Jump to content

Prostitution/sexköp och -försäljning


dibel
 Share

Recommended Posts

Många tvingas in i det och många livs förstörs av det, men att ingen frivilligt vill sälja sex till andra är långt ifrån sanning.

Jag såg en intervju på YT för ett tag sedan med en prostituerad kvinna som sa att hon aldrig ångrat att hon sålt/säljer sex. Sen om hon kände sig tvungen att säga detta vet jag inte, men hon slog mig som väldigt uppriktig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avkriminalisera prostitution är inget jag tycker man ska. Det förstör väldigt många liv. Kolla när unga tjejer hamnar illa och börjar sälja sig själva. Det är tragiskt! Igen vill ha livet som prostituerad, förutom dom korkade idiot lyxprostituerade. Men hur bra kan dom må egentligen? Nej usch, det som måste göras är att folk som har det illa ska kunna få bra hjälp så dom slipper sälja sig för att få pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel på er? Det är klart det inte ska vara lagligt.

Förutom alla uppenbara hemskheter det kommer med såsom människohandel (de lagliga bordellerna måste ju få sina små thaiflickor och öststatshoror någonstans ifrån) så är ju frivillighet ett ytterst relativt begrepp. Om alla mina pengar är slut och räkningarna strömmar in så måste jag ta ett jobb på ICA eller motsvarande, ganska motvilligt skulle man nog kunna kalla det. Om jag hade varit en söt tjej i samma situation och timlönen är tio gånger högre bordellen så hade jag kanske, ganska jävla inte så frivilligt alls, gått och sålt min kropp där. Det är en trygghet att inte behöva ha det valet. Oerhört viktigt för jämställdheten.

Nu är visserligen jag inte någon direkt förespråkare för lagligt horeri (är ganska neutral), men min spontana reaktion är att anledningarna du anger snarare är ganska starka skäl till att det inte ska vara olagligt. Om någonting ställer människors rättigheter och liv i riskzonen så borde den svarta marknaden vara den sista parten man vill ha inblandad. Samma sak med droger i min mening. Lagliga bordeller kan åtminstone regleras som all annan affärsverksamhet och på så sätt inte kunna anställa damer (eller herrar) från människohandlare eller de som bara försöker prostituera sig i ren desperation. Och torskarna skulle nog hellre välja att köpa det sex som de inte riskerar fängelse eller böter med. Det skulle minska efterfrågan på den svarta sexmarknaden och få den att smalna av, vilket i sin tur skulle göra den lättare att bekämpa.

Givetvis skulle det inte lösa alla problem, men det är "the lesser of two evils" om ni frågar mig.

Redigerad av Jacker
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prostituerade, precis som knarklangare, bankrånare osv riskerar att dö pga sitt yrkesval just pga att de lever i farliga, okontrollerade miljöer.

Man kan inte göra saker lagliga bara för att den kriminella världen är farlig... Om brottet i övrigt inte har några offer: ja, men prostitution kommer med så pass mycket skit att fördelarna med kriminalisering verkligen inte väger över nackdelarna.

The Dude ser på det hela ur ett bredare perspektiv, där samhället som helhet också dras in i bilden, medans jag tänker i mer liberala banor.

Tack för den bekräftelsen, jag är nöjd med att se problemet ur ett bredare perspektiv. Ren liberalism är idioti imo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är visserligen jag inte någon direkt förespråkare för lagligt horeri (är ganska neutral), men min spontana reaktion är att anledningarna du anger snarare är ganska starka skäl till att det inte ska vara olagligt. Om någonting ställer människors rättigheter och liv i riskzonen så borde den svarta marknaden vara den sista parten man vill ha inblandad. Samma sak med droger i min mening. Lagliga bordeller kan åtminstone regleras som all annan affärsverksamhet och på så sätt inte kunna anställa damer (eller herrar) från människohandlare eller de som bara försöker prostituera sig i ren desperation. Och torskarna skulle nog hellre välja att köpa det sex som de inte riskerar fängelse eller böter med. Det skulle minska efterfrågan på den svarta sexmarknaden och få den att smalna av, vilket i sin tur skulle göra den lättare att bekämpa.

Givetvis skulle det inte lösa alla problem, men det är "the lesser of two evils" om ni frågar mig.

Man kan resonera sådär när det gäller bruket av droger. En individ vill berusa sina sinnen, detta är olagligt, vad är för och nackdelarna till att göra det lagligt? I många fall ligger det ganska jämnt. Prostitution är inte ett sånt fall.

Problemen som uppstår i och med den svarta marknaden kan man angripa på två sätt, antingen ta bort förbudet eller ha nolltolerans och sätta stora resurser på att få bort brottsligheten eller i alla fall minimera den. Det sistnämnda är att föredra i detta fall tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemen som uppstår i och med den svarta marknaden kan man angripa på två sätt, antingen ta bort förbudet eller ha nolltolerans och sätta stora resurser på att få bort brottsligheten eller i alla fall minimera den. Det sistnämnda är att föredra i detta fall tycker jag.

Det sista är också något som sällan fungerar och ofta orsakar mer skada än ursprungsproblemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många tvingas in i det och många livs förstörs av det, men att ingen frivilligt vill sälja sex till andra är långt ifrån sanning. De som vill är inte heller "bara sådana som måste för att betala hyran", även om jag inte tvekar en sekund på att sådana fall finns också.

Som jag skrev så finns det ju folk som vill. Men hur bra kan dom må egentligen? Framför allt har tjejer en sida som söker bekräftelse och så vidare. Eller att en tjej bara tas för sitt yttre och mår dåligt över det. Kolla porr skådisar, tjejerna mår knappast bra. Säger inte alla, men en stor del.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej du! Ska vi avkriminalisera vapensmuggling också då eller bara för att de inblandade lever osäkert? Alla utom anarkisten tycker att ett system med lagar är bra.

Det där var verkligen en dålig jämförelse, du kan så mycket bättre än det där. En legalisering av prostitution där det fortfarande var olagligt att vara streetwalker och istället kontrolleras av bordeller med strikta regler skulle fungera bra mycket bättre än om man skulle avkriminalisera vapensmuggling. Om det nu skulle vara så att prostitutionen skulle vara osäker så är det trots allt de inblandade som skulle råka illa ut, vilket troligtvis inte skulle hända om man faktiskt lägger ner tid och energi på ett bra system. En avkriminalisering av vapensmuggling skulle ha förödande konsekvenser då man faktiskt bidrar till tung brottslighet.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej du! Ska vi avkriminalisera vapensmuggling också då eller bara för att de inblandade lever osäkert?

Osäker på exakt vad för konsekvenser en sådan legalisering skulle få. Däremot ser jag ingen som helst anledning till att man ska anta eller ens misstänka att en legalisering av prostitution skulle få dåliga konsekvenser utöver de eventuella moraliska signalerna man sänder ut, vilket jag ser som mindre relevant än hur det faktiskt blir för alla människor som är inblandade. Bordeller kan få "könsjukdomsfri"-certifikationer, anställa folk utan tvång, besökas av polisen om något går fel, acceptera kortbetalningar, ge schyssta anställningsvillkor, låta anställda som vill sluta sluta, skryta med att inte ha människohandelsoffer bland personalen, neka vilka kunder dom vill, inte behöva vara kopplade till droghandeln/maffian och låta anställda få sjukpeng och inbetalningar mot pensionen. Dessutom kan horor få betala skatt, vilket kanske är bra om man som Mona tycker att sådant är häftigt.

Alla utom anarkisten tycker att ett system med lagar är bra.

Ja, men liberalen tycker inte om kontraproduktiva sådana. Att lagar skulle vara bra i sig själva är skitsnack.

Dessutom är det inte sant att anarkister ogillar lagar, men det behöver vi inte ta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...