Jump to content

Hatbrott och hederrselaterat våld...


Vice.
 Share

  

19 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Såg en omröstning på Aftonbladet igår och var när att klicka "Ja", men började tänka precis innan jag svarade.

Frågan var: Borde ett brott ge ett högre straff om det är hedersrelaterat våld eller hatbrott?

Nej, det borde det inte. Tar jag Livet av Kebab för att jag ogillar honom i största allmänhet borde jag inte få lägre straff än Pixiegnom för att han tar livet av Kebab för att han ogillar Kebabianer.

Diskutera på...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värre eftersom det ofta sker inom familjen. Och då borde det ha högre straff.

Jaha, så om det är inom familjen så skall det ge högre straff.

Om jag styckmördar din bror så skall jag få längre straff än om du styckmördare honom menar du?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hatbrott... nja, har för mig att de redan har högre straff.

Hedersrelaterade brott bör dock få mycket högre straff samt utvisning efter avtjänat straff beroende på hur länge de inblandade gärningsmännen bott i Sverige.

Nu var ju inte frågeställningen huruvida straffet skulle höjas utan om straffet ska skilja sig mellan "hatbrott"/"hedersrelaterade brott" och "vanliga" brott. Ponera att en svensk 20-åring avskyr judar och helt sonika avlivar en sådan med bara händerna, ska det då ge ett högre straff än en tidigare (svensk) affärskollega som gör samma sak, fast av affärsmässig anledning, mot likvärdig jude?

Hedersrelaterade brott?

"SON, YOU ARE SHAMEFUR DISPRAY TO FAMIRY."

"BUT PAPA-"

"NO. YOU DISHONOR THE FAMIRY. YOU MUST BE IMPRISONED."

Eller?

Ja, typ. Om du (som exempel) våldtäktsmördar en pensionär och din far och/eller mor anser att du skändat familjens ära och de gör något olagligt mot dig, då är det ett "hedersrelaterat brott".

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, så om det är inom familjen så skall det ge högre straff.

Om jag styckmördar din bror så skall jag få längre straff än om du styckmördare honom menar du?

Ja, alltså om t.ex. ett barn blir skadad av sin pappa så är det värre än om en okänd person gör det. För även om skadan är den samma rent fysiskt så är den mycket värre psykologiskt när personen som man litar på mest i hela världen gör det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var ju inte frågeställningen huruvida straffet skulle höjas utan om straffet ska skilja sig mellan "hatbrott"/"hedersrelaterade brott" och "vanliga" brott. Ponera att en svensk 20-åring avskyr judar och helt sonika avlivar en sådan med bara händerna, ska det då ge ett högre straff än en tidigare (svensk) affärskollega som gör samma sak, fast av affärsmässig anledning, mot likvärdig jude?

Antar i din frågeställning att du menar en svensk muslim, kristen eller *insert religion som inte är judendom*, därför att det annars inte helt lätt kan stämplas som hatbrott (om det inte finns andra omständigheter så som hudfärg eller politisk tillhörighet etc...). Hatbrott har i grundregeln högre straff, dock om det ter sig så att någon mördar en annan på grund av affärsmässiga skäl ändå får högre straff.

Hursomhelst:

Hatbrott har redan högre straff än brott utan det motivet; hedersbrott har det dock ej och det borde ändras på.

L_Voll:s citat nedan svara på en del av din fråga.

Ja, alltså om t.ex. ett barn blir skadad av sin pappa så är det värre än om en okänd person gör det. För även om skadan är den samma rent fysiskt så är den mycket värre psykologiskt när personen som man litar på mest i hela världen gör det.

---

Hat och hedersbrott är väl banne mig två helt olika saker? Man kan ju inte bunta ihop dem såhär. :doh:

Precis, det är två helt olika saker som borde behandlas separat.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte förstå att ni har så svårt att förstå frågan...

Tycker ni att hat och hedersbrott borde ge högre straff?

Det är totalt skitsamma om om det är olika brott eller det ena för tillfället ger högre straff.

Frågan är vad tycker NI?

Det är sånt här jävla gnällande som gör att man inte orkar skapa nya trådar. Ni letar efter småfel som ett gäng kärringar på kafferep. Ni fattar väl vad i helvete frågan är?

Måste ni då hålla på att böla om huruvida frågan är korrekt in i minsta detalj, istället för att diskutera ämnet.

Blir så jävla trött på er ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte förstå att ni har så svårt att förstå frågan...

Tycker ni att hat och hedersbrott borde ge högre straff?

Det är totalt skitsamma om om det är olika brott eller det ena för tillfället ger högre straff.

Frågan är vad tycker NI?

Det är sånt här jävla gnällande som gör att man inte orkar skapa nya trådar. Ni letar efter småfel som ett gäng kärringar på kafferep. Ni fattar väl vad i helvete frågan är?

Måste ni då hålla på att böla om huruvida frågan är korrekt in i minsta detalj, istället för att diskutera ämnet.

Blir så jävla trött på er ibland...

- Vad fan är det här? Har jag hamnat på dårhuset?

- Nix! Du har hamnat på GTAsajten!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...