Jump to content

Nytt grafikkort, oki?


IceCandy
 Share

Recommended Posts

Nu när min dator har räddats från självmord tänkte jag belöna denne med ett nytt grafikkort. Jag har för närvarande 3 år gamla Ati Radeon HD4870, och det suger ju balle. Därav är ungefär vad som helst en förbättring från det grafikkortet, vilket i sin tur gör det svårt att välja.

Jag vet inte vad min budget ligger på, men vi kan väll säga mellan 1000-3000 spänn, lol. Notera att jag skall köpa kortet om cirkus två veckor, så om grafikkortsvärlden kommer se totalt annorlunda ut om två veckor, var god informera.

Dessutom har jag en ganska fjollig processor. Den heter Intel Core 2 Quad CPU Q8200 2,33GHz. Den kommer nog flaskhalsa, eller hur? Någon som kan svara på hur mycket det kommer märkas? Är det någon idé att köpa nytt grafikkort med den processon? (Klart det är B) )

Noterbart är också att mitt "nya" nätagg ligger på 530w, så om ni betvivlar att det skulle räcka för grafikkortet ni tipsat om, skriv det.

Edit: Man skall kunna spela Skyrim med ert grafikkortstips. "Can you run it?" säger att jag kan spela Skyrim med mitt nuvarande, men det är bara lögn säkert. Jag vill ha ett som jag kan spela på höga inställningar med.

Redigerad av IceCandy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Borde väl vara mer värt om du köper både en processor och ett relativt "okej" grafikkort för 3000kr tillsammans?

Är kass på intel processorer, men jag har för mig att den hon redan har ligger mellan 1100-1300 kr, vilket möjligtvis

skulle innebära att om hon köper både ett grafikkort och en processor, skulle datorn bara ta ett myggsteg mot en bättre framtid.

Förövrigt tror jag att GeForce GTX560 är det bra alternativ, folk har dock haft lite problem

med Crysis 2. Grafikkortet kör på väldigt låg energi i 2D läge, och ganska hög i 3D, vilket har orsakat att

Crysis 2 har krashat när folk laddar checkpoints, när spelet hoppar från 2D till 3D. Vet inte med andra spel. :o

Motsvarande i ATI skulle vara Radeon HD 6850 / 6870.

*regndansar för att åkalla Curly* :P

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är kass på intel processorer, men jag har för mig att den hon redan har ligger mellan 1100-1300 kr, vilket möjligtvis

skulle innebära att om hon köper både ett grafikkort och en processor, skulle datorn bara ta ett myggsteg mot en bättre framtid.

Förövrigt tror jag att GeForce GTX560 är det bra alternativ, folk har dock haft lite problem

med Crysis 2. Grafikkortet kör på väldigt låg energi i 2D läge, och ganska hög i 3D, vilket har orsakat att

Crysis 2 har krashat när folk laddar checkpoints, när spelet hoppar från 2D till 3D. Vet inte med andra spel. :o

Motsvarande i ATI skulle vara Radeon HD 6850 / 6870.

*regndansar för att åkalla Curly* :P

Kollade dom på inet, dom kostar ju bara 2000 spänn, typ! Jag kan nog pröjsa en 500 kronor extra faktiskt, om det gör någon noterbar skillnad! Absoluta maxpriset får dock vara 3000 spänn, måste ha råd att köpa lite julklappar också. I övrigt så tjatar min kompis om det där GTX560, men enligt denna listan ser det ju lamt ut: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2502?k=bf9fb52c55c2028b03a3ead1c1963ac9

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*regndansar för att åkalla Curly* :P

You summoned me?

Kollade dom på inet, dom kostar ju bara 2000 spänn, typ! Jag kan nog pröjsa en 500 kronor extra faktiskt, om det gör någon noterbar skillnad! Absoluta maxpriset får dock vara 3000 spänn, måste ha råd att köpa lite julklappar också. I övrigt så tjatar min kompis om det där GTX560, men enligt denna listan ser det ju lamt ut: http://www.sweclockers.com/image/diagram/2502?k=bf9fb52c55c2028b03a3ead1c1963ac9

Just i den där länken får du ha i åtanke att GTX 560 Ti ligger väldigt långt ner för att det finns sex stycken dubbelgrafikkorts-lösningar ovanför. Sedan är BF3 i Ultra i Full HD något som väldigt få datorer klarar av på ett tillfredsställande sätt.

Det du har att välja på är, från sämst till bäst, inom din budget är:

HD6870

GTX 560 Ti

HD6950 (2GB)

GTX 570

Det sistnämnda når precis i taket på din 3 000 kr-budget.

Du skrev att ditt nätaggregat ligger på 530W, står det möjligtvis Hiper på det? :ermm:

Ny processor OCH nytt grafikkort kan för övrigt glömmas med den budgeten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

You summoned me?

Just i den där länken får du ha i åtanke att GTX 560 Ti ligger väldigt långt ner för att det finns sex stycken dubbelgrafikkorts-lösningar ovanför. Sedan är BF3 i Ultra i Full HD något som väldigt få datorer klarar av på ett tillfredsställande sätt.

Det du har att välja på är, från sämst till bäst, inom din budget är:

HD6870

GTX 560 Ti

HD6950 (2GB)

GTX 570

Det sistnämnda når precis i taket på din 3 000 kr-budget.

Du skrev att ditt nätaggregat ligger på 530W, står det möjligtvis Hiper på det? :ermm:

Ny processor OCH nytt grafikkort kan för övrigt glömmas med den budgeten.

Ser intressant ut, ska ta mig en titt på grafikkorten du listade. Och ja, det står Hiper på mitt nätagg. (Har det någon större betydelse? :cry:)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och ja, det står Hiper på mitt nätagg. (Har det någon större betydelse? :cry:)

Tråd: Hiper M 530 och hela vardagsrummet kortslöts?

Hiper ska man kasta direkt oavsett om man köpt dom i dag eller flera år sedan. Hiper bruka förstör moderkort, grafikkort och hårddiskar SAMTIDIGT.

Tråd: Klarar mitt Hiper type-R 580w av min hårdvara?

Köp ett nytt, läs på om ditt nätaggregat det är en risk för hela datorn.

Tråd: GTX 280 med Hiper Type-R 530W?

Du har andra saker att oroa dig för.

Vill du verkligen riskera att Hiper agget förstör din fina dator?

Hiper agg har ett ryckte av sig att förstöra flera delar i datorn dår de går sönder. För vissa även hårddisken så se till att du har backup om du inte tror mig.

Har själv haft ett Hiper 530W, det small, tog dock inte med sig någon annan komponent i fallet. Kan fungera fin-fint i flera år, sen säger det helt plötsligt tack och adjö på ett högst otrevligt sätt. Återförsäljarna tog bort Hiper från sortimentet pga. alla problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tråd: Hiper M 530 och hela vardagsrummet kortslöts?

Tråd: Klarar mitt Hiper type-R 580w av min hårdvara?

Tråd: GTX 280 med Hiper Type-R 530W?

Har själv haft ett Hiper 530W, det small, tog dock inte med sig någon annan komponent i fallet. Kan fungera fin-fint i flera år, sen säger det helt plötsligt tack och adjö på ett högst otrevligt sätt. Återförsäljarna tog bort Hiper från sortimentet pga. alla problem.

Fittans att det skall vara så kasst! Hade dock inget annat att byta med efter att förra slocknade. Får köpa ett nytt till jul, en månad borde det kunna hålla ut iallafall. Tips på bra märken?

Woozie: Jag har inte råd att köpa en ny dator, har ingen riktig inkomst utan lever på 3000 kronor i månaden i form av aktivitetsstöd från ABF. En sak i taget!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske kan vara något.

http://www.sweclocke...den-29-november

Edit:

Bra märken på nätagg är enligt mig Corsair, XFX och OCZ. Cooler Master och FSP kan gå för sig också.

Edit2:

Vet att jag babblar om CDON hela tiden, men deras reor i slutet av månaden är riktigt schyssta, 15% av på utvalda produkter vilket innebär att du t e x kan få ett grafikkort värt 3500 för under 3000 kronor. Tyvärr är det lite osäkert vad de lägger in, och oftast är det bara high-end-kort som trots rean går för några hundringar över 3000.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fittans att det skall vara så kasst! Hade dock inget annat att byta med efter att förra slocknade. Får köpa ett nytt till jul, en månad borde det kunna hålla ut iallafall. Tips på bra märken?

De flesta märken gör något snedsteg nån gång ibland, så att rekommendera hela märket vill jag helst inte göra. Det bästa är nog att du återkommer när det är dags, när vi vet vilket grafikkort du har i burken.

För att spinna vidare på Sianas inlägg: Cooler Masters GX-serie bör undvikas. Det är bara deras dyrare agg som håller måttet och de ligger nog utanför budget. Även om jag sade att jag inte ville rekommendera märken på det sättet så slänger jag på Fractal Design på Sianas lista.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alrighty.

Lånar min egna tråd till att fråga en annan fråga. Jag skall formatera datorn och installera Win7 hade jag tänkt. Det "nya" nätagget hade ingen sladd över till dvd-läsaren, varav jag därför tänkt göra det via USB. Är det någon skillnad på att formatera från skiva och USB? Eller är det bara att slänga in .ison till USB'n och sedan välja att boota via USB?

Hittade bara en sladd som passade till dvd-läsaren, och det var en liten fjuttig. Tror det skall sitta två i den, för när jag satte i den lilla jag hittade gjorde det ingen skillnad, och det finns plats för två. Resterande passar inte, men en som sitter i ena hårddisken ser ut att kunna passa. Är dock osäker eftersom sladdarna är ett clusterfuck och vissa inte ens hör till det "nya" agget. Mitt chassi är väldigt jobbigt uppbyggt att gräva runt i och dom som satte ihop allt åt mig har stenhårt både limmat och plastat in en massa sladdar som är dragna bakom en metallvägg där inne.

Därav har dom fått sitta kvar, även om dom inte är kopplade till något. Och nej, det är inte ALLA sladdar från förra agget, utan bara vissa som var dragna till en massa fjantigt neonljus och annat herpaderpa som egentligen inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alrighty.

Lånar min egna tråd till att fråga en annan fråga. Jag skall formatera datorn och installera Win7 hade jag tänkt. Det "nya" nätagget hade ingen sladd över till dvd-läsaren, varav jag därför tänkt göra det via USB. Är det någon skillnad på att formatera från skiva och USB? Eller är det bara att slänga in .ison till USB'n och sedan välja att boota via USB?

Hittade bara en sladd som passade till dvd-läsaren, och det var en liten fjuttig. Tror det skall sitta två i den, för när jag satte i den lilla jag hittade gjorde det ingen skillnad, och det finns plats för två. Resterande passar inte, men en som sitter i ena hårddisken ser ut att kunna passa. Är dock osäker eftersom sladdarna är ett clusterfuck och vissa inte ens hör till det "nya" agget. Mitt chassi är väldigt jobbigt uppbyggt att gräva runt i och dom som satte ihop allt åt mig har stenhårt både limmat och plastat in en massa sladdar som är dragna bakom en metallvägg där inne.

Därav har dom fått sitta kvar, även om dom inte är kopplade till något. Och nej, det är inte ALLA sladdar från förra agget, utan bara vissa som var dragna till en massa fjantigt neonljus och annat herpaderpa som egentligen inte behövs.

DVD-läsaren behöver, precis som hårddisken, två sladdar. En för strömtillförsel och en för dataöverföring. Beroende på hur gammal DVD-läsaren är behöver den antingen kopplas in med SATA eller IDE. Som du ser på bilderna är det inte särskilt svårt att skilja på dem, så du bör lyckas lista ut vilken det är du behöver. Sedan behöver du alltså även strömtillförsel. Det bör inte vara jättesvårt att hitta, man får oftast fler strömsladdar än man behöver med nätagget.

Annars går det mycket riktigt finfint att installera Windows 7 från ett USB-minne, fast det är inte riktigt så lätt som att bara dra över .ISO-filen. Här har du en bra guide:

http://windowshjalp.se/?p=59

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DVD-läsaren behöver, precis som hårddisken, två sladdar. En för strömtillförsel och en för dataöverföring. Beroende på hur gammal DVD-läsaren är behöver den antingen kopplas in med SATA eller IDE. Som du ser på bilderna är det inte särskilt svårt att skilja på dem, så du bör lyckas lista ut vilken det är du behöver.

Annars går det mycket riktigt finfint att installera Windows 7 från ett USB-minne, fast det är inte riktigt så lätt som att bara dra över .ISO-filen. Här har du en bra guide:

http://windowshjalp.se/?p=59

SATA-sladden är i isåfall, för det var en sån jag hittade som passade. Sen behövs en bredare och platt sladd vid sidan om, men dom som återstår i sladd-clusterfucket är för tjocka och har stora pins, typ. Dvs inget som passar ö.h.t. Skulle möjligtvis kunna låna en sån sladd från den hårddisken utan OS, och bara formatera C:. Är bara så jävla trött på att sitta och pilla inuti datorn, så jag skall nog köra med USB trots allt. Ska läsa guiden också, tyty!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite efterforskningar så kommer cpu:n att vara på gränsen till att flaska tror jag, lite svårt att jämföra.

På gränsen, dvs inte sån stor fara?

I övrigt har jag beslutat mig för att köpa ett nytt nätagg imorgon, eftersom ni skrämt upp mig så mycket så att jag inte vill spendera ett dygn mer med Hiper.

Detta har fått bra betyg, men ser ut som stryk: http://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-gold

Detta ser ballare ut, men kostar hela 60 kronor mer:

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På gränsen, dvs inte sån stor fara?

I övrigt har jag beslutat mig för att köpa ett nytt nätagg imorgon, eftersom ni skrämt upp mig så mycket så att jag inte vill spendera ett dygn mer med Hiper.

Detta har fått bra betyg, men ser ut som stryk: http://www.inet.se/a...gn-650w-80-gold

Detta ser ballare ut, men kostar hela 60 kronor mer: http://www.inet.se/a...n-tesla-650w-80

Vad tycker ni?

Ingen större skillnad på dem, jag tror till och med att FD-nätaggen till grunden är FSP, men eftersom FSP-nätagget är guldcertifierat hade jag nog tagit det. Det sagt så tror jag att båda kommer att fungera precis lika bra, så om nätaggets utseende är viktigt för dig är det bara att plocka FD istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte fractal design eftersom killen i kassan sa att den hade fler sladdar än FSP. Dessutom kom tydligen inte FSP i låda, utan enbart i lite bubbelplast. (Därav att den var 60 kr billigare).

Nu sitter den i, och jag kan t.o.m. öppna min dvd-läsare! B)

Sen blir det grafikkort nästa vecka. Jag tycker det där som hette typ 6950 2gb herp derp ser fint ut. Fast jag har inte bestämt mig än. Varsågod att övertala mig till något annat om ni vill!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...