Jump to content

Krig eller fred?


goar
 Share

Recommended Posts

Nej, det tror jag inte. Vi må ha teknologisk övervikt men mentaliteten i Finland är mycket god och det svenska "Försvaret" är just nu oanvändbart.

Å andra sidan har vi större population så inom 2-4 år så skulle vi ta dem, 1on1! ;>

Med större numerär vinner man inga krig; det visste redan Sun Tzu och det visade de finska soldaterna för 70 år sedan. Nej, Sverige skulle åka på storstryk i alla fall, oavsett större population - och det pga mentaliteten. Finnarna är ett patriotiskt folk och det finns en utbredd vilja att försvara landet. Så gott som varje finsk man är en utbildad soldat, redo att överge bastun och bege sig ut i terrängen med RK62an på ryggen och en plunta Kosken i bröstfickan om Suomi hotas. Lägg till den finska sisun, hatkärleken till Sverige, samt ett arv av krig och kamp som fortfarande sätter djupa spår in i den finska folksjälen. I Svea Rike, däremot, har decennier av socialakrobatisk politik i det närmaste krossat den nationella identiteten och gjort patriotism och minsta antydan till fosterlandskärlek (förutom då Tre Kronor spelar) till något fult och skamligt. Med sådana psykologiska utgångspunkter vinner man få krig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto, ge mig 10 år och du kommer inte känna igen Sverige!

I nuläget skulle vi inte ha en susning, så som jag påpekade tidigare. Däremot har vi en stor potential i och med den förlorade och (snart fullt) återvunna patriotismen, så med värnplikt och utbildning/propaganda kan vi med vilja återförena det f.n. självständiga landskapet Finland.

Säg orden och låt de smälta på tungan; Götaland, Svealand, Norrland och Finland. Upprepa, upprepa än en gång för att slutligen se det framför dig. Ett Svea åter starkt nog att gå emot den ryska björnen.

Det finns naturligtvis en vinst för eder finländare. Kolahalvön, Karelen och Finnmark kommer vara i edra säkra händer. Detta förutsatt att Finland är i svensk ägo, om än med måttlig autonomi.

Vad säges, o du skandinaviska broder från öst?

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto, ge mig 10 år och du kommer inte känna igen Sverige!

I nuläget skulle vi inte ha en susning, så som jag påpekade tidigare. Däremot har vi en stor potential i och med den förlorade och (snart fullt) återvunna patriotismen, så med värnplikt och utbildning/propaganda kan vi med vilja återförena det f.n. självständiga landskapet Finland.

Säg orden och låt de smälta på tungan; Götaland, Svealand, Norrland och Finland. Upprepa, upprepa än en gång för att slutligen se det framför dig. Ett Svea åter starkt nog att gå emot den ryska björnen.

Det finns naturligtvis en vinst för eder finländare. Kolahalvön, Karelen och Finnmark kommer vara i edra säkra händer. Detta förutsatt att Finland är i svensk ägo, om än med måttlig autonomi.

Vad säges, o du skandinaviska broder från öst?

I like your thinking.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du då?

Många industrier lever på att det är krig; eller säkerheten främst. Om det aldrig skulle finnas något hot behövs inte säkerhet i samma utsträckning (om man nu bortser från brott, men jag tänkte mer fred i stil med "I natt jag drömde...").

Vapenindustrin till exempel. Utan krig skulle det också inte bedrivas lika mycket forskning... en stor del av den teknologi vi har idag existerar för att militären forskat i det, antagligen för att få ett militärt övertag.

Hur hemskt det än låter; teknologin skulle inte alls vara lika utvecklad om inte andra världskriget, och den efterföljande osämjan mellan öst och väst, hänt. Ett exempel på detta är raket/rymdforskningen.

Återigen, tyvärr.

--

Renard har rätt i det han säger. Fred är endast vad vi kallar tiden mellan krig.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många industrier lever på att det är krig; eller säkerheten främst. Om det aldrig skulle finnas något hot behövs inte säkerhet i samma utsträckning (om man nu bortser från brott, men jag tänkte mer fred i stil med "I natt jag drömde...").

Vapenindustrin till exempel. Utan krig skulle det också inte bedrivas lika mycket forskning... en stor del av den teknologi vi har idag existerar för att militären forskat i det, antagligen för att få ett militärt övertag.

Hur hemskt det än låter; teknologin skulle inte alls vara lika utvecklad om inte andra världskriget, och den efterföljande osämjan mellan öst och väst, hänt. Ett exempel på detta är raket/rymdforskningen.

Återigen, tyvärr.

Låter som ett typisk exempel på Parable of the broken window.

Huruvida ditt påstående innehåller en viss del sanning verkar ha ett visst, om än omtvistat, medhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt höger att tycka att krig är bra för ekonomin... Omsättningen hos framgångsrika industrier ökar, BNP ökar, men civilbefolkningens liv och leverne slås i spillror. Dels där bomberna landar och dels där samhällets utsatta får sitt ekonomiska stöd omplacerat till militärbudgeten.

Sverige är ett ganska framstående forskningsland, utan krig :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt höger att tycka att krig är bra för ekonomin... Omsättningen hos framgångsrika industrier ökar, BNP ökar, men civilbefolkningens liv och leverne slås i spillror. Dels där bomberna landar och dels där samhällets utsatta får sitt ekonomiska stöd omplacerat till militärbudgeten.

Sverige är ett ganska framstående forskningsland, utan krig :o

Ah, precis. Jag vill så gärna att det är krig hela tiden, eller hur? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...