Joe Dirt Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Alright nu har jag blivit lite fundersam över hur alla här på forumet skriver ordet "schysst"! Vilket tycker ni är det bästa alternativet och vilket är det värsta? Själv skriver jag, som nämnts tidigare, schysst... Ganska klart mina ögon att det ska stavas på det viset, det värsta är när man skriver det som "just"... Fattar inte hur folk kan få det till schysst Tell me your opinion! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Flaskan Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Skriver "schysst". Skulle aldrig falla mig in att skriva/säga någonting annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
chucky.swe Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Schysst tråd! När jag ska vara riktigt schysst och skriva någon schysst text så skriver jag schysst som schysst och inte sjysst! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Juste Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Schysst, men vad blir antonymen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Juste Den här är den mest fuckade stavningen på det. Seriöst, juste låter som något man sade i 1800-talets Värmland. "Ja du, Greta. Du hade rätt, den här soppan är finemang." "Juste, din fitta." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Brukar skriva schysst. Men riktiga stavningen är väll egentligen "sjyst"? Kommer väll från franskans "juste"? (vad det ny betyder? kanske har exakt samma mening?) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Joe Dirt Skrivet 23 april, 2010 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Brukar skriva schysst. Men riktiga stavningen är väll egentligen "sjyst"? Kommer väll från franskans "juste"? (vad det ny betyder? kanske har exakt samma mening?) Schysst har ingen korrekt stavning har jag för mig, det finns tre olika alternativ för det, just, schysst och sjyst... Det är så jag har lärt mig det i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SimonJ Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Har aldrig förstått ordet juste...jag skriver schysst, men använder nästan aldrig ordet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SilentViper Skrivet 23 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2010 Skriver alltid schysst. Har själv haft denna fundering ibland. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 24 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 Den här är den mest fuckade stavningen på det. Seriöst, juste låter som något man sade i 1800-talets Värmland. "Ja du, Greta. Du hade rätt, den här soppan är finemang." "Juste, din fitta." hahahja schjysstyyy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 24 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 Schysst, men vad blir antonymen? Oschysst, obviously. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 24 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 (redigerad) Oschysst, obviously. Tänkte också det, men min ordlista (i webbläsaren) säger att det är fel. -- Edit: Aha! http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspal...iva_1030697.svd Hur skriver man till exempel det franska ordet juste (’riktig, rättvis, enligt reglerna’) på svenska? ”Schysst”, anser de flesta av mina studenter. ”Sjyst”, föreslår jag, och det skrattar de åt. Men Svenska Akademiens ordlista har faktiskt sjyst som ett av sina stavningsförslag. Schyst är det andra. Nationalencyklopedins ordbok föreslår just, justa som beteckning för den eller dem som är renhåriga och håller sig till reglerna, det vill säga är sjysta. Men där finns också uppslagsordet schysst med samma innebörd – och med hänvisning till just. Förvirringen är total. Redigerad 24 april, 2010 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2010 Jag kör på "sjysst" eler "juste". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Min gamla svensklärare tvingade oss att skriva "juste" vilket enligt mig ser helt jävla kokomo ut. Juste betyder ju något helt annat. "Hade inte du nån läxa att läsa?" "Juste! Det hade jag glömt" Schysst ska de va Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mark Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 (redigerad) Edit: Fan postar jag här för. Redigerad 25 april, 2010 av Mark Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 Min gamla svensklärare tvingade oss att skriva "juste" vilket enligt mig ser helt jävla kokomo ut. Juste betyder ju något helt annat. "Hade inte du nån läxa att läsa?" "Juste! Det hade jag glömt" Schysst ska de va 'Just det' heter det, 'juste' i ett sådant sammanhang är bara talspråk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 25 april, 2010 Rapportera Share Skrivet 25 april, 2010 'Just det' heter det, 'juste' i ett sådant sammanhang är bara talspråk. Brukar skriva "juste" på Internet också, obildad som jag är Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts