på en arbetsplats, när andra saker (klädstil, språkbruk, samtalsämnen, allmänt socialt beteende, övermycket piercingar i ansiktet) måste neutraliseras på de flesta ställen? Vad gör religiösa preferenser såpass heligt (lol) att detta, av alla saker, inte får tummas på på en arbetsplats?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt kan jag säga tvärtom. Varför, varför, varför ska ens religion hindra en från att anpassa sig till en arbetsplats uniform eller att ha ett så neutralt utseende som möjligt? Folk (även helsvenskar, om vi ska ta såna paralleller) kan inte komma i sina luggslitna kläder eller ha lika skitigt hår som de vanligen vill ha, när de jobbar i kassan på ICA eller på möbelavdelningen på IKEA. Varför ska ens religiösa vanor inte kunna skalas bort för att ge ett neutralt, professionellt intryck på en arbetsplats, när andra saker (klädstil, språkbruk, samtalsämnen, allmänt socialt beteende, övermycket piercingar i ansiktet) måste neutraliseras på de flesta ställen? Vad gör religiösa preferenser såpass heligt (lol) att detta, av alla saker, inte får tummas på på en arbetsplats?

Du har egentligen rätt. Jag håller med, det skall gälla för alla. Men om vi tar IKEA, deras slöjor är fina och ser bra ut. Men det är egentligen fel. Var drar man gränsen liksom, skall vi säga ja till slöja men nej till niqab?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har egentligen rätt. Jag håller med, det skall gälla för alla. Men om vi tar IKEA, deras slöjor är fina och ser bra ut. Men det är egentligen fel. Var drar man gränsen liksom, skall vi säga ja till slöja men nej till niqab?

Folk får hemskt gärna ha slöja på IKEA, ICA, Arbetsförmedlingen, McDonald's eller var som helst, men när det kommer till polismyndigheten skulle jag faktiskt föredra att man följer en strikt uniform. Det är inte tillåtet att ens ha örhängen som polis, eller yvigt hår. Varför skulle man då tillåta slöja, bara för att det har en religiös bakgrund? Jag ställer mig kritisk till uniformsbrytandet men inte till användandet av slöja. Poliser skall ha funktionell, strikt och respektingivande klädsel, och jag har svårt att se att slöja stämmer överens med dessa tre krav till 100.0%.

  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finner hennes slöjbärande okej, bortsett från:

"Skulle du kunna ta av dig slöjan för yrkets skull?

– Nej, faktiskt inte, jag ser slöjan som en del av mig själv. Jag kan göra allt med slöja så jag ser ingen mening med att ta av mig den."

Om hon hade hamnat i en situation där det varit nödvändigt att ta av sig slöjan men vägrat så känns hon inte som en toppenpolis direkt. Visst, en sån situation är väll ingen större vardaglig händelse direkt, men just att ett tygstycke går före i ett sånt yrke känns lite sisådär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk får hemskt gärna ha slöja på IKEA, ICA, Arbetsförmedlingen, McDonald's eller var som helst, men när det kommer till polismyndigheten skulle jag faktiskt föredra att man följer en strikt uniform. Det är inte tillåtet att ens ha örhängen som polis, eller yvigt hår. Varför skulle man då tillåta slöja, bara för att det har en religiös bakgrund? Jag ställer mig kritisk till uniformsbrytandet men inte till användandet av slöja. Poliser skall ha funktionell, strikt och respektingivande klädsel, och jag har svårt att se att slöja stämmer överens med dessa tre krav till 100.0%.

Reagerade lite grann på det där om det är förbjudet att ha smycken på sig varför gör då inte polisen nåt åt det? Har sett många polis tjejer som har örhängen och andra smycken på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...