Jump to content

GTA V - Önskemål!


Umberto
 Share

Recommended Posts

Tjena! I den här tråden skriver vi våra önskemål, idéer och förslag beträffande vad vi hoppas se och inte hoppas se i GTA V! Let's roll!

-

Önskemål:

  • Intressanta(re) karaktärer. En sak som jag tyckte var mindre bra i GTA IV var karaktärerna. Visst, några var intressanta och underhållande men det stora flertalet var ganska tråkiga och platta. Somliga (läs:Brucie) var direkt irriterande. Till skillnad från III-erans fantastiska karaktärer kommer jag knappt ens längre ihåg vad de flesta av IV-karaktärerna heter.
  • Svårare spel ffs. Nästan alla uppdrag i GTA IV var så simpla att man dansade genom dem med en hand på kontrollen utan problem på första försöket. Jag vet att låga svårighetsgrader är något som drabbar många moderna spel (pga "mainstreamiseringen") men jag hoppas dock att V bjuder på större utmaningar. Pleeease.
  • Polis, ambulans, pizza, taxiuppdrag m.m. Sjävlklart!
  • GTA har aldrig handlat om story, så lägg inte så mycket energi och tid på att bygga storyn - det blir ändå inte bättre än mediokert pga hur spelet är uppbyggt. I IV var vissa cutscenes inför uppdragen sanslöst långa, allt för att utvecklarna ville leka Hollywood och berätta story, det var dock ändå inte speciellt bra. Så: mindre skitsnack, tack. Korta och koncisa introduktioner inför uppdragen, som under III-eran!
  • Mindre seriöst och realistiskt, mer arkadkänsla och klassiskt GTA. Ska det vara realistiskt borde det isf vara realistiskt rätt igenom. Att försöka göra ett seriöst spel som ändå är väldigt oseriöst på sina ställen (som IV) blir mindre lyckat. The Ballad of Gay Tony höll lämplig galenskapsnivå, efterlikna det.
  • Ändra GPS-systemet. Jag säger inte att man borde ta bort GPSen men den borde förändras och bli mindre "påträngande", jag tycker att frihetskänslan försvann en smula pga den.
  • Ta bort "vänsystemet". Det var mest irriterande att folk ringde och störde stup i kvarten och ville att man skulle följa med och bowla eller nåt annat skit. Och ja, jag vet att man kan stänga av det - but still!
  • Bättre radiostationer. IV-radion var bra, men inte mer. Radiostationerna var helt enkelt inte lika minnesvärda som under III-eran.
  • Karaktären Umberto från GTA Vice City bör få en stor, viktig och framträdande roll i spelet.

Fortsätter sen. Kanske.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Vill ha mycket att göra, mini games, shopping, fixa med husen, styla bilar.

- Vill ha djur i vildmarken, skulle vara kul om det fanns björnar eller iaf rådjur uppe i bergen.

- Smartare polis och svårare biljakter. I IV tyckte jag det var sjukt lätt att sticka från polisen. Skulle vara bra om dom tog bort själva wanted cirkeln och gjorde det mer med stjärnor igen.

- Svårare att bli wanted. Nu menar jag inte att man ska kunna skjuta ner 200 människor utan att få en stjäna. Men i IV tyckte jag det var sjukt irriterande att man fick polis så fort man sköt ett skott. Spelade ingen roll vart man var, polisen blev alltid kallad till platsen.

- Om det finns djur får gärna jakt komma tillbaks. Inte så troligt eftersom det är ett GTA spel, men hade vart väldigt nice med olika saker att göra och sysselsätta sig med.

- Simma under vattnet, se botten. Inte det viktigaste men skulle vara en nice touch.

- Mer fiender, gäng, street punks och liknande. IV hade sina moments när vanliga peds drog vapen och startade en gun fight. Jag gillade det skarpt, gav en härlig stämning i spelet.

- Viktigast av allt är nog för mig att spelet ska hålla efter att man klarat det, ge oss mycket saker att göra efter och inte en tom stad.

- Mer "unika" fordon. Tank, monstertruck, ATV m.m.

- Hade gärna sett en kamera i spelet. Som man kunde ta bra bilder med och ha i ett foto-album och kunna laddaner via internet för att visa andra. Hade vart kul att dra igång en foto-tävling eller något liknande här på forumet, dra tillbaks lite gta känsla.

- Rån och stölder. Hade gärna sett att man kunde göra lite rån och sånt utan för missions.

- När det gäller polis. Spikestrips, road blocks. Ge biljakterna lite action!

- Gärna ett uppdrag där militären köper munkar.

Mer kommer jag inte på just nu.

Redigerad av VaXXoR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-Att gäng-krig ska komma tillbaka , jag saknar de från "GTA-SA" att man ska ta över dom andras "hood"

-Sen att igen "GTA-SA" när man kunde ta sina gäng-medlämmar så dom följer efter en.

-sen vore de ballt om dom tog tillbaks så man kan styla om sina bilar.

-Sen som i "GTA-VC" så skulle de va kult om dom lade in lite spikmatter o vägspärrar

-Mer anurlunda fordon som Tanks, svävare, ATV , monster-truck,,,, sen at man kan haka på släp på dragbilar som i "GTA-SA" så man kan köra långtradare mm...

-mera polisbilar oxxå, hoppas på att dom tar med Police-Buffalo som finns i IV på multiplayer, (inte viktigaste men iallafall)

-mera landskap lixom mer öken som typ "routh 66"

-o sen e de större då ede ju roligare tt spela multiplayer, IV e ju lite trångt tycker jag om de e typ 16 spelare:D

-Mera vapen , ock tillbehör till vapnen vore nice så som ,,,, ljuddämpare,kikarsikte, lasersikte , granatkastare, mm...

-jumbojet vore ballt oxxå

-fartygen som står som prydanad i dom flesta gta vore ju ballt att kunna köra , ubåtar lika så hangarfartyg som i "GTA-SA"

de här tycker iallafall jag

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Lista*

Välkommen till forumet, Chris! :)

Håller med om en hel del av dina punkter. Men du, att man ska kunna ha släp på lastbilar är Kanske ingenting man behöver önska sig; på ett ställe i trailern ser man en lastbil köra iväg med ett släp.

Och att det ska vara mer country-side verkar ju trailern också bevisa. Hur mycket återstår att se, men det är ju utan tvekan mer än i GTA IV!

Lägger in min lista sen.

Om tråden tar mycket fart kanske du kan lägga till en lista över högt önskade features i förstaposten, U.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Mer sammanhängande story. Även om GTA huvudsakligen handlar om att vara springpojke åt andra så lyckades ändå R* med att samtidigt ha ett övergripande narrativ i Vice City, San Andreas och till viss del även GTA 3. I t.ex. Vice City är alla uppdrag mer eller mindre knutna till protagonistens sökande efter de som stal från honom och ta det tillbaka, vilket sedan utvecklas till hans jakt på egen makt. I GTA IV känns något sådant helt frånvarande; man får rädda sin kusin med ungefär tjugo uppdrags mellanrum och helt plötsligt får man personen man "sökte" efter abrupt levererad på ett silverfat av någon helt annan.
  • Mer "kampanjer" där ett större uppdrag är indelat i flera delar, a lá "The Job" i Vice City. Så bra som bankuppdraget i GTA IV var hade det varit ännu bättre om det byggts upp lite spänning innan i form av olika förberedelser.
  • En mer aggressiv protagonist. Även om Niko var en bra karaktär så framstod han som lite väl samlad och ödmjuk för en person som kapar bilar och mördar småbarnsföräldrar till vardags. Tommy Vercetti har ett beteende som verkligen får honom att kännas som en sociopat och CJ har hela gänggrejen bakom sig, vilket gör dem mer trovärdiga som gravt kriminella.
  • Rejält mycket bättre AI hos poliserna, både till fots och i fordon. Deras zombie-beteende i GTA IV gjorde spontana våldsdåd repetitiva mycket snabbt.
  • Bort med det sociala systemet eller gör om det till något mer kul och funktionellt.
  • Behåll bilfysiken från GTA IV! Jag nämner detta eftersom de flesta verkar hata den, men jag tycker det är skönt med bilspel där bilarna faktiskt har vikt och kan sladda samt krocka rejält. I de flesta andra moderna bilspel känns körningen som att ratta tomma konservburkar fastlimmade på vägbanan som kan ta både skarpa och raka kurvor i 300 km/h och krocka utan att förlora mycket momentum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack man, aja jag vet att man ser de på trailern men rockstar har ju en liten förmåga att förvirra en, kommer ihåg nar San Andreas kom så va de T.ex att man skulle kunna gräva, ock i GTA III så e de ju en helikopter som står på 2:a ön som bah står där, å som de visas i trailern att man kan fälla ner "CAbben" skulle inte förvåna mig om de bara e på trailern eller att de bah a nåt klip i spelet ... hoppas du förstår vad jag menar haha :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Mer sammanhängande story. Även om GTA huvudsakligen handlar om att vara springpojke åt andra så lyckades ändå R* med att samtidigt ha ett övergripande narrativ i Vice City, San Andreas och till viss del även GTA 3. I t.ex. Vice City är alla uppdrag mer eller mindre knutna till protagonistens sökande efter de som stal från honom och ta det tillbaka, vilket sedan utvecklas till hans jakt på egen makt. I GTA IV känns något sådant helt frånvarande; man får rädda sin kusin med ungefär tjugo uppdrags mellanrum och helt plötsligt får man personen man "sökte" efter abrupt levererad på ett silverfat av någon helt annan.
  • Mer "kampanjer" där ett större uppdrag är indelat i flera delar, a lá "The Job" i Vice City. Så bra som bankuppdraget i GTA IV var hade det varit ännu bättre om det byggts upp lite spänning innan i form av olika förberedelser.

Agreed. Jag hade inget direkt problem med storyn i GTA IV, men vore grymt om de kunde jobba ännu mer på att göra uppdragen lite mindre repetitiva. Håller absolut med dig om att stora uppdrag ska byggas upp med mindre förberedande uppdrag som du säger som t.ex "The Job" i VC men ett ännu bättre exempel är kanske "Breaking the Bank at Caligula's".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Behåll bilfysiken från GTA IV! Jag nämner detta eftersom de flesta verkar hata den, men jag tycker det är skönt med bilspel där bilarna faktiskt har vikt och kan sladda samt krocka rejält. I de flesta andra moderna bilspel känns körningen som att ratta tomma konservburkar fastlimmade på vägbanan som kan ta både skarpa och raka kurvor i 300 km/h och krocka utan att förlora mycket momentum.

Håller med dig om detta, älskar fysiken i IV. Hade vart underbart med samma fyrik i SA miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna se en seriösare ton i storyn. TBoGT hade verkligen en del uppdrag som var alldeles för over the topp. Däremot vill jag att det ska finnas mindre seriösa möjligheter utanför storyn. Möjlighet att köra taxi, agera pizza utbud osv. Jag vill ha massor av minispel, nattklubbar, barer, och andra nöjen. Det vore även oerhört kul om man än en gång kunde köpa tatueringar, en ton med olika klädesplagg i olika stilar, träna på gym, klippa sig... det var kalas i gta SA att ändra sin karaktär. Allt från att vara en tatuerad low-rider snubbe, till en gangsta, till typ en beväpnad affärsman. Jag vill även ha kreativare uppdrag. I var rätt så tråkigt från och till. Det mesta handlade enbart om att ta sig till en punkt A, döda massor av människor, och sedan åka till punkt B. I exempelvis VC var det annorlunda; Slå sönder bilar som ägdes av en jury för att övertala dem att vara tysta, slå sönder glasrutor vid en galeria, köra motorbåt, skugga människor etc. San Andreas hade även en del av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrev i fordons tråden så hoppas jag på mer funktioner när det gäller fordon. gaffeltruck som går att lyfta upp bilar och annat med, fälla taket ner och upp, hydralik på lowriders, koppla på bilar när man kör towtruck/traktor. Liknande saker, sånna där små bildetaljer man kan leka med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, jag fick flashbacks till en liknande tråd pre-IV när jag klagade på allas önskemål och folk blev arga. :naughty:

- Vill ha mycket att göra, mini games, shopping, fixa med husen, styla bilar.

Shopping och fixa med husen - mja, det vet jag inte, men det andra håller jag kanske med om.

- Vill ha djur i vildmarken, skulle vara kul om det fanns björnar eller iaf rådjur uppe i bergen.

Japp.

- Svårare att bli wanted. Nu menar jag inte att man ska kunna skjuta ner 200 människor utan att få en stjäna. Men i IV tyckte jag det var sjukt irriterande att man fick polis så fort man sköt ett skott. Spelade ingen roll vart man var, polisen blev alltid kallad till platsen.

Mjo, jag tycker att när man gör något "litet", som att skjuta ett skott (som inte träffar någon) eller liknande, borde folk ringa polisen och OM polisen som kommer till platsen får syn på en blir man wanted men annars klarar man sig.

- Om det finns djur får gärna jakt komma tillbaks. Inte så troligt eftersom det är ett GTA spel, men hade vart väldigt nice med olika saker att göra och sysselsätta sig med.

Om det finns vilda djur tror jag att det finns goda chanser att vi får se någon form av "jakt", likt RDR.

- Simma under vattnet, se botten. Inte det viktigaste men skulle vara en nice touch.

Ja, som i SA.

- Viktigast av allt är nog för mig att spelet ska hålla efter att man klarat det, ge oss mycket saker att göra efter och inte en tom stad.

+1

Tycker IV var ganska dåligt på det; till skillnad från t.ex. SA fanns det inte så jättemycket att göra efter att man klarat det.

- Rån och stölder. Hade gärna sett att man kunde göra lite rån och sånt utan för missions.

Ja, det skulle vara trevligt med en ny version av SA:s inbrotts-minigame.

- När det gäller polis. Spikestrips, road blocks. Ge biljakterna lite action!

Absolut.

-Mera vapen , ock tillbehör till vapnen vore nice så som ,,,, ljuddämpare,kikarsikte, lasersikte , granatkastare, mm...

Mja, jag tror det skulle bli för mycket onödig micromanagment om var tvungen att modda sina vapen hela tiden.

Om tråden tar mycket fart kanske du kan lägga till en lista över högt önskade features i förstaposten, U.

Får se. Det beror på om jag gillar förslagen. :whistling:

[*]Mer "kampanjer" där ett större uppdrag är indelat i flera delar, a lá "The Job" i Vice City. Så bra som bankuppdraget i GTA IV var hade det varit ännu bättre om det byggts upp lite spänning innan i form av olika förberedelser.

[*]Rejält mycket bättre AI hos poliserna, både till fots och i fordon. Deras zombie-beteende i GTA IV gjorde spontana våldsdåd repetitiva mycket snabbt.

[*]Bort med det sociala systemet eller gör om det till något mer kul och funktionellt.

Håller med till 100%

[*]Behåll bilfysiken från GTA IV! Jag nämner detta eftersom de flesta verkar hata den, men jag tycker det är skönt med bilspel där bilarna faktiskt har vikt och kan sladda samt krocka rejält. I de flesta andra moderna bilspel känns körningen som att ratta tomma konservburkar fastlimmade på vägbanan som kan ta både skarpa och raka kurvor i 300 km/h och krocka utan att förlora mycket momentum.

Mja, det här är jag osäker till. Personligen "hatade" jag inte bilfysiken i IV men eftersom jag gärna vill se ett "arkadigare" spel borde också bilfysiken bli mer "arkadig" imo.

Unlike Umerto skulle jag vilja se en lite seriösare ton. Behöver kanske inte vara som L.A. Noire men gärna så att man slipper höra om folk som köper trannys med sina kreditkort.

Vad jag menar är att det borde antingen vara realistiskt och seriöst (som L.A. Noire) eller helt överdrivet och oseriöst (som t.ex. SA); att göra ett mellanting som försöker vara seriöst men ändå är väldigt oseriöst blir inte så bra. Eftersom GTA knappast aldrig kommer bli så seriöst som Noire borde man därför gå in för att vara galet och överdrivet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...