Jump to content

Cannabisfrågan


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Färre.

Mindre svarta tjänster, mer vita.

Ahaaaa, oj! Jag feltolkade ditt inlägg märkte jag nu, trodde du menade att en legalisering leder till minskade intäkter för näringsliv/stat eftersom folk knarkar istället för att jobba o.s.v. My bad!

R2: Du glömmer att en total droglegalisering, vilket du verkar argumentera för, garanterat skulle leda till fler missbrukare. Pundare är sällan vare sig bra arbetare eller bra föräldrar och skulle således bli en belastning för samhället.

Hmm, att det sannolikt skulle leda till fler brukare kan jag nog gå med på men fler missbrukare är tveksamt. Det är ju inte själva drogen som är viktig utan hur man använder den. Att fler människor brukar droger måste inte nödvändigtvis vara dåligt.

Till exempel kan heroinister i schweiz leva ett relativt normalt liv eftersom dom får heroin av staten och hjälp med att inta det på ett säkert sätt. Ett heroinberoende ger egentligen inte direkt grova fysiska åkommor och det största hindret för att kunna jobba ligger främst i att hela ens vakna liv går åt till jakten på nästa dos - ett problem som man till viss del slipper i schweiz. Ett bruk av heroin måste alltså inte vara ett problem för näringslivet/vardagen, om det inte krävs 3 normala månadslöner för att ha råd med ett bruk kommer det inte heller att mynna ut i ett missbruk.

På samma sätt är bruk av nikotin inget stort problem. Visst får man cancer på alla möjliga ställen efter en halv livstid eller så, men det drabbar ju i slutändan främst en själv (om vi bortser från att andra människor också betalar för vården och sådana saker).

Jag påstår inte att vi ska stå likgiltiga till att folk är heroinberoende, men jag tror inte att så många fler skulle bruka heroin vid en legalisering. Människor som verkligen behöver opiater får det redan idag utskrivet av läkare relativt frikostigt och sådana som inte behöver det har oftast inga problem med att få tag på det i alla fall.

Poängen är i alla fall att bruket kanske ökar en smula (eller mycket, men det ser jag som relativt otroligt) men missbruket kommer garanterat att minska, och det är det som är det viktiga. Ett bruk av droger måste inte automatiskt vara ett problem, felet ligger i hur folk använder drogerna.

Mja, jag vet inte. Legaliserar man svamp och annat strunt uppmanar man också människor till att ta droger. Och jag är så jäkla trött på alla höga och jättefulla människor på krogen som det är idag; känner inte för att släppa in ännu en drog där, liksom. Det är illa nog som det är.

Nej nej. Du kan inte säga så! Det fungerar inte på det sättet.

Det är lagligt att ha sex med djur. Det innebär inte att vi uppmanar folk att göra det. Att göra abort är lagligt fram till vecka x, men det går inte att likställa med att vi uppmanar alla mammor att göra sig av med sina barn innan den veckan har uppnåts.

På samma sätt finns det 100% lagliga hallucinogener man kan beställa på internet. Att påstå att det är någon sorts uppmaning från statens sida till folk att dom ska trippa är helt orimligt.

Om du ogillar knark är hallucinogener ditt minsta problem. Tro mig. Jag har själv upplevt sådant, jag vet vad jag pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Liten cannabislegaliseringsdebatt imorse mellan Camilla Lindberg och en mindre intelligent kristdemokrat. Uppskattar Camillas argumentation mycket, hon tar fram helt rätt argument för legaliseringen! Önskar att Folkpartiet kunde driva denna politik lite hårdare.

>> http://svtplay.se/v/2214137/gomorron_sverige/bor_sverige_legalisera_marijuana_?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Liten cannabislegaliseringsdebatt imorse mellan Camilla Lindberg och en mindre intelligent kristdemokrat. Uppskattar Camillas argumentation mycket, hon tar fram helt rätt argument för legaliseringen! Önskar att Folkpartiet kunde driva denna politik lite hårdare.

>> http://svtplay.se/v/2214137/gomorron_sverige/bor_sverige_legalisera_marijuana_?

Håller helt klart med Camilla, säger exakt hur folk ska tänka om det här. Och håller verkligen med om att den olagliga stämpeln cannabis fått gör så att folk tror att andra droger är liknande. Tanten kom inte med så mycket, bara snack om att man blir pantad. Men det blir man ju fan av alkohol också? Hon talar mycket emot sig själv.

Jag hoppas Sverige drar upp den här frågan och skulle vara roligt om det blev lagligt. Tycker det hade vart värt ett försök. För så städat är inte Sverige när det gäller droger som tanten verkar tro. Många provar, tror nästan det är mer än var tionde person.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=debatt%3A_ska_vi_gora_cannabis_lagligt_i_sverige%3F&videoid=1161748

Debatt, jag håller med om vad nobelpristagaren säger. Vad tycker ni andra som är mer insatta?

Jag håller med honom att det i Mexiko nog vore en god idé med legalisering även av tyngre droger eftersom knarkkrigen sködar så många fler offer än vad skador från ökat missbruk skulle göra, men i Sverige har vi inte riktig samma situation.

I Sverige tycker jag att man ska sätta en gräns baserat på riktig medicinsk forskning om skadlighet och dra linjen för lagligt och olagligt därefter. Alkohol, cannabis, hallucinogener och kanske några andra kategorier skulle ligga under gränsen medan kokain, heroin m.m. skulle fortsätta vara förbjudet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med honom att det i Mexiko nog vore en god idé med legalisering även av tyngre droger eftersom knarkkrigen sködar så många fler offer än vad skador från ökat missbruk skulle göra, men i Sverige har vi inte riktig samma situation.

I Sverige tycker jag att man ska sätta en gräns baserat på riktig medicinsk forskning om skadlighet och dra linjen för lagligt och olagligt därefter. Alkohol, cannabis, hallucinogener och kanske några andra kategorier skulle ligga under gränsen medan kokain, heroin m.m. skulle fortsätta vara förbjudet.

Ponera att en legalisering sker - vill du se en modell likt Hollands, eller har du helt egna tankar kring hur det borde få gå till?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ponera att en legalisering sker - vill du se en modell likt Hollands, eller har du helt egna tankar kring hur det borde få gå till?

Jag har inte tänkt jättemycket på saken men riktigt som i Holland tycker jag inte att det ska vara. Likt alkohol i Sverige ska merförsäljning i butik inte tillåtas, alltså inga butiker med stora reklamskyltar med tillbud på cannabis eller rabatter om man köper mycket osv. Det ska inte ligga en dimma av cannabis i våra caféer heller med tanke på passiv rökning och så.

Det känns inte riktigt praktiskt genomförbart men idealt skulle Systembolaget ta hand om försäljningen. Fast det blir också lite konstigt för vilka sorter skulle de ta in, av vilka producenter ska de köpa? Vem ska få odla och importera? Hur ser man till att man inte stödjer brottsliga organisationer vid inköpen, det är ju olagligt i större delen av världen?

Som sagt, många frågor är obesvarade. Men man kan börja med avkriminalisering så alla oskyldiga stoners inte riskerar att få sina liv förstörda med fängelsestraff, uteslutning i det sociala livet, avsked från arbetsplatser, prickar i registret osv. Det är där de största farorna med cannabis ligger och det är därför en legalisering/avkriminalisering är självklar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drog upp frågan om legalisering vid matbordet idag. Pappa och hans tjej blev förbannade och körde samma sak som tanten i debatten. Knark är livsfarligt och just cannabis orsakar våld, våldtäkter, berusade bilförare och så vidare. Och för att läxa upp mig drog dom upp wikipedia och läste upp alla effekter cannabis har. Att man blir speedad, ser halusinationer och olika färger, man får sämre närminne och hamnar i psykoser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Drog upp frågan om legalisering vid matbordet idag. Pappa och hans tjej blev förbannade och körde samma sak som tanten i debatten. Knark är livsfarligt och just cannabis orsakar våld, våldtäkter, berusade bilförare och så vidare. Och för att läxa upp mig drog dom upp wikipedia och läste upp alla effekter cannabis har. Att man blir speedad, ser halusinationer och olika färger, man får sämre närminne och hamnar i psykoser.

Haha försökte diskutera cannabis med mina föräldrar en gång. Min mamma började nästan gråta. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl lyckligt lottad med föräldrar som kan resonera förnuftigt i frågan. Men vad ska de säga, min gode moder rökte också rätt mycket greenry i sin ungdom, har det kommit fram!

Mina föräldrar (i alla fall min far, enligt historier jag har hört från honom) rökte i yngre dagar med. De har dock en relativt negativ inställning till det överlag. Jag vet inte om det är genom dem jag har skapat min uppfattning eller inte, men ändå. Jag står där jag står, även om du hade en del vettiga resonemang i svaret på min fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha försökte diskutera cannabis med mina föräldrar en gång. Min mamma började nästan gråta. :mellow:

Haha bäst var ju ändå idag. Gick ner till tvrummet där min pappa och hans tjej satt och kolla tv. Då säger han "Dina kompisar har sprängt en bil i stan". Då frågade jag "Vadå mina kompisar, vad menar du? Menar du att det var cannabis rökare som sprängde bilen i stan?" "Det var det nog säkert" svarar han. Vad fan? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...