Jump to content

Vems fel?


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Efter att ha kollat med street view börjar jag tro att Agenten har rätten på sin sida eftersom bilisten måste korsa en cykelväg på vägen ut till Pilgatan. Vad jag kommer ihåg är att bilisten måste lämna företräde för korsande cykelbana. Bilisten kommer också från en återvändsgränd, gatan finns inte ens utmärkt på kartan.. utfartsregeln?

Den där utfarten han kom till leder till Coop extra vid affären. För det är enda ut/infart som dem har vid coop extra. Så i stort sätt så skulle han få åka på att betala mig om det hade hänt en olycka där?

Och om jag hade gjort mig illa?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kollat på street view, men om det är en utfart vid Coop så gäller ju utfartsregeln? Bilisten måste vänta tills korsande traftik åkt förbi innan han får köra.

Kollade lite snabbt på bilderna. Håller med Curly, bilen korsar en cykelbana så bilen ska vänta.

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där utfarten han kom till leder till Coop extra vid affären. För det är enda ut/infart som dem har vid coop extra. Så i stort sätt så skulle han få åka på att betala mig om det hade hänt en olycka där?

Och om jag hade gjort mig illa?

Rent och skärt försäkringsärende i samband med trafikolycka - han försökte inte skada dig med uppsåt. Det enda han skulle betala är eventuell självrisk till sitt försäkringsbolag. Det här är inte USA där man kan stämma husägaren om man halkar på garageuppfarten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rent och skärt försäkringsärende i samband med trafikolycka - han försökte inte skada dig med uppsåt. Det enda han skulle betala är eventuell självrisk till sitt försäkringsbolag. Det här är inte USA där man kan stämma husägaren om man halkar på garageuppfarten.

Haha. Men tack för all hjälp då är väl detta stort set klart nu eller? Och kommit fram till vems fel det skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det till fullo verkar vara utfartsregeln. Om inte annat så finns det ju både cykelledsskylt och "Varning för cyklar" som backar upp Agenten i det här fallet. Jag gissar att du körde västerut? Då kommer du dessutom från höger och har därmed både högerregeln, utfartsregeln, cykelled och Varning: Cykel på din sida.

Om du hade hög hastighet kan det göra att bilen inte såg dig, men han har likväl skyldighet att stanna innan kullerstenarna som avgränsar utfarten från cykelleden.

Här är ett läskigt ställe i Norrköping där cyklister (dvs jag) kommer i full fart söderifrån och norrut, i kraftig nedförsbacke och med mycket gupp, ojämnheter, husportar och trottoarkanter som gör det svårt att bromsa jämnt. Farliga Gatan slutar i ett hörn med skymd sikt där bilister heller inte har en tanke på vad som finns runt hörnet. Jag var nära att bli påkörd där en gång, men bortsett från nedförsbacken med bromsbesväret så var det helt och hållet mitt fel eftersom jag hade för hög hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske dags att kontakta er kommun om den gatan? För till slut så händer väl nåt där.

Ja, jag tänkte just på det, men det enda man kan göra är väl att sätta upp varningsskyltar på cykelleden och bilgatan eftersom båda har nedförsbacke och skymd sikt, där ingen av personerna ens kan känna till att det är en cykel/bilkorsning om de inte åkt där förut. Det vore betryggande om bilarna fick en stopplikt fem meter innan den plats där hajtänderna är nu, så att de verkligen inte åker framför några cyklar. Nackdelen kanske blir att den biltrafik som kommer från vänster inte syns/ser bilen som vill ut på den enkelriktade gatan söderut. (Tittar man noga från bilens håll ser man att bilen har "Påbjuden Högersväng".)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tänkte just på det, men det enda man kan göra är väl att sätta upp varningsskyltar på cykelleden och bilgatan eftersom båda har nedförsbacke och skymd sikt, där ingen av personerna ens kan känna till att det är en cykel/bilkorsning om de inte åkt där förut. Det vore betryggande om bilarna fick en stopplikt fem meter innan den plats där hajtänderna är nu, så att de verkligen inte åker framför några cyklar. Nackdelen kanske blir att den biltrafik som kommer från vänster inte syns/ser bilen som vill ut på den enkelriktade gatan söderut. (Tittar man noga från bilens håll ser man att bilen har "Påbjuden Högersväng".)

Speglar skulle ju kunna vara ett alternativ, så man som bilist kan titta runt hörnet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Speglar skulle ju kunna vara ett alternativ, så man som bilist kan titta runt hörnet.

Finns väl inget en spegel kan göra väl när olyckan är framme. En spegel gör bara att man utgår ifrån att det är lugnt - "det finns ju en spegel, det är klart de får kolla" - tills man faktiskt ser att det är nån i spegeln och då är hastigheten redan för hög. Varningsskyltar eller ännu hellre en stopplikt skulle göra mig glad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...