Jump to content

Prostitution/sexköp och -försäljning


dibel
 Share

Recommended Posts

Prostitution (ytterst av latin pro-stituere, ’(offentligt) ställa ut’) kallas den verksamhet där en eller flera personer utför sexuella handlingar åt en annan mot ersättning.

Jag tycker i grund och botten att det ska vara avkriminaliserat att såväl köpa som sälja sexuella tjänster, men att det inte ska vara något som ska uppmuntras. Varför jag tycker så beror på min perversa liberala sida där alla ansvarar individuellt för sin egen kropp.

Om jag inte tar fel så innebär sexköpslagen att det är tillåtet att sälja men inte att köpa, är detta något som Du har en åsikt om? Vad tycker Du om horeri generellt? Det finns en tråd ifrån 2007, men den känns enligt mig daterad.

Skjut!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och de som inte kan ansvara för sin egen kropp då?

De som tvingas in i det? (och kom inte med "men det blir de redan" för det är inget godkänt argument)

Fråagn du ställer är väldigt komplex. Rent generellt så är jag mot ett förbud.

Men samtidigt så skyddar lagen många idag.

Nackdelen är att det med ett förbud är dolt i lägenheter mm (vilket inte är bra) och det hade det inte varit om det hade varit lagligt.

Smittspridning hade kunnat kontrolleras bättre mm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det finns ett effektivt sätt att kontrollera det hela på, så tycker jag att prostitution är okej. Med kontrollera, så menar jag att det delvis skall kontrolleras att det inte finns några hallickar inblandade som tvingar kvinnan till prostitution. Samt att det möjligtvis hade beskattats och blivit mer som ett "vanligt" arbete. Kanske med krav på att kvinnan testar sig mot könssjukdomar någon gång i månaden eller liknande. Det lättaste hade kanske varit om det hade funnits kontrollerade och seriösa bordeller för dom som VÄLJER yrket, medan gatuhandeln fortfarande hade varit kriminaliserat på samma vis som idag eftersom det är svårare att ha koll på. Hur detta skulle genomföras har jag dock ingen aning om, var främst en tanke.

Nu kände jag mig sexistisk: Killar kan också vara horor! Förlåt mig!

Redigerad av IceCandy
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skitsvårt.

Jag har på nära håll sett liv gå sönder pga. detta, hade avkriminalisering lett till att färre tvingas in i det så hade jag varit för det. Jag har nämligen ingenting mot snyggt genomförda sexköp (inte min grej, men det hör inte hit). Men jag vet verkligen för lite om hur det ser ut i andra länder och vilka skillnader lagändringar har medfört öht.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om jag vanligtvis förespråkar privat ägande och drivande av företag så tror jag endå att de enda riktigt lagliga och "rena" bordellerna kan drivas av staten, med beskattning. Det ökar förtroendet för bordellen och ser bättre ut. Sen om någon vill öppna egen bordell så ska regelbundna inspektioner av staten ske. Dessa inspektioner hjälper ju givetvis skattebetalarna till att finansiera, men det är ju så det fungerar med det mesta som drivs statligt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och de som inte kan ansvara för sin egen kropp då?

De som tvingas in i det? (och kom inte med "men det blir de redan" för det är inget godkänt argument)

Fråagn du ställer är väldigt komplex. Rent generellt så är jag mot ett förbud.

Men samtidigt så skyddar lagen många idag.

Nackdelen är att det med ett förbud är dolt i lägenheter mm (vilket inte är bra) och det hade det inte varit om det hade varit lagligt.

Smittspridning hade kunnat kontrolleras bättre mm

De som inte kan ansvara för sin egen kropp, bör söka professionell hjälp för att lindra ansvarslösheten så mycket som möjligt. Om man "blir prostituerad" så måste det ju inte heller vara något som man eller kvinna arbetar med livet ut, utan det skulle vara mer som en anställning. Å andra sidan är jag inte så mycket för att det ska bli ett jobb som alla andra, men det är min moraliska syn bara.

En nackdel är väl att med en avkriminalisering lär man få se ett horhus lite här och var. Det är otrevligt, och ingenting jag vill ha. Samtidigt tycker jag att folk ska få köpa sex ifall de vill. Jag ser inget fel i det, förutom alla sjukdomar som flyger runt. Det är en svår fråga..

Jag håller med, men "horhuset" måste ju ändå lyda under rikets lagar där störande av allmän ordning m.m. behandlas.

-

Med avkriminaliserat menar jag att det inte ska bestraffas om Person A köper tjänsten kram av Person B, men även att det inte ska exponeras i medier eller reklamplakat etc. Beskattning eller inte är jag inte säker på, skulle nog helst se att det var som att hjälpa någon med datorn eller liknande. Du kan ta betalt eller göra det gratis, inget som behövs dra upp i deklarationen. Hur det skulle bli om det blev organiserat vet jag inte riktigt, får se om någon får en snilleblixt i tråden.

Högre straff på människorov eller vad det nu faller under om man eller kvinna är hallick/trafficktjänsteman eller kvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med, men "horhuset" måste ju ändå lyda under rikets lagar där störande av allmän ordning m.m. behandlas.

Sant. Jag kan bara utgå från det jag har upplevt själv, och horkvarteren i Holland, inte minst Amsterdam, är vedervärdiga. Inte bara tvingas du gå förbi alla lokaler där de prostituerade sitter i fönster och flashar för alla som går förbi - horturismen är ju helt galen där. Torskar och allmänt äckliga britter åker över för att röka gräs, köpa en hora och titta på fotboll. Ugh.

Nja, om bordeller (statliga, kanske) skall finnas så får de hållas undan 'folket' på samma sätt som vapenbutiker gör. Det ska vara jäkligt diskret.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trafficking och prostitution går hand i hand och det enda som skulle oroa mig vid en legalisering av prostitution skulle vara vad som händer med all trafficking. Blir det värre? Blir det bättre? Blir det någon skillnad? Blir det enklare att trafficka(bra stavning..) eller blir det rent av svårare? Det finns många frågor som kräver svar. I övrigt skulle jag vara för en legalisering. Lärde mig både ett och annat när jag skrev ett flertal argumenterande tal om det på gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på er? Det är klart det inte ska vara lagligt.

Förutom alla uppenbara hemskheter det kommer med såsom människohandel (de lagliga bordellerna måste ju få sina små thaiflickor och öststatshoror någonstans ifrån) så är ju frivillighet ett ytterst relativt begrepp. Om alla mina pengar är slut och räkningarna strömmar in så måste jag ta ett jobb på ICA eller motsvarande, ganska motvilligt skulle man nog kunna kalla det. Om jag hade varit en söt tjej i samma situation och timlönen är tio gånger högre bordellen så hade jag kanske, ganska jävla inte så frivilligt alls, gått och sålt min kropp där. Det är en trygghet att inte behöva ha det valet. Oerhört viktigt för jämställdheten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på er? Det är klart det inte ska vara lagligt.

Förutom alla uppenbara hemskheter det kommer med såsom människohandel (de lagliga bordellerna måste ju få sina små thaiflickor och öststatshoror någonstans ifrån) så är ju frivillighet ett ytterst relativt begrepp. Om alla mina pengar är slut och räkningarna strömmar in så måste jag ta ett jobb på ICA eller motsvarande, ganska motvilligt skulle man nog kunna kalla det. Om jag hade varit en söt tjej i samma situation och timlönen är tio gånger högre bordellen så hade jag kanske, ganska jävla inte så frivilligt alls, gått och sålt min kropp där. Det är en trygghet att inte behöva ha det valet. Oerhört viktigt för jämställdheten.

Eller så lever den lilla flickan knapert och skiter i att bordeller ens existerar. Det är ens karaktär som avgör hur långt man är beredd att sjunka. Alternativet till ICA ska alltid finnas där, sen får man själv avgöra om man vill leva fattigare med ett "vanligt" jobb, eller ha det något bättre med ett "hor" jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så lever den lilla flickan knapert och skiter i att bordeller ens existerar. Det är ens karaktär som avgör hur långt man är beredd att sjunka. Alternativet till ICA ska alltid finnas där, sen får man själv avgöra om man vill leva fattigare med ett "vanligt" jobb, eller ha det något bättre med ett "hor" jobb.

Jag blir lite ledsen på dig, du ser verkligen inte allvaret med sexhandel... Men det är inte mycket mer att argumentera om mer än att jag tycker du borde läsa på lite, kanske se några filmer som berör ämnet och sen försöka omvärdera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir lite ledsen på dig, du ser verkligen inte allvaret med sexhandel... Men det är inte mycket mer att argumentera om mer än att jag tycker du borde läsa på lite, kanske se några filmer som berör ämnet och sen försöka omvärdera.

Jasså gör jag inte det säger du? Nähäpp. Läs mitt första inlägg i denna tråd. Första raden. Tre första orden.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jasså gör jag inte det säger du? Nähäpp. Läs mitt första inlägg i denna tråd. Första raden. Tre första orden.

Wow, så storhjärtat att tycka att trafficking ska bekämpas. Det är väl ganska så jävla självklart.

Men du ser fortfarande inte hur allvarligt det är att som människa sälja sin kropp, vad det gör mot ens värdighet, vilka risker det medför: våldtäktsrisken (det är nog inte helt lätt att ha sexet på sina egna villkor om man jobbar på en bordell), könsjukdomar, droger (det är ett faktum att prostitution och droger går hand i hand, nästan förståeligt om man måste utstå att äckliga män som inte får ligga någon annan stans sätter på en) med mera.

Även om tjejer som blir horor inte gör det under pistolhot så kan ekonomiska problem vara ett fullt så reellt hot. Man kan inte bara säga att det är frivilligt och sen känna sig nöjd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om två vuxna människor själva väljer att ha sex mot betalning ska dom självklart få göra det. Visst kan man tycka att sex är något heligt och att det inte ska ske mot betalning men sådana moraliska besvär kan man ju hålla för sig själv. Inte heller är det så galet att man om man vill tar hjälp av en hallick för att t.ex. få tillgång till en större kundrets och lokaler att vara i. Det är inte annorlunda än att en frisör jobbar på någons salong snarare än att klippa folk i sitt eget hem.

Visst är det oturligt med all människohandel och sådant ska absolut vara olagligt men sexlagen har ju inget med sådant att göra - trafficking vore olagligt även utan sexköpslagen.

Dessutom är det inte riktigt logiskt att göra antagandet att om något är olagligt så existerar det inte. Det fungerar lika bra med knarket som det gör med prostitutionen. Det enda som händer är att sexsäljare blir stigmatiserade och att sådana som slavarbetar åt hallickar hotas med våld om dom går till polisen vilket leder till att alla som frivilligt eller ofrivilligt jobbar åt hallickar inte får schyssta arbetsvillkor eller möjlighet att byta yrke.

*edit*

Ni som är kritiska, titta på folk som jobbar på bordeller i amerikanska stater där sådant är tillåtet och säg att dom har det sämre än sexsäljare här i Sverige. Vårat sätt att hantera det gör bara det sämre för alla inblandade.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En av anledningarna till varför prostituerade lever farligt är ju att det är kriminellt. Prostituerade, precis som knarklangare, bankrånare osv riskerar att dö pga sitt yrkesval just pga att de lever i farliga, okontrollerade miljöer. En avkriminalisering skulle kunna leda till att många, jag säger inte alla, prostituerade kan känna sig tryggare då de inte längre lever i en kriminell miljö.

Det är vad jag tycker. Sen ser jag ju också vad The Dude menar, men i grund och botten har vi har två vitt skillda synvinklar. The Dude ser på det hela ur ett bredare perspektiv, där samhället som helhet också dras in i bilden, medans jag tänker i mer liberala banor.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avkriminalisera prostitution är inget jag tycker man ska. Det förstör väldigt många liv. Kolla när unga tjejer hamnar illa och börjar sälja sig själva. Det är tragiskt! Igen vill ha livet som prostituerad, förutom dom korkade idiot lyxprostituerade. Men hur bra kan dom må egentligen? Nej usch, det som måste göras är att folk som har det illa ska kunna få bra hjälp så dom slipper sälja sig för att få pengar.

Många tvingas in i det och många livs förstörs av det, men att ingen frivilligt vill sälja sex till andra är långt ifrån sanning. De som vill är inte heller "bara sådana som måste för att betala hyran", även om jag inte tvekar en sekund på att sådana fall finns också.

Redigerad av Mathias
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...