Jump to content

Cannabisfrågan


MyStiC
 Share

Recommended Posts

Om det inte vore för bilkörningsargumentet skulle jag vara mindre tveksam till en legalisering. Vi har redan allt för många människor som kör rattfulla i trafiken, behöver vi verkligen ett gäng "ratthöga" bilister dessutom? I övrigt är jag ganska neutral i frågan.

Folk kan köra höga eller fulla om de så vill, oavsett vad lagen säger. Att avkriminalisera rattfylla är inget jag tror nån argumenterar för här.

- - -

Finns det en fara med droger? Självklart, men det är precis därför förbud bör undvikas så långt som möjligt. Skadan minskas knappast av att man låter den svarta marknaden kontrollera handeln, tvärtom förvärras den genom att substanserna i sig blir opålitliga, handlarna driver organiserad brottslighet och användarna (framförallt de med beroende) skiljs från samhället både socialt och juridiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En diskussion jag sedan år är utled på.

Jag är inte för en legalisering och är heller inte emot den. Jag kan tänka mig ett system liknande Tysklands. Hårda straff mot langning medan innehav för personligt bruk är avkriminaliserat. Bra balans om man nu nödvändigtvis måste ha en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med att det inte har några offer?

Ja ett brott måste ju ha ett offer, någon som kommer till skada. Pratar vi exempelvis heroinister så är risken stor att de tar överdos och dör, blir sjuka och måste avgiftas, stjäl saker, sprider aids osv, och då finns det offer.

Svara gärna på frågan varför straffet ska höjas på cannabisbruk...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ett brott måste ju ha ett offer, någon som kommer till skada. Pratar vi exempelvis heroinister så är risken stor att de tar överdos och dör, blir sjuka och måste avgiftas, stjäl saker, sprider aids osv, och då finns det offer.

Svara gärna på frågan varför straffet ska höjas på cannabisbruk...

Dels därför straffen i rättssystemet i allmänhet är för låga, men huvudskälet är att folk drabbas "i andra hand" likt de problem som uppstår med andra droger. Du nämnde själv en hel del skäl ovan som missbrukare kan göra för att finansiera sitt beroende, men det skadar antagligen även dem själva (annars hade det väl inte varit olagligt i första taget).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dels därför straffen i rättssystemet i allmänhet är för låga, men huvudskälet är att folk drabbas "i andra hand" likt de problem som uppstår med andra droger. Du nämnde själv en hel del skäl ovan som missbrukare kan göra för att finansiera sitt beroende, men det skadar antagligen även dem själva (annars hade det väl inte varit olagligt i första taget).

Vi måste ju i alla fall vara överens om att straff ska vara befogade, och inte bara höjas av princip?

En annan sak du borde hålla med om är att alla droger inte har samma effekter och skadeverkningar. Koffein till exempel är en psykoaktiv centralstimulerande drog, i likhet med amfetamin, ecstasy m.m. men till skillnad från dem ganska så harmlös. Ingen går ut och stjäl saker för att finansiera sitt kaffemissbruk?

Så innan du påstår att cannabis skulle vara den typen av missbrukardrog som gör skador på samhället så borde du ha belägg för det. Läser du runt om cannabiskultur, fysiska och psykiska effekter så kommer du nog inse att det inte är som du tror och att förbudet är grundat i allt annat är rationella anledningar.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är defenitivt för en legalisering eller åtmindstone en avkriminalisering. Beskatta och sälja över disk eller likt amsterdam där de har sina "coffeshops". Jag ser bara positiva saker med en legalisering. Som de ser ut nu så gynnar bara förbudet den orginiserade brottsligheten. Hade det varit lagligt hade folk sluppit gå till kriminella och handlat, desutom hade staten fått in fina skattepengar. Vet inte hur många gånger folk försökt kört på en benzodiasepiner, opiater, centralstimulanter mm. Propagandan hävdar ju att cannabis är en inkörtsport till tyngre droger... Men problemet är ju just att det är illigalt och att försäljningen styrs av "svarta marknaden".

Dels därför straffen i rättssystemet i allmänhet är för låga, men huvudskälet är att folk drabbas "i andra hand" likt de problem som uppstår med andra droger. Du nämnde själv en hel del skäl ovan som missbrukare kan göra för att finansiera sitt beroende, men det skadar antagligen även dem själva (annars hade det väl inte varit olagligt i första taget).

Tycker straffen är höga som dom är. Tycker du ska se dokumentären "The Union: the business behind getting high" Finns klipp från youtube bl.a

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

8% av de som drabbades av schizofreni kunde förhindras/berodde på cannabismissbruk tidigare i livet.

Brukar det inte vara så att de som drabbas av schizofreni och psykoser redan är i riskzonen för de sjukdomarna? Ärftligt och så vidare.

Cannabis är inte för alla, precis som alkohol, och alla andra droger som existerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förbudet ska självklart bort!

Sniper, du vet säkert inte vem jag är för jag skriver inte så mycket, men har tidigare sett dig som en kille som vet vad han pratar om. I denna fråga har du ju dock HELT ÅT HELVETE fel, believe me, verkar som att du inte alls vet vad du pratar om :o Antar att du inte är så värst insatt i frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Cannabis ger mycket ökade risker att drabbas av psykotiska sjukdomar som Schizofreni fick jag lära mig idag på högskoleprovet.

Förbudet ska självklart bort!

Sniper, du vet säkert inte vem jag är för jag skriver inte så mycket, men har tidigare sett dig som en kille som vet vad han pratar om. I denna fråga har du ju dock HELT ÅT HELVETE fel, believe me, verkar som att du inte alls vet vad du pratar om :o Antar att du inte är så värst insatt i frågan?

Vi fick som sagt lära oss detta på högskoleprovet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi fick som sagt lära oss detta på högskoleprovet...

Det stämmer men det är fortfarande en halvsanning. Det finns otaliga faktorer som kan utlösa latent schizofreni och droger är en av dom. Stress, förlossning, isolation eller bara vara bland för många människor samtidigt är också saker som kan utlösa schizofreni.

Men, ja det stämmer och jag trodde alla hade övergett Agges "motargument" förutom nyfrälsta stoners på flashback.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...