Jump to content

Cannabisfrågan


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Blev inte Hultan rätt pissed angående den förra cannabis/majja/hasch/w/e-tråden och raderade den? Vet inte hur den var strukturerad dock och detta kanske ligger på ett annat diskussionsplan.

Intressant ämne oavsett!

Det var väl det att folk började snacka om sina trippar och vad dom hade tagit i stället för att diskutera omkring legalisering m.m., tror jag.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt för en legalisering av cannabis (och all annan narkotika också). Jag har aldrig riktigt förstått allt tjohej som uppstår när man talar om cannabis. Det är ingen tung drog, på något vis. Ofarligt är det inte heller, men man dör inte om man röker på ett par gånger, och jag tror även att en legalisering hade kunnat gynna Sverige.

Färre människor hade kommit i kontakt med kriminellt folk, och langare hade fått en rejäl käftsmäll (bildligt talat). Hade staten haft monopol på cannabisförsäljning hade det även hjälpt ekonomin.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att det är klassat som en illegal substans, och det borde fortsätta vara så, fast med strängare straff för innehav.

En så absurd åsikt måste du ju motivera. Varför ska man ge strängare straff för någon som innehar en relativt ofarlig substans (jämfört med andra lagliga droger)? Hur kan man motivera hårdare straff för ett brott som inte har några offer?

---

Bort med förbudet. Som Bard säger i videon borde narkotikapolitiken ha skademinimering som utgångsläge - att fortsätta ha fängelsestraff på cannabisrökning är raka motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skulle legalisera cannabis så kommer användandet öka, ett förbud hjälper såklart. Men precis som med tobak så gjorde man det inte genom att fängsla och kriminalisera, vi utbildade folket om ämnet istället.

En annan grej som är rätt rolig är nog det att nyligen är bevisat att Cannabis INTE förändrar din förmåga att köra bil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart borde man få göra vad man vill med sin kropp tills det går ut över andra. När det går ut över andra borde man straffas för själva handlingen snarare än för orsaken bakom den.

Om man skulle legalisera cannabis så kommer användandet öka, ett förbud hjälper såklart.

Så fungerade det inte i t.ex. Portugal.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag väldigt svårt att tro

"Researchers from Hartford Hospital in Connecticut and the University of Iowa had 85 subjects participate in a double-blind, placebo-controlled trial where they were tested on a driving simulator before and 30 minutes after smoking a marijuana cigarette.

The researchers found there were no differences between the performance of marijuana smokers and those who were given a placebo in either the simulator's baseline driving segment or its collision-avoidance scenarios. In fact, the only difference between the two groups was that the subjects who got the real stuff were more likely to decrease their speed during certain parts of the simulation.

Nevertheless, this study didn't address the vicious way marijuana smokers have been known to attack their roommates' bottles of Nuttella. Which is the real reason why the ancient herb must remain illegal."

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan grej som är rätt rolig är nog det att nyligen är bevisat att Cannabis INTE förändrar din förmåga att köra bil.

Haha, jo tjena. Jag hade då aldrig någonsin kunnat köra en bil påverkad.

--

Det bör inte legaliseras. Alkohol räcker, och med tanke på hur många olika former MJ kommer i när alla dessutom påverkas olika hela tiden, blir det bara för mycket IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo tjena. Jag hade då aldrig någonsin kunnat köra en bil påverkad.

--

Det bör inte legaliseras. Alkohol räcker, och med tanke på hur många olika former MJ kommer i när alla dessutom påverkas olika hela tiden, blir det bara för mycket IMO.

http://www.tokeofthetown.com/2010/05/study_marijuana_doesnt_affect_driving_performance.php

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag älskar cannabisruset, men är otroligt klyven när det gäller legalisering. Skulle nog nästan rösta nej i ett val idag.

edit: För att klargöra lite. Om en legalisering av Cannabis skulle hända imorgon skulle det ta med sig otroligt mycket positivt ur ekonomisk synvinkel, men det skulle också bli en del otrevliga bieffekter på samhället och landet i sig.

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det bör inte legaliseras. Alkohol räcker, och med tanke på hur många olika former MJ kommer i när alla dessutom påverkas olika hela tiden, blir det bara för mycket IMO.

Ser inte logiken. . . Att en produkt kommer i många former och påverkar folk olika gör att det blir "för mycket"? För mycket av vad för vem?

Vad är motivet till förbudet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...