Jump to content

Vad är ADSL?


Renard
 Share

Recommended Posts

Godkväll :)

Nu är det så att jag om några månader kommer flytta ut på landet (Fiby, norr om Uppsala). Grejen är den att de som bor i huset nu har berättat för oss att det är svårt att få snabbt internet när man bor lantligt, och att de kör med mobilt bredband (som jag själv prövat för ett tag sedan och tycker är helt värdelöst).

Eftersom jag kommer plugga mycket på distans så krävs det ett stabilt och lagom snabbt internet, och även mamma sköter mycket affärer och dyl över internet.. Jag förväntar mig inga überhastigheter här, men över 2 mbit/s ska väl gå att ordna?

Jag har läst att ADSL ska vara bra om man vill öka hastigheten på internet, men jag har ingen aning om vad det är (har bara hört namnet några gånger). Jag vet också att det kan kosta upp mot 20.000 att få/installera, men vi i familjen tycker att snabbt internet är så pass viktigt att vi är beredda att låta det kosta vad det kosta vill.

Kan någon förklara vad ADSL är för något, och hur man går tillväga om man vill köpa det?

Tack på förhand!

/Renard

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det finns ett telefonjack där, men enligt de som bor där fungerar det dåligt, dock snackade de aldrig om ADSL. Vem är det som instalerar sådana här grejer? Vi bor i en egen villa så vi måste kontakta något privatföretag antar jag.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det finns ett telefonjack där, men enligt de som bor där fungerar det dåligt, dock snackade de aldrig om ADSL. Vem är det som instalerar sådana här grejer? Vi bor i en egen villa så vi måste kontakta något privatföretag antar jag.

ADSL står för asymmetric digital line vilket betyder att neråt hastighet och uppåt hastighet inte kan vara samma ( tex: 8mb/s ner, 1mb/s ner )

ADSL går att få genom vanligt telejack då det går på kopparlina.

Har ni telejack ut dit så kommer t.e.x telia skicka ut en entreprenör som ser till så att du kommer upp i den hastighet du beställt.

Beställer du tillexempel 6-8 mb/s så ser dem ut så att 6 mb/s funkar minst.

Om det skulle vara några andra komplikationer så kostar en entreprenör oftast max runt 600 per påbörjad halvtimma.

TL;DR Telia ser ut att internet fungerar fram till jacket sålänge ni har kopparlina draget ut dit och ADSL finns installerat i telestationen erat hus är kopplat till.

MVH ex-anställd telia it-tekniker :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

ADSL är som sagt var internet via telefonjacket. Det är ett otroligt vanligt (det vanligaste?) sätt att få internet på. Chansen torde vara ganska stor att du kan ha internet via telefonjacket, fast eftersom huset du ska flytta in i ligger på landet så är det inte säkert. Jag tror att alla stora internetleverantörer har en tjänst på deras sida där man skriver in postnumret för att se ifall man kan få ADSL via dem.

Så kolla Bredbandsbolaget, Glocalnet, Telia, Tele2 och så vidare, har du tur så funkar någon av dem! :)

Edit: Wahlis, vi har blyledningar i vårt hus, det är därför mitt internet strular så mycket som det gör, va? :rolleyes::(

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör på ADSL, brukar i regel funka på dom flesta platserna. Dom största nackdelarna är att det är väldigt varierade hastigheter (jag sitter på 12-24mbit/s, om jag kör TPtest med en kabel direkt från modemet så har jag många gånger hamnat på 8.), sen är inte uppladdningshastigheten högre än 1mbit/s vilket jag lider lite av. Men utöver det så är det galet lätt att installera, kontakta olika företag och fråga dom vad dom har för erbjudanden!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ADSL är att man måste bo inom 5.5km ifrån närmaste ADSL station, längre avstånd och man tappar hastighet osv!

Näe inte helt sant, att man måste bo inom 5.5km stämmer nog, men man tappar hastighet redan från början. Grejjen är att tappet blir för stort om man bor +5.5km bort och de kanske inte väljer att erbjuda något då.


@Merkky: 1mbit upp var standarden innan, men nu kan man få högre, iaf med bredbandsbolaget. De erbjuder upp till 3mbit för 24mbit tjänsten och 2mbit för 8mbit tjänsten. Vad man sen får beror på massa annat. Jag får 18/2mbit med deras 24mbit tjänst.

Segt fortfarande, hade det varit lika snabbt upp som ner hade det varit mums.


Vet inte riktigt hur öde Fiby är (Såg bara nån enstaka byggnad @ google maps) men det såg ut att vara nån kilometer till vägen, ADSL är nog inte bästa valet. Att kolla med olika mobiloperatörer är nog er största chans. Kolla vem som har sändare närmast och då ni verkar redo att spendera pengar så finns det diverse förstärkare/mottagare att skaffa för bättre signal. Exempel: http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-repeater.html

eller

http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/riktade/3g/3g-directional-11dbi.html

Mer än så vet jag inte, bara hört/sett det nämnas och kan inga detaljer.

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...