Jump to content

Extern Hårddisk


Saleen
 Share

Recommended Posts

Hej GTAsajten! Jag är ute efter en extern hårddisk på 1 TB som jag önskar vara rätt tyst av sig! Finns det sådana? Den ska gärna inte kosta mer än 7-800. Spelar det någon roll om det är USB 3.0? Jag har en MBP med stöd för USB 2.0.

Länka gärna era tips! :thumbs-up:

Edit: Finns det fler saker man ska tänka på?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej GTAsajten! Jag är ute efter en extern hårddisk på 1 TB som jag önskar vara rätt tyst av sig! Finns det sådana? Den ska gärna inte kosta mer än 7-800. Spelar det någon roll om det är USB 3.0? Jag har en MBP med stöd för USB 2.0.

Länka gärna era tips! :thumbs-up:

Edit: Finns det fler saker man ska tänka på?

Jag har en WD på 1TB som jag köpte någonstans i Centrum, förmodligen Kjell & Co. När jag köpte den så kostade den ungefär det priset som du är ute efter, så om den finns kvar så borde den vara ännu billigare idag.

Den ger knappt ett pip ifrån sig, förutom att den knäpper lite svagt när den arbetar, och den ger ifrån sig ett ljud när skivan varvar upp, men mer än så är det inte.

Sedan är det ju väldigt personligt vad gäller vad man tycker är för mycket ljud.

Den har dock bara USB 2.0, vet inte hur stor skillnad det är mellan tre och två.

Det är en WD Elements-variant i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej GTAsajten! Jag är ute efter en extern hårddisk på 1 TB som jag önskar vara rätt tyst av sig! Finns det sådana? Den ska gärna inte kosta mer än 7-800. Spelar det någon roll om det är USB 3.0? Jag har en MBP med stöd för USB 2.0.

Länka gärna era tips! :thumbs-up:

Edit: Finns det fler saker man ska tänka på?

Förstår inte riktigt? VILL du ha USB 3.0 eller spelar det ingen roll om du råkar köpa det? Eftersom USB 3.0 kostar lite mer i dagsläget så skulle jag undvika det om det inte är säker på att du kommer köpa USB 3.0 i framtiden (Persoonligen tycker jag det ser ut att floppa).

Western Digital 1TB - 579kr

Western Digital 1,5BTB - 695kr

WD ska vara bra, vad jag har hört iallafall.

Angående USB 3.0 så tror jag att de kontakterna/portarna ser anorlunda ut än 2.0, men jag är inte säker.

Är rätt dumt att uttala sig om något man inte alls är säker på! USB 2.0 och 3.0 ser exakt likadana ut (den är bakåtkompatibel) förutom att USB 3.0 är blå

usb_30_1190156_0.jpg saken till höger kan ni ignorera

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt? VILL du ha USB 3.0 eller spelar det ingen roll om du råkar köpa det? Eftersom USB 3.0 kostar lite mer i dagsläget så skulle jag undvika det om det inte är säker på att du kommer köpa USB 3.0 i framtiden (Persoonligen tycker jag det ser ut att floppa).

Men om kontakterna är likadana så behöver man väl inte tänka sådär? Om han köper en 3.0 nu så har han ju fortfarande möjlighet att gå tillbaka till 2.0 eftersom de ändå är likadana?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen guys! Men det blev en 1TB 2,5" istället! Kostade ett par hundralappar extra men det får man väl gå med på i och med att den inte kör med någon separad nätadapter och är betydligt mycket mindre än dem stationära externa. :)

Jag är nöjd, sitter just nu och kör Timemachine och tror säkert att ska fungera som det ska. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Lånar tråden istället för att göra en ny. Pappa köpte en extern HDD nyss på 500GB som jag formaterade över till NTFS för att kunna ladda in stora filmer på den. Men nu funkar den inte i min pappas dator? Är det för att jag formatera den eller är det något annat? Datorn hittar inte hårddisken när jag kopplar in den. Händer inget.

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden istället för att göra en ny. Pappa köpte en extern HDD nyss på 500GB som jag formaterade över till NTFS för att kunna ladda in stora filmer på den. Men nu funkar den inte i min pappas dator? Är det för att jag formatera den eller är det något annat? Datorn hittar inte hårddisken när jag kopplar in den. Händer inget.

Tacksam för svar!

Men den funkar i alla andra datorer? Mysko :S Vad för operativsystem kör han?

Kör kommandot diskmgmt.msc i kör, syns disken där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är denna så billig? http://www.inet.se/artikel/4900266/seagate-expansion-external-drive-2tb Skulle ju kunna vara värt ett köp ifall det var något då min lilla interna på 127gb alltid är full

Extremt bra pris på den, vet inte varför. Lite oroväckande omdömen på prisjakt dock: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=455213

edit: oh, skrivits en massa sen jag tryckte på Svara, oh well ;>

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...