Jump to content

Nytt grafikkort, oki?


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Köpte fractal design eftersom killen i kassan sa att den hade fler sladdar än FSP. Dessutom kom tydligen inte FSP i låda, utan enbart i lite bubbelplast. (Därav att den var 60 kr billigare).

Nu sitter den i, och jag kan t.o.m. öppna min dvd-läsare! B)

Sen blir det grafikkort nästa vecka. Jag tycker det där som hette typ 6950 2gb herp derp ser fint ut. Fast jag har inte bestämt mig än. Varsågod att övertala mig till något annat om ni vill!

Det kan vara värt att kika på överklockning för din processor.

Har för mig att de är rätt bra och enkla att överklocka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Snabb fråga: På det där HD6950 2b, vad är skillnaden mellan de olika tillverkarna?

Noterade att MSI har någon "herp derp frozen edition" som ger 3 års garanti och har lite mer MHz, dock kostar det mycket mer än dom andra så jag tror att jag skippar.

Powercolour har fått sämre betyg pga högljudda fläktar, och har låg MHz? Vad gör ens MHz? Vill man ha mycket eller lite? Deras version med två fläktar kostar dessutom söndermycket, också får man bara 1 års garanti.

XFX's tvåfläktade grafikkort kostar av någon anledning MINDRE än den med en fläkt. I övrigt ser jag ingen skillnad alls mellan korten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snabb fråga: På det där HD6950 2b, vad är skillnaden mellan de olika tillverkarna?

Noterade att MSI har någon "herp derp frozen edition" som ger 3 års garanti och har lite mer MHz, dock kostar det mycket mer än dom andra så jag tror att jag skippar.

Powercolour har fått sämre betyg pga högljudda fläktar, och har låg MHz? Vad gör ens MHz? Vill man ha mycket eller lite? Deras version med två fläktar kostar dessutom söndermycket, också får man bara 1 års garanti.

XFX's tvåfläktade grafikkort kostar av någon anledning MINDRE än den med en fläkt. I övrigt ser jag ingen skillnad alls mellan korten?

Skillnaden är främst kylaren.

MSI har ofta väldigt högljudda kylare, trots att de påstår att sin Twin Frozr ska vara den ultimata kylaren. På vissa grafikkort lyckas de med den, förstår inte hur de kan göra grova missar ibland och få full pott andra gånger med samma kylarkonstruktion. Om den på HD6950 2GB säger TPU så här:

Fan noise in idle seem a lot higher than what is needed for this kind of card, AMD's reference design does a much better job here.

Under load the card is noisier too, but the difference is smaller, given the low load temperatures in the 70° range, I would have preferred around 75° but less fan noise instead.

Powercolor hade förut mycket bra kylare, sen gick det av någon anledning utför när de började köra dubbla fläktar. Finns fortfarande vissa bra kylare från PC, men om de skriver i omdömena att denna är högljudd kan du nog skippa.

XFX har inte haft någon lysande framgång med sina egna kylare, denna verkar OK så länge man inte överklockar och har hyfsad ventilation. Men jag gillar inte XFX:s egna kylare.

Och vad det gäller Inets övriga HD6950-sortiment så krossar Asus alla andra med sin DirectCu-kylare, men den har tyvärr bara 1GB minne. Gigabytes Windforce-kylare är även den mycket bra, synd att kortet bara har 1GB.

Sapphires kylare har fått bra omdömen också, så deras kort kan ju vara värd att kolla på.

MHz är klockfrekvens, dvs. nånting i stil med hur mycket grafikprocessorn kan göra per sekund. Mer = bättre. Man ska inte gå på fabriksöverklockningar, det kan du göra själv på 5 sekunder om du vill ha 5 % högre frekvens. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden är främst kylaren.

MSI har ofta väldigt högljudda kylare, trots att de påstår att sin Twin Frozr ska vara den ultimata kylaren. På vissa grafikkort lyckas de med den, förstår inte hur de kan göra grova missar ibland och få full pott andra gånger med samma kylarkonstruktion. Om den på HD6950 2GB säger TPU så här:

Powercolor hade förut mycket bra kylare, sen gick det av någon anledning utför när de började köra dubbla fläktar. Finns fortfarande vissa bra kylare från PC, men om de skriver i omdömena att denna är högljudd kan du nog skippa.

XFX har inte haft någon lysande framgång med sina egna kylare, denna verkar OK så länge man inte överklockar och har hyfsad ventilation. Men jag gillar inte XFX:s egna kylare.

Och vad det gäller Inets övriga HD6950-sortiment så krossar Asus alla andra med sin DirectCu-kylare, men den har tyvärr bara 1GB minne. Gigabytes Windforce-kylare är även den mycket bra, synd att kortet bara har 1GB.

Sapphires kylare har fått bra omdömen också, så deras kort kan ju vara värd att kolla på.

MHz är klockfrekvens, dvs. nånting i stil med hur mycket grafikprocessorn kan göra per sekund. Mer = bättre. Man ska inte gå på fabriksöverklockningar, det kan du göra själv på 5 sekunder om du vill ha 5 % högre frekvens. :)

http://www.dustinhome.se/asus-radeon-hd6950-2gb-dcii-gddr5-pci-e-dvi-dp/product/5010575455

3-slottare avskräcker dock mig, för som du säger är Asus i en helt annan liga om det inte hade varit för det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad i hela hästen?! Så kortet tar upp TRE såna? Det var overkill, varför gör den det? Jag lär ha plats för det, men ändå!

Kylningen är monstruös och tar plats bara :P

Jag har ett GTX 580 med Asus kylare, tar 3 slots och väger as, men den gör sitt jobb!

Inte det smidigaste om man ska köra med två grafikkort, då kan det bli väldigt trångt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snark! Vilket ska jag välja isåfall då? :(

Tror att du kommer få problem med varenda prestandakort som finns på marknaden just nu. Dock tror jag att Nvidia-kort generellt är kortare än AMD-kort, men det gäller nog bara de som är av referensdesign (som knappt finns längre). Jag undersöker det senare ikväll när jag fått mat i magen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att du kommer få problem med varenda prestandakort som finns på marknaden just nu. Dock tror jag att Nvidia-kort generellt är kortare än AMD-kort, men det gäller nog bara de som är av referensdesign (som knappt finns längre). Jag undersöker det senare ikväll när jag fått mat i magen.

Hur tusan kan det inte få plats? Tycker mitt chassi ser så rymligt ut. Får öppna upp och ta mått på utrymmet senare..

Köp ett nytt chassi, ditt är gräsligt ändå. :D

Nej, tribals är ballt mannen! Jag ska tatuera in taggtråd på den också. (Egentligen valde jag den mest för att den fräsiga tribalen på sidan liknande symbol of torment litegrann.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

18 cm? Säker på att du mätt rätt? Ett HD4870 är nämligen 24,1 cm långt. :P Det 29,7 cm långa HD6950 lär ju inte gå in.

Öh, 18 centimeter på tjockleken alltså. Dvs från moderkortet till chassiluckan, om du hajar! Sedan är längden 24,5 centimeter, dvs nästan precis tillräckligt för kortet jag har, vilket man ser på sladden som har det tight. Också slutligen 15 centimeter på höjden, från botten på chassit upp till den grafikorts"hållaren" högst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öh, 18 centimeter på tjockleken alltså. Dvs från moderkortet till chassiluckan, om du hajar! Sedan är längden 24,5 centimeter, dvs nästan precis tillräckligt för kortet jag har, vilket man ser på sladden som har det tight. Också slutligen 15 centimeter på höjden, från botten på chassit upp till den grafikorts"hållaren" högst upp.

Haha, jaha. Då förstår jag. Tyckte det stod 2,45 cm, att kortet var 18 cm och sen fanns det 2,45 cm över mellan kortet och buren. My mistake. :D

Har inte dubbelkollat uppgifterna, men:

22,9 cm:

http://www.inet.se/artikel/5409287/asus-geforce-gtx-560ti-1024mb-directcu-ii - dubbelkollat, stämmer

http://www.inet.se/artikel/1902154/evga-geforce-gtx-560ti-1024mb-ds-soc

24,1 cm:

http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-ti-1024mb-oc

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...