Jump to content

En bild från 30000 meter


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Hejsan hejsan!

Ni som kollat på Erik & Mackan: "99 saker man måste göra innan man dör" kommer förstå vad jag är inne på.

Under programmet så skickade de upp en GPS-försedd kamera med hjälp av en heliumballong till cirka 30 000 meters höjd, vilket är ungefär ovanför ozonskiktet. Detta är något som jag tidigare tänkt på att göra, men när jag såg programmet kände jag att detta MÅSTE jag göra.

Lyckligtvis är jag med och driver en ungdomsorganisation som främjar flygintresse. Jag tänkte direkt att här kan detta projekt gå hem. Och om det gjorde!

Vi har en ganska schysst budget och vi är på G att söka bidrag från olika fonder för att göra detta ännu roligare.

Till sommaren planerar vi att skicka upp en eller kanske två kameror för att ta fantastiska bilder/filmer (inte bestämt oss än) över jorden. Vi kommer ha en budget på 6-10.000kr lite beroende på vad vi får för bidrag.

Hela projektet kommer kunna följas här: space.youngpilots.se

Vi har redan börjat planera lite så det kommer inom kort upp.

Om intresset finns så kommer jag även här följa upp hur det går. Jag är även öppen för storslagna idéer som kan göra projektet ännu coolare och ännu mer givande.

Första frågan kan bli: Om vi måste välja på att ta bilder eller filma i 1080p. Vad är att föredra tycker ni?

Det kommer bli denna kamera oavsett då den är liten, vattentät och stöttålig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade vart roligt och intressant att se! Vart kommer ni släppa ballongen(ballongerna)?

Det är lite avhänget på väderlek osv. Men jag tror det blir i södra Sverige någon stans. Släpper man den här i Stockholm kommer den hamna i Östersjön alternativt högst upp i en tall.

Fler åkrar runt skånetrakten. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Awesomesauce!

Jag tycker ni ska filma, se till att ni har en kamera som orkar med mycket rörelser. Vissa blir så tråkigt suddiga när kameran rör sig för mycket. Bilder hade varit super också, men jag tycker video går först :D

Blir det här nere i skaune kanske man skulle komma och titta på^^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Awesomesauce!

Jag tycker ni ska filma, se till att ni har en kamera som orkar med mycket rörelser. Vissa blir så tråkigt suddiga när kameran rör sig för mycket. Bilder hade varit super också, men jag tycker video går först :D

Blir det här nere i skaune kanske man skulle komma och titta på^^

Precis det som GO pro kameran gör mycket dåligt IMO. tex när dom kör motor cross i usa och använder dom kamrarna i usa så ser det ut som skit ju :(

Edit: stryktålig som tusan dock

Redigerad av eminem33
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Galet häftigt projekt! Bilder eller video, jag kommer följa det från steg 1 fram till slutfasen! Ni har mitt support, om jag kan sponsra med pengar så skänker jag gärna en slant :)

PM! :thumbs-up:

Awesomesauce!

Jag tycker ni ska filma, se till att ni har en kamera som orkar med mycket rörelser. Vissa blir så tråkigt suddiga när kameran rör sig för mycket. Bilder hade varit super också, men jag tycker video går först :D

Blir det här nere i skaune kanske man skulle komma och titta på^^

Du är välkommen i så fall! :)

När det gäller rörelser så ja, GoPro är kanske inte optimal i alla lägen. Men jag ser ändå att den är bäst lämpad för ändamålet. Men självklart kommer jag kika på om det finns värdiga alternativ också.

Har sett på en del YouTube-klipp där de gjort snarlika projekt. Till och från har farkosten flängt runt ganska bra. Har i åtanke att konstruera någon slags stabilisator för att motverka detta.

Sen är jag inne på jävlight high-tech tankebanor. Det finns ju faktiskt en ganska stor risk att ett högt träd blir landningsplats. Inom organisationen har vi en och annan person som är kunnig inom RC. Man borde kunna montera på en sax/kniv så man med fjärrkontroll kan kapa av linan. B) Vore jävligt rock'n roll!

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul grej! Jag sitter och kollar på lite länkar om det här nu, men kan inte hitta hur lång flygtid ballongen beräknas ha. Det framgick inte så bra i programmet heller. Vet du ungefär hur länge den är i luften?

Nu när du frågade så försökte jag hitta den "exakta" tiden. Men hitatde inte. Tippar dock på att det tar någon timme. Den stiger med över 500km/h och sjunker ganska snabbt också. Det tar alltså inte så lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du frågade så försökte jag hitta den "exakta" tiden. Men hitatde inte. Tippar dock på att det tar någon timme. Den stiger med över 500km/h och sjunker ganska snabbt också. Det tar alltså inte så lång tid.

500 km/h kan väl inte stämma? 30000 meter = 30 km, så då är den ju uppe och vänder på väldigt kort tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

500 km/h kan väl inte stämma? 30000 meter = 30 km, så då är den ju uppe och vänder på väldigt kort tid.

Du har rätt, jag kollade fel. Den sjunker med en hastighet av ca. 540km/h. Dock gäller detta på hög höjd. På lägre höjd finns det mer luft och fallskärmens bromsverkan blir större.

Hittade ett projekt som gjorts i USA och då tog det 70 minuter från start tills det att ballongen sprack, och totalt tog hela resan 102 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...