Jump to content

Radiostyrda leksaker


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Alo!

Jag beställde just en leksakshelikopter som kommer strax innan jul, så jag har inte testat den än.

För att kolla vad det var för modell Youtubesurfade jag lite och hittade denna video:

Jag förstår att den inte har mycket lyftkraft och flygtiden är bara 6 minuter, men efter att ha sett videos som denna...

...blir jag ju förstås vansinnigt sugen på att göra nåt liknande.

Flashbacks länksamling över radiostyrda leksaker ger diverse hemsidor med rätt dyra helikoptrar, och en del i 700-kronorsklassen.

Innan jag babblar på för mycket undrar jag följande:

Med en budget på max 1000 kronor, vad är den bästa kombinationen helikopter + kamera jag kan få? Jag har både systemkamera och kompaktkamera, men för detta krävs en bättre helikopter. Ska jag använda en så liten helikopter som den jag strax har, krävs en spionkamera eller ett hemmabygge. Är det nån som har nån aning om vad jag ska köpa av endera? Teknikmagasinets spionkamera verkar vara billig nog, men är det verkligen nåt att köpa?

Kamerahänge kan jag säkert bygga själv. Killen i video nr 2 hade ju gjort allt egenhändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För en månad sen så hade jag och två kompisar något beroende av såna där små helikoptrar. Började med någon billig skit från rusta, sen köpte vi varsin från teknikmagasinet som är oroväckande lik den som var med i filmen! Den dyrare sög..

Det där är ett riktigt sätt att kasta bort pengar, dom håller inte så länge, orkar inte lyfta något alls och allt du kan göra är flyga runt runt inne på rummet. Kul i en dag, sen började vi bara förstöra dom!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För en månad sen så hade jag och två kompisar något beroende av såna där små helikoptrar. Började med någon billig skit från rusta, sen köpte vi varsin från teknikmagasinet som är oroväckande lik den som var med i filmen! Den dyrare sög..

Det där är ett riktigt sätt att kasta bort pengar, dom håller inte så länge, orkar inte lyfta något alls och allt du kan göra är flyga runt runt inne på rummet. Kul i en dag, sen började vi bara förstöra dom!

Du menar den okraschbara för 3299 spänn? ;)

Nämen, jo det är klart jag vet att de lär gå sönder förr eller senare. Reservdelarna är visst rätt billiga iallafall, det är ju en fördel. Men jag tänkte mest att om intresset för denna typ av leksaker håller i sig så finns det en viss risk/chans att jag faktiskt köper nåt dyrare framöver just för att bl a använda lite dyrare kameror på den.

I första hand är det en leksak, och om jag blir tillräckligt fast i det hela (vilket vi inte ska utgå ifrån med denna budget-kopter) blir det på riktigt.

--

För skojs skull kan vi ju hitta på lite användningsområden för en kamera med vingar... Vad skulle DU göra? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Innan jag babblar på för mycket undrar jag följande:

Med en budget på max 1000 kronor, vad är den bästa kombinationen helikopter + kamera jag kan få? Jag har både systemkamera och kompaktkamera, men för detta krävs en bättre helikopter. Ska jag använda en så liten helikopter som den jag strax har, krävs en spionkamera eller ett hemmabygge. Är det nån som har nån aning om vad jag ska köpa av endera? Teknikmagasinets spionkamera verkar vara billig nog, men är det verkligen nåt att köpa?

Kamerahänge kan jag säkert bygga själv. Killen i video nr 2 hade ju gjort allt egenhändigt.

Du kan ju testa med vikter på den du har beställt, men som du redan verkar vara medveten om så lär den inte orka lyfta mycket alls. Sådana där helikoptrar är otroligt lätta och lägger man på en kamera så blir den säkert tre-fyra gånger tyngre än den var innan. Jag är inte alls insatt i radiostyrt, men jag måste säga att man blev lite sugen när jag såg filmeerna som han hade spelat in ifrån skyn.

Kameran du länkade tycker jag borde gå att lyfta med den där helikoptern; frågan är bara hur nöjd du kommer bli med resultatet. Hittade en video som har spelats in med en sådan kamera:

640x480 räcker inte särskilt långt om du frågar mig.

Något som jag tycker är väldigt häftigt är såna här bilar. Undrar om det är svårt.

Det där såg otroligt kul ut! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

640x480 räcker inte särskilt långt om du frågar mig.

Jodå, det tycker jag faktiskt! Videon var det inget fel på och jag filmar ju alla mina konserter i 480-upplösning och lägger upp på youtube. Nog för att det inte är superduper men det duger absolut att sätta på en helikopter! :)

Den fanns visst på eBay för samma summa, i 720p-version så det kanske blir ett köp trots allt. Får kolla flygförmågan när det dagas.

Annars, om jag verkligen gillar den där, kanske jag köper en proffsigare version som kan luta i kurvorna såsom en riktig kan.

"Kära jultomten..."

(Den där är ju förstås sjukt dyr men för 1000 spänn kan man nog rätt enkelt få tag i en som liknar den dyrare i första posten.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Riktigt coola saker tbh. Testflög en för 300 kr,dock bara 3 kanalig. Jag skulle satsa på 4 minst.

Den jag testade flög ca 15 min per 20 min laddning,så det var ju riktigt bra!

Har fått hem min nu och den är väl... okej, på sin höjd. Tror jag sabbade den genom att ha för slöa batterier i, vilket ledde till svårstyrdhet = kantstötta rotorblad. Ska köpa nya och se om den blir bättre, men något filmande är det inte tal om på denna helikopter.

Borde skaffa en 4-kanalers, minst, ja. 6-kanalers ger bara "nedåtsug" med rotorbladen i höjdled, och det är väl inte helt nödvändigt. Att inte kunna luta helikoptern är däremot rätt kass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...