Jump to content

Bambuser


Xersize
 Share

Recommended Posts

Bambuser, the service, is an interactive mobile video streaming platform that enables users to quickly and easily stream and share live mobile video using a smartphone or a PC with a webcam. It is also possible to link the streams to social media websites and microblogging sites such as Facebook, Twitter, Myspace, Wordpress and Blogspot.

The Bambuser broadcasting mobile phone application is currently available for iOS, Android, Nokia Maemo, Symbian, Samsung Bada and Windows Mobile platforms

För er som inte förstått så är Bambuser ett program som man kan använda för att sända någonting live på internet via antingen en Smartphone eller en dator med webb-camera. Vissa använder det för att video-blogga, vissa för att dokumentera roliga händelser och den finska kanalen YLE har till och med använt det för vissa sändningar. Jag personligen använder det för musiken.

När du registrerar dig på Bambuser så får du en egen kanal där, precis som YouTube, där dina sändningar kommer visas live samt sparas så att man kan kolla på det senare. Jag råkar veta att i alla fall två här på forumet, förutom jag själv, använder Bambuser. Jag tänker inte säga vilka, men vice och kicken kan känna sig träffade :D

I alla fall, om några fler av er redan använder Bambuser så länka gärna till eran kanal här i tråden. Min kanal har ni här och där kommer ni, om allt går som planerat, kunna se hela mitt framträdande på Ältafestivalen live och i bra kvalitet när det är dags :)

Om ni ska sända någonting stort (med andra ord inte bara visa hur ni kokar kaffe utan till exempel om ni är på någon enorm konsert i Globen som ni vill dela med er av) så skriv gärna här i tråden innan vad ni ska sända och vilken tid så att man kan hålla lite koll.

Må bäst!

/X

EDIT: Så, nu fungerar länken!

Redigerad av Xersize
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kanal hittar ni inte här utan om ni klickar på "hittar ni" i den här meningen.

Har inte filmat s mycket, men skall till Italien i september och då tänkte jag börja filma. Skall filma när planet lyfter och landar bla tänkte jag. Om det går. Finns det täckning i luften?

Redigerad av Vice.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min kanal hittar ni inte här utan om ni klickar på "hittar ni" i den här meningen.

Har inte filmat s mycket, men skall till Italien i september och då tänkte jag börja filma. Skall filma när planet lyfter och landar bla tänkte jag. Om det går. Finns det täckning i luften?

Alltså... för det första så råder det under hela resan förbud för saker som skickar ut radiovågor och för det andra så får du inte ha igång elektroniska apparater vid start och landning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså... för det första så råder det under hela resan förbud för saker som skickar ut radiovågor och för det andra så får du inte ha igång elektroniska apparater vid start och landning.

Får man visst det. Jag har filmat med min videokamera och fotograferat både starter och landningar på alla flygresor jag gjort. Dessutom kollar jag på film och spelar på Iphoden under resan. Har frågat flygvärdinnan och hon sa att jag visst fick!!

Så blähä... :P :P

Dessutom är det trådlöstinternet jag behöver för att sända med Bambuser, och det finns väl på plan?

Dessutom finns det inga bevis på att radiovågor stör utrustningen i flygplan. Att ringa kan teoretiskt sett störa, så de har förbudet som en säkerhetsåtgärd. Men som sagt, det är föga troligt att något händer. Det sa min pilot-vän

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man visst det. Jag har filmat med min videokamera och fotograferat både starter och landningar på alla flygresor jag gjort. Dessutom kollar jag på film och spelar på Iphoden under resan. Har frågat flygvärdinnan och hon sa att jag visst fick!!

Så blähä... :P :P

Dessutom är det trådlöstinternet jag behöver för att sända med Bambuser, och det finns väl på plan?

Dessutom finns det inga bevis på att radiovågor stör utrustningen i flygplan. Att ringa kan teoretiskt sett störa, så de har förbudet som en säkerhetsåtgärd. Men som sagt, det är föga troligt att något händer. Det sa min pilot-vän

Du får ha elektroniska saker såsom mp3 och dylikt igång ja!

Du får inte ha mobiltelefon, dvs sånt som sänder ut radiovågor, vilket är absolut förbjudet på flygplan!

Fast iofs så låg tydligen min mobil igång hela resan ner till Gran Canaria! <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man visst det. Jag har filmat med min videokamera och fotograferat både starter och landningar på alla flygresor jag gjort. Dessutom kollar jag på film och spelar på Iphoden under resan. Har frågat flygvärdinnan och hon sa att jag visst fick!!

Så blähä... :P :P

Dessutom är det trådlöstinternet jag behöver för att sända med Bambuser, och det finns väl på plan?

Dessutom finns det inga bevis på att radiovågor stör utrustningen i flygplan. Att ringa kan teoretiskt sett störa, så de har förbudet som en säkerhetsåtgärd. Men som sagt, det är föga troligt att något händer. Det sa min pilot-vän

Att använda ipod och så är inga problem, inte heller att filma. Men att streama Bambuser är nog inte så populärt. Ingen kommer märka det och ingen kommer säga till. Tror inte det finns WiFi.

Det stämmer förvisso att det är en ren säkerhetsåtgärd (finns enstaka flygbolag i USA, tror jag, som börjat tillåta mobiler ombord, men då tar de skyhöga priser för att få ringa via deras antenner), men det är ändå bara täckning upp till typ 600 meter skulle jag tro.

Under start och landning får man INTE filma. Att du gör det ändå visar bara Prov på bristande uppmärksamhet från personalen

Jag brukar också filma/ ta bilder under start/landning (utan att streama). jag är medveten om att det egentligen inte är tillåtet att göra det, men det har nästan aldrig kommit fram någon och sagt något. En gång på Malmö Aviation sa flygvärdinnan till, men efter landning kom hon fram och bad om ursäkt då hon inte själv förstod varför jag inte skulle få filma.

Blev lite OT här. Sorry!

Jag har ett Bambuserkonto, men har inte sänt något än. Till sommaren ska jag på ett flygläger och då tänkte jag streama en hel del, både på marken och i luften. Med små flygplan som vi då flyger gör det inte så mycket att ha sändare igång, samtidigt flyger vi inte särskilt högt. smile_1181703_0.gif

Nu när jag tänker efter så ska jag flyga imorgon så kanske jag kan streama lite. Followa "YoungPilots": https://bambuser.com...nel/YoungPilots

Har ett privat Bambuserkonto också, men den har jag inte sänt något kul på och kommer förmodligen inte göra det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att använda ipod och så är inga problem, inte heller att filma. Men att streama Bambuser är nog inte så populärt. Ingen kommer märka det och ingen kommer säga till. Tror inte det finns WiFi.

Det stämmer förvisso att det är en ren säkerhetsåtgärd (finns enstaka flygbolag i USA, tror jag, som börjat tillåta mobiler ombord, men då tar de skyhöga priser för att få ringa via deras antenner), men det är ändå bara täckning upp till typ 600 meter skulle jag tro.

Jag brukar också filma/ ta bilder under start/landning (utan att streama). jag är medveten om att det egentligen inte är tillåtet att göra det, men det har nästan aldrig kommit fram någon och sagt något. En gång på Malmö Aviation sa flygvärdinnan till, men efter landning kom hon fram och bad om ursäkt då hon inte själv förstod varför jag inte skulle få filma.

Blev lite OT här. Sorry!

Jag har ett Bambuserkonto, men har inte sänt något än. Till sommaren ska jag på ett flygläger och då tänkte jag streama en hel del, både på marken och i luften. Med små flygplan som vi då flyger gör det inte så mycket att ha sändare igång, samtidigt flyger vi inte särskilt högt. smile_1181703_0.gif

Nu när jag tänker efter så ska jag flyga imorgon så kanske jag kan streama lite. Followa "YoungPilots": https://bambuser.com...nel/YoungPilots

Har ett privat Bambuserkonto också, men den har jag inte sänt något kul på och kommer förmodligen inte göra det heller.

Följer nu :) Någon speciell tid imorgon? Så att jag vet om man kan följa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att...

49. Hur kan en mobiltelefon påverka flygsäkerheten?

Mobiltelefoner avger signaler och därmed kan det finnas risk för att flygplanens instrument påverkas. Inom flyget tar man alltid det säkra före det osäkra. Sålunda har det varit förbjudet att ha mobiltelefoner påslagna ombord.

Under årens lopp har omfattande tester gjorts och resultatet visar att mobiltelefoner inte påverkar flygplanens instrument. Den 7 april 2008 beslutade EU-kommissionen att det är tillåtet att prata i mobiltelefonen på flyget inom EU:s samtliga 27 medlemsländer. Det kommer dock att ta tid innan all nödvändig utrustning installerats i flygplanen. Kontrollera alltid med kabinpersonalen om det är tillåtet att använda mobilen ombord.

Mobiltelefonsamtal kommer att vara tillåtna på höjder över 3000 meter med hjälp av en nyöppnad radiofrekvens som kopplar samtalen via satellit till marknätet. Servicen kommer att brytas när flygplanet lämnar europeiskt luftrum.

Samtalskostnaden förväntas bli dyrare i flygplan än på marken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Skrivet (redigerad)

För att gå tillbaka till ämnet:

Den 28/5 (med andra ord nu på lördag) så ska jag uppträda på Ältafestivalen i Stockholm och jag ska spela direkt innan Mr. Swingfly Himself. För er som inte kan ta er till Stockholm men gärna vill se mig "work my magic" så att säga så finns ett sätt då en vän till mig ska sända det hela LIVE via min Bambuser ifrån scenen. Med andra ord, ni kommer vara närmre mig än de 5000 i publiken! Ni kan klicka här för att komma till min broadcast-sida. Ni kan även se det live ifrån min officiella hemsida :) Det hela börjar strax innan 19.30 så kika in med jämna mellanrum då :)

Må bäst, bara kärlek!

EDIT: Jag kanske inte kommer kunna påminna er innan, men ni som prenumererar på min kanal kommer få ett mail när jag börjar sända.

Redigerad av Xersize
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Eh ja alltså jag åker till Italien på fredag morgon. Kommer sända till och från under hela semestern. (det lägga ut på Fejjan med)

Börjar sända när vi sticker 06:00 fredag morgon.

På flygplatsen, i planet (INNAN vi lyfter. I luften kommer jag sitta stel som en glasspinne pga skräcken jag känner).

Sen när vi kommer fram och lite då och då.

Om ni vill följa.

Kanalen finns i tidigare post

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...