Jump to content

Håller låten måttet?


elitium
 Share

Recommended Posts

Hej, mitt namn är Robin och jag har tillsammans med min vän Oscar skrivit och spelat in en låt. Vi har fått bara positiv kritik från våra vänner men det vore ju nyttigt för oss att få lite perspektiv från människor utanför den krets vi möter vardagligen.

Vi undrar därmed om ni tror att låten håller måttet rent kvalitetmässig och musikaliskt i jämnförelse till svensk musik som till exempel spelas på modern radio? Vi vill också veta vilken genre ni tycker låten passar in i och vilka känslor ni får av att lyssna på den? Texten är rättså allmänt skriven så jag vill gärna veta hur ni uppfattar budskapet?

Det skulle bidra jätte mycket till vår utveckling om ni kunde svara på dessa frågor och vi vill gärna lyckas med musiken någon gång i framtiden. Konstruktiv kritik uppskattas!

Här är en länk till låten från YouTube: Min länk

Tack så mycket!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man märker att ni är svenskar, och i mitt tycke är låten för seg rakt igenom för att spelas på radio. Blir en så jävla sömnig låt när man tror att ni viskar fram texten. Borde komma en förstärkning någon gång tycker jag.

För det första, hej och välkommen till forumet :)

För det andra så håller jag med Gof till vissa delar, dock inte fullständigt. Det är inte "piggt" och "mainstream" nog för radiostationer som exempelvis Mix Megapol eller Rix FM, men det betyder verkligen inte att ni inte är duktiga! Ibland så hörs det kraftigt på uttalet att svenska är modersmål, så jobba lite på det.

Har för övrigt kollat lite på eran YT-kanal och sett vissa låtar ni framför live, och jag måste säga att ni har talang :) Så jobba lite på just uttalet, och om ni vill ha låtar på stora radiostationer så jobba på draget och höjningar, så tror jag att ni faktiskt kan lyckas :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den är tråkigt odynamisk. Ni borde dista basen, slänga på en big muff på gitarrerna och skaffa en bra reverbpedal.

Nej, jag skojade bara. Jag spelar postrock, det gör inte ni. Fast jag tycker att den är jäkligt platt ändå, rakt igenom. Dessutom låter sångaren rätt obekväm. Eller, det låter inte bekvämt att sjunga så där. Melodierna och strukturen på låten gör den till en perfekt plåga på radion, men jag antar att ni inte vill spelas på Lugna Favoriter..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mycket enkelt och lättlyssnat stycke musik som med finslipning (lite för mycket svajande hos respektive sångare, något försvenskat uttal vilket med tanke på genren antagligen inte är meningen samt korrigerad dynamik, basen tar tidvis över) säkerligen kan nå mainstreamlyssnaren!

Vad det gäller det musikaliska värdet... så tycker jag personligen att det är en skittråkig låt, inte dålig, skittråkig. Ackordslinga, modest trumkomp med lama fills och hjärndöd text (i och för sig, med tanke på band- och låtnamn är det inte helt off) . "And aIaIa" är sååååååå -74, Houston får, ni får inte.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till i framtiden! Ett band är nästan aldrig perfekt i början, utan det krävs oftast åratal av utveckling, och en förståelse för den musik man spelar innan man når toppen. Det gäller att lära känna musikstilen genom att lyssna på andra artister inom samma genre, och sedan vända upp och ner på allt och skapa något nytt och originellt, men samtidigt inte sväva iväg för långt från genren. Då tappar man fans (och vinner såklart nya som gillar det nya soundet). Huvudsaken är att ni skapar musik som ni tror på, och känner är rätt för er.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...