Jump to content

Läser du böcker?


Renard
 Share

Läser du böcker?  

31 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det är tråkigt att många svenskar aldrig plockar upp en bra bok. Denna trend märks mest av bland män. Enligt mig är det trist att så många väljer att inte läsa böcker, som både kan lära ut saker, och fungera som en tillflyktsort vid jobbiga tillfällen i livet. Varför läser så få män böcker? Hur ofta läser du?

Själv är jag väl inte världens största bokslukare jag heller, men jag läser nog minst två böcker om året.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste abnormt mycket på låg- och mellanstadiet, följde väl till viss del med upp på högstadiet men sen tog det stopp. Är jag hemma sitter jag vid datorn, kommer mig inte för att plocka upp en bok, tragiskt nog. Kan bara läsa när jag kommer iväg, nu senast snittade jag typ 3-4 böcker i veckan.

Redigerad av Tweak
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig varit en bokmal, som det så fint kallas. Älskar att skriva, men att läsa böcker har inte varit min specialitet. Med det sagt får jag ett enormt lässug några gånger per år där jag absolut måste läsa ett eller ett par böcker (som nyligen). Så länge böckerna håller intresset uppe hela boken igenom (=böcker man inte vill lägga ifrån sig) hinner man med att läsa bra många böcker innan suget avtar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste abnormt mycket på låg- och mellanstadiet, följde väl till viss del med upp på högstadiet men sen tog det stopp. Är jag hemma sitter jag vid datorn, kommer mig inte för att plocka upp en bok, tragiskt nog. Kan bara läsa när jag kommer iväg[...].

Precis samma här. Läser således bara böcker på sommaren då jag är strandad i sommarstugan. Lite tråkigt är det ju, men å andra sidan ger det mig den där underbara känslan av att "nu är det verkligen sommar och jag kan ligga och lata mig hur mycket jag vill" då jag väl öppnar en bok.

Det blir ju hur som helst mer än två böcker på ett år, så röstar på "flera böcker om året".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar det, jag. Medan jag instämmer i att fler tjejer/kvinnor läser, så tycks det vara allt för mycket skräpdeckare och allmän skräplitteratur, och då vet i sjutton hur synd det egentligen är.

Det största problemet jag har personligen är att ta tag i att skaffa böckerna. Förhoppningsvis kan e-böckernas uppgång rädda det.

I mitt tycke är det bättre att aktivera hjärnan med skräp än att inte aktivera den alls. Lite som att man hellre bör äta skräpmat än att inte äta alls. Visst vore det bättre om det lästes fler kvalitéböcker (jag önskar själv att jag kunde ge mig på lite svårare literatur ibland) men men!

Angående att du har svårt att få tag på böcker: Det finns tusentals bokaffärer runt om i Sverige, och de flesta städer har ett bibliotek ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt tycke är det bättre att aktivera hjärnan med skräp än att inte aktivera den alls. Lite som att man hellre bör äta skräpmat än att inte äta alls. Visst vore det bättre om det lästes fler kvalitéböcker (jag önskar själv att jag kunde ge mig på lite svårare literatur ibland) men men!

Angående att du har svårt att få tag på böcker: Det finns tusentals bokaffärer runt om i Sverige, och de flesta städer har ett bibliotek ;)

Naah, du drog en liknelse, jag drar en annan, hellre att man inte är engagerad i nåt parti än SD.

Dusse: Bibliotek, bokaffärer, internet-bokaffärer (Adlibris, Bokus etc.).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser ibland om jag hittar nån bra. Har läst Harrys Potter serien, lite steven king och Dan Brown böcker.

Men jag har gått över till Ljudböcker. Ljudböcker is da shit :D

Visst ser jag möjligheterna med ljudböcker. Kan vara bra att ha om man är ute och jggar eller kör bil tex. Men imo klår inget en riktig bok i papper. Jag läser hellre om en rad än spolar tillbaka med en knapp!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst ser jag möjligheterna med ljudböcker. Kan vara bra att ha om man är ute och jggar eller kör bil tex. Men imo klår inget en riktig bok i papper. Jag läser hellre om en rad än spolar tillbaka med en knapp!

Inlevelsen i en ljudbok är tusen gånger högre än en vanlig bok. Det blir som en film, du ser alla framför dig. Dessutom är det bekvämare, mer avkopplande

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inlevelsen i en ljudbok är tusen gånger högre än en vanlig bok. Det blir som en film, du ser alla framför dig. Dessutom är det bekvämare, mer avkopplande

Det beror nog helt och hållet på berättaren. Ibland är min "inre röst" mer inlevelsefull än en bokuppläsares (jag har hört några ljudböcker, några med bra och några med mindre bra berättare). Sen är det nog mycket en smaksak också! Jag gillar att läsa i en viss takt, som kanske inte överensstämmer med uppläsarens läshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inlevelsen i en ljudbok är tusen gånger högre än en vanlig bok. Det blir som en film, du ser alla framför dig. Dessutom är det bekvämare, mer avkopplande

Det beror nog helt och hållet på berättaren. Ibland är min "inre röst" mer inlevelsefull än en bokuppläsares (jag har hört några ljudböcker, några med bra och några med mindre bra berättare). Sen är det nog mycket en smaksak också! Jag gillar att läsa i en viss takt, som kanske inte överensstämmer med uppläsarens läshastighet.

Håller med Renne. Ljudböcker är helt okej, men inget slår en bok i pappersformat så klart. Där kan du skapa boken utifrån din fantasi och du har ingen påtvingad röst. Dessutom slipper man ljud i öronen, vilket man ändå intar överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste abnormt mycket på låg- och mellanstadiet, följde väl till viss del med upp på högstadiet men sen tog det stopp. Är jag hemma sitter jag vid datorn, kommer mig inte för att plocka upp en bok, tragiskt nog. Kan bara läsa när jag kommer iväg, nu senast snittade jag typ 3-4 böcker i veckan.

Samma här... :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser flera böcker per år. Även om jag inte alls läser lika mycket nu som jag gjorde från 4 - 15 års ålder ungefär.

Allra mest läsa blir det under de få lov jag har, då man inte gör någonting på dagarna. Började under jullovet att beta mig igenom Stephen Kings böcker på engelska, läste då The Mist, har sedan läst alla böcker i The Green Mile (Fast som en, stor bok då.) och ska snart börja på någon av böckerna jag har liggandes hemma.

Jag har också Shutter Island liggandes på tur att bli läst. Vet inte riktigt när det blir dock, jag har en veckas påsklov om tre - fyra veckor och då lär jag fortsätta med King-böckerna, jag kommer förmodligen inte hinna med mer än max en bok så resten av böckerna blir nog inte av förrän i sommar. :P

Jag orkar inte riktigt läsa böcker när skolan håller full fart, då läser jag hellre en serietidning eller så när man får tid över, eller spelar något spel. På loven hinner man med att både spela spel och läsa böcker så då är egentligen enda tiden då jag känner att det är värt att sätta sig ned med en bok. För att läsa böcker måste få ta tid, att snabbläsa ett kapitel ena dagen och snabbläsa ett kapitel nästa dag fungerar inte riktigt för mig. Jag blir inte speciellt insatt och bryr mig inte speciellt mycket om storyn när jag läser på det sättet. Så, jag läser som sagt bara när jag vet att jag har tid att verkligen sätta mig ned och sjunka djupt in i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Tweak och Sniper så läser jag heller inte jag längre. Anledningen till det är väl att jag inte pallar skitsnacket från författarna, sättet dem beskriver och skriver. Jag förstår att man som författare måste beskriva miljön och detaljer för att läsaren ska få en bild av händelsen i boken men jag är en simpel kille som vill ha hamburgaren geggig på tallriken. Inget bullshit.

Har varit sugen på att läsa Dan Browns Den förlorade symbolen eftersom jag har ett intresse för ämnet. Boken finns på ICA för nedsatt pris, kanske ska köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...