Jump to content

"Schysst"


Joe Dirt
 Share

Recommended Posts

Alright nu har jag blivit lite fundersam över hur alla här på forumet skriver ordet "schysst"! Vilket tycker ni är det bästa alternativet och vilket är det värsta?

Själv skriver jag, som nämnts tidigare, schysst... Ganska klart mina ögon att det ska stavas på det viset, det värsta är när man skriver det som "just"... Fattar inte hur folk kan få det till schysst :naughty:

Tell me your opinion!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar skriva schysst.

Men riktiga stavningen är väll egentligen "sjyst"?

Kommer väll från franskans "juste"? (vad det ny betyder? kanske har exakt samma mening?)

Schysst har ingen korrekt stavning har jag för mig, det finns tre olika alternativ för det, just, schysst och sjyst... Det är så jag har lärt mig det i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oschysst, obviously.

Tänkte också det, men min ordlista (i webbläsaren) säger att det är fel. :naughty:

--

Edit:

Aha!

http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspal...iva_1030697.svd

Hur skriver man till exempel det franska ordet juste (’riktig, rättvis, enligt reglerna’) på svenska? ”Schysst”, anser de flesta av mina studenter. ”Sjyst”, föreslår jag, och det skrattar de åt. Men Svenska Akademiens ordlista har faktiskt sjyst som ett av sina stavningsförslag. Schyst är det andra. Nationalencyklopedins ordbok föreslår just, justa som beteckning för den eller dem som är renhåriga och håller sig till reglerna, det vill säga är sjysta. Men där finns också uppslagsordet schysst med samma innebörd – och med hänvisning till just. Förvirringen är total.

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min gamla svensklärare tvingade oss att skriva "juste" vilket enligt mig ser helt jävla kokomo ut. Juste betyder ju något helt annat.

"Hade inte du nån läxa att läsa?"

"Juste! Det hade jag glömt"

Schysst ska de va :whistling:

'Just det' heter det, 'juste' i ett sådant sammanhang är bara talspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...