Jump to content

Filmer du kan utantill


P-C
 Share

Recommended Posts

Här snackar vi om filmer eller scener du har sett en miljon gånger och kan varenda replik till.. eller varför inte filmer du haft en livslång relation till? När såg du den första gången och varför är just den här scenen/filmen så bra? Snacka på!

Det första jag kommer att tänka på är Mel Brooks första film The Producers från 1968, mer känd i Sverige som "Det våras för Hitler". En misslyckad teaterproducent drar in en mjäkig advokat i en kupp att göra den sämsta musikalen någonsin för att lura investerare på pengar. Jag har verkligen sett den över 100 gånger från början till slut. Finns nog inte en scen jag inte kan spela ut in i minsta detalj och karaktär. Tror jag köpte den på DVD i London typ 2002-2003 och jag och min familj har alltid älskat den. Speciellt jag och min lillebror. Vet inte vad som drar mig till den men det är oftast ganska subtil humor, små ansiktsuttryck eller kommentarer som verkligen gör hela filmen. And dont get me started om den horribla remaken. Ville tända eld på biosalongen efter 2 minuter.

- And what are you going to sing for us?

- Have you ever heard The German Band?

- No.

- .. its the name of the song I'm going to sing.

- Oh.

Redigerad av P-C
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

the_warriors_poster_1211109_0.jpg

Detta är filmen som påverkat mig mest i mitt liv. Fullkomligt älskar denna klassiker. Färgerna, kläderna, dialogerna, handlingen, ljussättningen, karaktärerna... allt smälter samman till den bästa kultrullen som någonsin gjorts. Det är omöjligt att sätta fingret på exakt vad det är som är så attraktivt med The Warriors. Det är en helhetsupplevelse ingen filmintresserad bör missa helt enkelt. Visst är den smått b-ig ibland, men det är ju liksom det som är charmen med filmen. Den ska inte tilltala något annat än filmälskarnerven i hjärnan.

Jag har nog sett The Warriors minst 20+ ggr och kan med stolthet säga att jag kan varje replik, scen och en massa meningslös trivia om filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I princip alla gamla Disney-klassiker sitter helt och hållet inetsade i min ryggmärg. Två gånger fick mor min köpa ett nytt Robin Hood-band eftersom vi hade tittat tills det gav upp (oh, the VHS days ^_^ ). Det tror jag dock inte jag är speciellt ensam om :P

Peter Settman och Fredde Granberg gjorde under 90-talet(?) två filmer om att turista i Holland. Tulpanmysteriet och Halloj Holland. Jag och mina syskon nötte verkligen sönder filmerna och liksom Disneyfilmerna kan jag även dessa filmer utantill.

Finns många fler också. När jag tittar tillbaka på min barndoms filmtittande så handlade det verkligen om att hitta en bra film och sen enbart titta på den filmen, tills den dog. Resultatet: alla mina filmfavoriter från barndomen sitter som berget i mitt minne.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stockholm Boogie! Har sett den ett par gånger med textning bara för att vara säker på att få med alla repliker. :P

Det + Garden State. Kan inte se Stockholm Boogie med vänner för de lackar sönder på att jag säger varenda replik och taggar inför roliga grejer trettio sekunder i förväg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tillbaka till framtiden-trilogin. Det måste vara de filmer som jag sett om mest antal gånger. Kanske inte har kollat på tvåan lika mycket som de andra två, eller jo... :P Fast nu var det ett bra tag sedan jag såg någon av dem.

Sjukt bra filmer! Håller med dig om att tvåan kanske inte är den bästa i serien, men ettan och trean är underbara :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...