Jump to content

Chrome OS


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Har inte sett nå liknande tråd om detta. Nu har Google gjort det officiellt att de ska börja utmana Microsoft nu med att lansera ett OS vilket kommer bli Chrome OS. Såg denna nyhet på aftonbladet och försökte söka mig till den men enda jag hittar nu är en nyhet från 09. Men om ni hittar den nyare nyheten så kan ni dela med den.

Det kommer inte som en stor överraskning. Sökmotorjätten Google har hållit på att utveckla ett operativsystem för datorer i flera år. Nu är det offentligt. Chrome ska det heta och det ska finnas för i första hand mini-pc redan nästa år.

Det är något som Microsoft inte tycker är särskilt kul. Och inte heller Apple. Microsoft har mest att förlora. I dagsläget har en bra bit över 80 procent av alla persondatorer någon form av Microsoft Windows som operativsystem.

Googles Chrome ska till skillnad mot Microsofts Windows och Apples OS/X bygga på så kallad öppen källkod som Linux. Något som åtminstone på pappret ser bra ut eftersom vem som helst kan göra tillägg och program till ett sådant operativ.

Men Google gör inte det här för att vara bussiga. Googles mål är ett världsherravälde större än det Microsoft lyckats skapa. Större än Apples dominans på portabel musik och nätbutiker för musik, tv och film.

Google håller redan på med olika programvaror. Man skapar översättningsfunktioner, äger Youtube, har utvecklat operativsystemet Android för mobiler och har tagit fram en egen sökmotor. Googles mål är att vi inte ska kunna leva utan Google.

Men för att Google Chrome på allvar ska kunna rubba Windows krävs att det utvecklas program och spel för det nya operativsystemet. Linux har funnits i många år nu. Det har öppen källkod och vem som helst kan utveckla program. Problemet är dock att inte särskilt många gör det.

Program- och spelutvecklare vill i regel ha betalt för sitt arbete och om de inte tänder på Chrome får Google utveckla allt själva.

Vad tror ni om detta OS? Kommer det bli en flipp eller flopp? Är det nån som kommer testa detta OS när det finns ute jag kanske testar detta OS.

EDIT: Hittade detta på wikipedia

Google Chrome OS är ett Linuxbaserat gratis mini-pc-operativsystem optimerat för webbanvändning från amerikanska företaget Google.

Chrome OS bygger på öppen källkod, den egna webbläsaren Chrome och på ett nytt grafiskt gränssnitt som gör det oberoende av X11, KDE och Gnome. Det ska enligt planerna finnas i produkter under första halvan av 2011[1].

Chrome OS ska kunna köras både på datorer som bygger på x86-processorer, som är dagens standard i persondatorer, men också på datorer som använder ARM-processorer, som är standard i smartphones och har börjat användas i mini-pc.

Enligt planerna ska operativsystemet kunna startas på några få sekunder.

I projektet medverkar datortillverkarna Acer, Asus, Hewlett-Packard, Lenovo och Toshiba, ARM-processortillverkarna Freescale, Qualcomm och Texas Instruments, samt Adobe.[2] Google hoppas också att få hjälp med utvecklingen av frivilliga programmerare.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Konkurrera mot Microsoft är väl lite att ta i? De har siktat på att göra ett lätt OS till netbooks där all info är sparad i molnet. Program installeras inte vad jag förstår lokalt heller. Riktar sig mest till resande affärsmänniskor tror jag.

smart, läste inte citeringarna. Men ändå. Själv tror jag det kommer att floppa om de nu vill ha ut det till "alla"

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det kommer floppa men det kommer heller inte konkurrera ut Windows eller OSX eftersom det är så nischat på internetanvändning. Folk kommer varken gamea eller arbeta med professionella program (syftar på Adobe-programmen, CAD, programmering, administration m.m.) på Chrome OS men datoranvändning har blivit så mycket mer än det. Jag är mycket positiv till denna utveckling och tror att Google är rätt folk att lyckas.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Konkurrera mot Microsoft är väl lite att ta i? De har siktat på att göra ett lätt OS till netbooks där all info är sparad i molnet. Program installeras inte vad jag förstår lokalt heller. Riktar sig mest till resande affärsmänniskor tror jag.

smart, läste inte citeringarna. Men ändå. Själv tror jag det kommer att floppa om de nu vill ha ut det till "alla"

Läste den nyheten på aftonbladet men som vanligt så är de gjort det lite överdrivet som dem lyckas alltid med att dem skulle konkurrera mot Microsoft. Men men vi får ju se i framtiden sen hur det OS:et blir.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det kommer floppa men det kommer heller inte konkurrera ut Windows eller OSX eftersom det är så nischat på internetanvändning. Folk kommer varken gamea eller arbeta med professionella program (syftar på Adobe-programmen, CAD, programmering, administration m.m.) på Chrome OS men datoranvändning har blivit så mycket mer än det. Jag är mycket positiv till denna utveckling och tror att Google är rätt folk att lyckas.

Precis vad jag tänkte skriva. Chrome är inte en konkurrent till Mac OS eller Windows, utan ett komplement, ett OS för de som enbart använder datorer för att surfa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...