Jump to content

Hjälp mig övertala min syster!


Jazz
 Share

Recommended Posts

I morgon åker min syster till USA för att hälsa på sin man vars arbetsuppgifter tagit honom till staterna i några månader. Här ser jag en gyllene chans att be henne köpa med sig en iPhone 4S hem till mig men då hon redan har lovat göra det till en vän samt att hon också ska köpa en åt sig själv kommer det inte att bli en allt för lätt uppgift. Detta eftersom hon oroar sig för att det skulle kunna bli problem med tull och så vidare om hon skulle fastna i en kontroll. Då denna risken förstås är näst intill obefintlig skulle jag behöva några ordentliga argument att stödja mig på när jag än en gång ska försöka få henne att ändra sig.

Vilka regler gäller egentligen när det handlar om att plocka med sig teknik från utlandet? Spelar kvantiteten någon roll och i så fall hur stor? Vilka ekonomiska och rättsliga följder kan uppstå och varför är det så svårt att googla fram svar på mina frågor? Vilka karismatiska och psykologiska knep kan jag ta till för att hon inte ska kunna motstå att hjälpa mig? Ska jag vänta tills soldaten hoppar ut ur tanken för att köpa munkar?

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag googlade ordet "tull", svårare var det inte......................

Maxbelopp varor värda 4300, dvs din syster begår brott redan nä hon för in två stycken. Blir man påkommen får man betala tull, i princip. Dock måste tullen kunna bevisa att telefonerna är köpta utanför EU och att du inte hade med dessa på resan. = Släng förpackningarna till telefonerna, typ.

När man kommer med flyg är det 0% risk att åka dit, tullen kollar bara folk om de fått tipps.

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutanforeu/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag googlade ordet "tull", svårare var det inte......................

Maxbelopp varor värda 4300, dvs din syster begår brott redan nä hon för in två stycken. Blir man påkommen får man betala tull, i princip. Dock måste tullen kunna bevisa att telefonerna är köpta utanför EU och att du inte hade med dessa på resan. = Släng förpackningarna till telefonerna, typ.

När man kommer med flyg är det 0% risk att åka dit, tullen kollar bara folk om de fått tipps.

http://www.tullverket.se/innehallao/k/kopavarorparesafranlandutanforeu/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Tullavgiften är väl inget att gråta över direkt, momsen är det tråkiga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...