Jump to content

Ger intag av musik vid träning resultat?


kicken
 Share

Recommended Posts

Goder afton kära forumiter! Först och främst vill jag påpeka att den här frågan lika gärna skulle kunna ha tagits i träningstråden, men jag tror att den bringar med sig så pass mycket diskussionsmaterial att man kan göra en tråd av det.

Hur många gånger har ni inte tagit med er en mp3/iPod/iPhone/radio när ni gått ut för att ta en löprunda? Hur ofta ser man inte personer med hörlurar inne på gymet? Hur ofta hör man inte musiken pumpa ut från högtalare eller tv när man styrketränar? Det finns alla möjliga skäl till varför vi lyssnar på musik medan vi tränar, men många jag känner väljer alltid att lyssna på explosiva, snabba och mer hårda - om jag får uttrycka mig på det viset - låtar när de tränar.

Även jag har vid tillfällen lyssnat på musik som får mig att känna mig starkare och göra bättre ifrån mig. Frågan är nu om detta är ren placebo eller om det kan ligga någonting i det? Gör man bättre ifrån sig om man lyssnar på By The Way av Red Hot Chili Peppers (totalt random exempel) än The Scientist av Coldplay? Gör man bättre ifrån sig oavsett om man lyssnar på musik eller ej, eller handlar det bara om att man lurar hjärnan genom att lyssna på någonting medan man tränar?

Jag förstår självfallet att mycket ligger i den mentala delen och oavsett om man lyssnar på musik eller ej kan man göra lika bra ifrån sig om man bara vill, men med musik känns det ofta lättare, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag använder musiken till något så är det för att få tiden att gå snabbare. Speciellt under löprundor, för det är så otroligt långtråkigt att man behöver musiken att distrahera med.

Sedan ska man absolut inte lyssna på bra musik när man tränar, för det förstör musiken så man inte orkar höra den utanför träningsrummet efteråt. Jag brukar rota igenom pappas tråkiga rockskivor han har i träningsrummet, dels för att få musik med lite tempo i och dels för att det är musik som jag aldrig annars lyssna på, så jag inte förstör min egen, riktiga, musik. :P

Jag märkte just att jag skrev att jag tog pappas rockmusik för att få lite tempo, så man kan säkert mentalt lura sig själv att ta i lite hårdare, eller köra en rep mer än vad man skulle göra utan musik.

Ungefär som när man tränar ensam kontra att träna med en polare, när man har en polare som står bredvid huvudet och skriker "EN TILL ORKAR DU DIN KLENE FAN! TA I NU DÅ KÄRRING!" i örat på en så orkar man oftast en, två eller kanske tre mer rep än man gör när man kör ensam.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte just att jag skrev att jag tog pappas rockmusik för att få lite tempo, så man kan säkert mentalt lura sig själv att ta i lite hårdare, eller köra en rep mer än vad man skulle göra utan musik.

Ungefär som när man tränar ensam kontra att träna med en polare, när man har en polare som står bredvid huvudet och skriker "EN TILL ORKAR DU DIN KLENE FAN! TA I NU DÅ KÄRRING!" i örat på en så orkar man oftast en, två eller kanske tre mer rep än man gör när man kör ensam.

Håller helt med!

Man kan oftast "lura" sig till att kämpa hårdare med rätt musik, så jag anser att det absolut ger bättre resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ALLTID musik vid träning! När jag springer så lyssnar jag alltid på ett skotskt band som heter "Clanadonia", spelar skotsk klan-musik. Perfekt att springa till! Annars är det bara musik som peppar mig generellt. Jag kan inte träna utan musik, det blir så stelt och trist. Musiken är min motivation helt enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är lättare att träna med musik, och jag tror att vad vetenskapsmän än säger så är det individuellt hur man påverkas av musik. För egen del föredrar jag musik då det tar fokus från hur jobbigt det är rent fysiskt.

På samma sätt tycker jag det är lättare att springa runt i skogen och orientera med karta och kompass, jämfört med att bara springa. Huvudsaken är att man ska glömma bort hur jobbigt det är.

När det gäller musik kan det nog även ligga något i det som ovan nämnts, att det är lättare att hålla jämnt tempo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tränar regelbundet (har ett löpband hemma) och jag kan inte tänka mig att träna utan musik. Man måste ju ha något att göra medans man går och går och går på exakt samma ställe hela tiden :)

Man kan ju också utnyttja träningstillfället till att lyssna på nya skivor man köpt eller, hrm, hittat på gatan.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...