Jump to content

Musikvärldens bästa gitarrsolon


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag satt och lyssnade på ett gitarrsolo av Judas Priest för femtielfte gången och skulle vara grymt glad om jag kunde höra något liknande ur nån annan låt eller artist. Således: posta fräcka gitarrsolon här och kom med fler förslag på artister med grymma solon. Simple as that.

Åh, och om ni vet några andra instrumentala solon får ni förstås posta dem här också, men det är gitarr det främst handlar om. Hitta gärna en solovideo (med tydlig gitarrhals) och ett liveframträdande att sätta bredvid, om det går :)

JUDAS PRIEST - Beyond the Realms of Death

Att solot blir mer och mer dramatiskt är något jag älskar. Vid 1:03 har man gått igång ordentligt. Sliden+benden vid 1:14, uppgången vid 1:22 och tonen som hålls ut i 13 sekunder är fucking EPIC. :o

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus Lindeberg är en relativt okänd afrofunkjazzpopbluesgitarrist som enligt min uppfattning spelar brutalt chopsiga och svängiga licks. Att han dessutom andas musik och har så sjukt mycket bag på scenen gör att hans solon blir brutalt bra.

Resten av Sofi Hellborg Gang är också feta men hennes sång kan ni bortse från.

Solo börjar strax efter 02:30.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar i princip alla solon som Slash spelade i Guns n' Roses. November Rain, Sweet Child O' Mine, Estranged, Don't Cry, Rocket Queen osv. Även t.ex. Thin Lizzy har gjort låtar (Southbound, Waiting for an Alibi, Dancing in the Moonlight) med väldigt bra gitarrsolon. Kan inte bestämma mig för vilka av dessa solon som är bäst, så därför postar jag något annat som också är väldigt bra!

Efter 0:30 är sjukt bra verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar detta solo väldigt mycket, Lady Writer av Dire Straits. Gillar framför allt början vid 0:05.

Jag älskar i princip alla solon som Slash spelade i Guns n' Roses. November Rain, Sweet Child O' Mine, Estranged, Don't Cry, Rocket Queen osv. Även t.ex. Thin Lizzy har gjort låtar (Southbound, Waiting for an Alibi, Dancing in the Moonlight) med väldigt bra gitarrsolon. Kan inte bestämma mig för vilka av dessa solon som är bäst, så därför postar jag något annat som också är väldigt bra!

Håller med, särskilt outrosolot i November Rain:

Hoppas kunna lära mig det någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

http://www.youtube.com/watch?v=X5uYf-Ghh5s

3:55 -> 5:40

Det är så nära man kan komma att missbruka en gitarr på coolt sätt utan att tända eld på den.

Håller med, bra svar.

Här är en som är lite på samma spår, fast med lite mer finess och ett helt jävla ursinnigt manglande i flera minuter: Whitesnakes Crying in the rain, framförd med John Sykes på gitarr.

(04:15 och framåt)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stairway To Heaven...

Annars tycker jag att Guthrie Govan och Zak Barretts soloduell i "One Shining Soul" är bland det bästa jag har hört (börjar runt 02:50).

Barretts saxsolo i "Mercy Mercy" från samma konsert är makalöst även det (börjar runt 03:45).

John Frusciantes solo i "Don't Forget Me" från Slane Castle-konserten 2003 är nog min favorit ändå (börjar runt 03:37).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Jävlar va slickt det där e!

Men satan vilken bag han har!

Verkligen, jag var sjukt inställsam i början när han lirade temat och var nära på att surfa vidare när det plötsligt blev ösigt. Det slicka soundet innan metalchopsen är ju, nu när man vet hur allt låter, inget annat än helt rätt.

Bjuder på ytterligare en fet länk, http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw, där Tal Wilkenfeld blott 21 år gammal river upp stygg dygnbag.

Det börjar vid 1:25...

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen, jag var sjukt inställsam i början när han lirade temat och var nära på att surfa vidare när det plötsligt blev ösigt. Det slicka soundet innan metalchopsen är ju, nu när man vet hur allt låter, inget annat än helt rätt.

Bjuder på ytterligare en fet länk, http://www.youtube.com/watch?v=VC02wGj5gPw, där Tal Wilkenfeld blott 21 år gammal river upp stygg dygnbag.

Hon är en sjukt bra basist!

Grymt med Vinnie Colaiuta på trummor också :D

Bidrar med lite Allan Holdsworth, en galen fusiongitarrist.

01:37-05:00

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...