Jump to content

Vad kommer hända med nordkoreanerna?


Gof
 Share

Recommended Posts

Nordkoreanska spelare uteblev från Brasilien-match

Fyra nordkoreanska spelare uteblev från matchen mot Brasilien, skriver nyhetsbyrån AP.

Nordkorea har en schemalagd presskonferens i dag klockan 17 för att svara på frågor om varför spelarna inte var med.

Nu spekuleras det i att spelarna har hoppat av för att undkomma diktaturen i Nordkorea.

Spelarna i fråga är anfallaren An Chol-Hyok, målvakten Kim Myong-Won och mittfältarna Kim Kyong-Il och Pak Sung-Hyok. Ingen av dem anses vara tongivande spelare i landslaget.

Nordkorea lämnade först in lista till FIFA med 23 spelare som tillgängliga för matchen, men ändrade sedan till 19 på matchdagen.

En talesman för FIFA säger enligt nyhetsbyrån AFP att man inte har någon information om att spelarna har försvunnit.

– Vår funktionär hos Nordkorea har inte signalerat något till oss.

Nordkoreas nästa match är mot Portugal på måndag.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vm2010/article7326313.ab

-------------------------------------------------------------

Efter att dessa fyra herrar sjanghajade från VM ut i den vida världen, bort från diktaturen Nordkorea, så kan man ju undra, vad gör Nordkorea nu? Spelarna kan avslöja för världen hur det egentligen står till, deras anhöriga kan tillfångatas och torteras om de inte vänder tillbaka hem, ja, lite vad som helst är ju möjligt i Nordkorea, tack vare deras underbara ledare Kim Jong II!

Kim Jong II-kuriosa: Vidare sägs det ha uttryckts angående Kim Jong Ils person, att han är stor, och det sägs berättas hur han flyger jetflygplan, skriver operor, producerar filmer, är världens främste poet och om hur han lyckades med att slå elva hole-in-one under sin första runda golf någonsin, en bedrift som hittills är oslagen även inom professionell golf. (Wikipedia)

Själv tror jag på att spelarnas hela släkt kommer att gå till döden/få slavliknande jobb. Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spelarna kan avslöja för världen hur det egentligen står till, deras anhöriga kan tillfångatas och torteras om de inte vänder tillbaka hem, ja, lite vad som helst är ju möjligt i Nordkorea, tack vare deras underbara ledare Kim Jong II!

Avhoppare finns det många av, så att just dessa skulle kunna avslöja något superhemligt betvivlar jag. Men sen är det som du säger, deras familjer går osäkra. Att de anhöriga hamnar i arbetsläger eller misshandlas/dödas är inte alls otänkbart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Osäkra" är nog en liten lätt underdrift. När en regeringsmedlem hoppade av ska runt 3000 personer som på något sätt (även helt avlägsna släktingar som inte känner till släktskapet) mördats.

And I shit ze gold! (Mitt sätt att säga att det är värdelöst att skriva utan pålitlig källa)

Osäkra tycker jag är precis rätt ord för övrigt. Är deras tillvaro inte säker är den osäker. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, då kan man ju argumentera att man i Nordkorea i allmänhet har en bra tillvaro eftersom att det inte finns några säkra källor på motsatsen heller? :unsure:

Med min guldskitarkommentar syftade jag på detta...

När en regeringsmedlem hoppade av ska runt 3000 personer som på något sätt (även helt avlägsna släktingar som inte känner till släktskapet) mördats.

...och inget annat. Låter mest som en myt och därför skulle en källa vara trevlig.

Jag skulle snarare säga "körda". Jag känner mig osäker om jag vet att någon vill döda mig..vet jag att jag är fast i Nordkorea med presidenten som vill se mig död är det i mina ögon en kraftig underdrift att jag är osäker..men nåja.

Du och jag har uppenbarligen olika åsikter om innebörden av ordet osäker i det här sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...