Jump to content

Vems fel?


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Jag kommer inte på en bra trådtitel nån mod/admin får ändra tråd titeln som passar.

--

Det var såhär jag skulle cykla till stan kommer ner från en lång nerförsbacke cyklar över övergångsstället cyklar raka vägen helt plötsligt vid en utfart kommer en Volvo han ser jag kommer cyklades och istället för att bromsa ner så kör han rätt ut och svänger. Och jag får små panik och bromsar tvär svänger ut på vägen fick en reflex(eller vad man ska säga) så jag fortsätter ut på vägen. Han fortsätter och kör jag kommer nära kofångaren på hans bil han tvärnitar han var väl nån ynka meter på att kö på mig.

Så jag undrar vems fel hade det vart om han hade kört på mig fast han såg jag var på väg kan posta en bild på korsningen där jag kom.

Där bilen kom ut därifrån och jag kom cyklandes på cykel vägen där så körde han rätt ut när han såg mig och jag tvär svänger som sagt. Så vems fel hade det vart om det vart en olycka där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Agenten, du orkar inte förklara lite bättre? Fattar faktiskt inte varifrån bilden eller du kom. Cyklade du på en väg och volvon kom ur en utfart, då har han väjningsplinkt.

Du ser korsningen där vid den där cykel skylten jag kom cyklandes där på cykel/gå vägen bilen kom ut därifrån han såg att jag kom istället för att stanna så körde han bara rätt ut. Så jag fick svänga ut på vägen. Hoppas du förstog eller kanske ska göra det lite tydligare.

Mordos: Jag hade ingen annan stans att svänga då det var stolpar i vägen så jag hade inge annan stans att svänga.

IweX. Men bilarna ska stanna där då alla bilar stannar i den korsningen när jag har kommit cyklandes som sagt jag kom cyklande bilen såg mig när jag skulle till och passera så körde han rätt ut. Eftersom jag vet att dem ska stanna där men ni kanske kan det där.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bilar ska stanna när folk GÅR, inte cyklar. Du kan inte cykla rakt ut i vägen och förvänta dig att bilarna stannar..

Tror du har missuppfattat det jag skulle passera men bilen kör bara rakt ut som gör att jag måste svänga för om jag hade fortsätt rakt på så skulle jag kört in i sidan på bilen. Så det skulle ändå bli mitt fel att han körde på mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har missuppfattat det jag skulle passera men bilen kör bara rakt ut som gör att jag måste svänga för om jag hade fortsätt rakt på så skulle jag kört in i sidan på bilen. Så det skulle ändå bli mitt fel att han körde på mig?

Så du menar att bilen körde rakt ut, framför dig ungefär?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att bilen körde rakt ut, framför dig ungefär?

Nej alltså jag skulle passera och fortsätta cykla rakt på killen stannar en snabb stund när jag är på väg att passera så kör han rakt ut så jag fick tvär svänga och bromsa samt sätta ut fötterna för att bromsa ännu mer.. För att undvika att kö på hans bil så jag kom ut på vägen så svänger han samtidigt åt samma hål så han tvärnitar då framför mig nån ynka meter ifrån att kö på mig. Hoppas det förklarade bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du har missuppfattat det jag skulle passera men bilen kör bara rakt ut som gör att jag måste svänga för om jag hade fortsätt rakt på så skulle jag kört in i sidan på bilen. Så det skulle ändå bli mitt fel att han körde på mig?

Då hade du väl kört in i honom? Då är det ju åter ditt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kom vänsterifrån (från bilden sett) och det inte är en huvudled (vilket jag antar att det inte är eftersom jag inte ser några trianglar i asfalten från vägen som bilen kom ifrån) så gäller högerregeln och du hade väjningsplikt.

Är det ett övergångsställe (vilket det inte ser ut att vara) så hade du behövt kliva av cykeln för att få företräde.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kom vänsterifrån (från bilden sett) och det inte är en huvudled (vilket jag antar att det inte är eftersom jag inte ser några trianglar i asfalten från vägen som bilen kom ifrån) så gäller högerregeln och du hade väjningsplikt.

Är det ett övergångsställe (vilket det inte ser ut att vara) så hade du behövt kliva av cykeln för att få företräde.

Okej ska se om jag kan få en bättre bild men jag gjorde en liten snabb karta hoppas den är mycket till hjälp.

Den är gjort i painten så klaga inte på kvalitén :P

Sådär såg det ut jag kom rakt på han såg mig men kör rakt ut ändå och jag var ju som sagt nån meter framför han så jag svängde åt höger och tvärnita och satte ner fötterna istället för att han stannade så åkte han ju som sagt rakt på. Så när jag var ute på vägen för att undvika att kö in i ändan på han så hade jag inge annat val än att svänga till höger.

Eftersom jag kunde inte svänga åt vänster då det var stolpar och sånt i vägen just då så när jag kom ut på vägen samtidigt som han så tvärnitade han bredvid mig så jag hade typ benet nära hans fram kofångare. Men när han såg mig kom cyklandes och var nära att passera så kunde han ju ha stannat där istället för detta skulle hända. Men men nu får ni avgöra det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det lite oklart vems som är felet. Två alternativ:

1: Du cyklar på vänster sida om vägen vilket är olagligt. Du har fel

2: Bilen kommer från vänster och ska enligt högerregeln väja. Du har rätt.

Eftersom det bara finns cykel/gångbana på ena sidan om vägen kanske det är så att du ska cykla där ändå, jag vet faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det lite oklart vems som är felet. Två alternativ:

1: Du cyklar på vänster sida om vägen vilket är olagligt. Du har fel

2: Bilen kommer från vänster och ska enligt högerregeln väja. Du har rätt.

Eftersom det bara finns cykel/gångbana på ena sidan om vägen kanske det är så att du ska cykla där ändå, jag vet faktiskt inte.

Svar på fråga 1: När man kommer ner från den långa nerförsbacken som finns vid sjukhuset så passerar man övergångsstället enda som finns där i närheten så man just kommer in på den cykel/gång banan som jag just cyklade på. Och det finns en till på andra sidan av vägen på kartan jag ritade samt så syns den på bilden jag postade på.

För om du kollar på bilden vid den där cykel skylten så är det parkering på den sidan och framför den där övergången är där jag skulle passera så är det enda vägen som finns på den sidan. Och för att ta sig till andra cykel/gå vägen som jag fick då efter han tvärnitade cykla över till den.

För när man kommer ner från nerförsbacken så finns det ingen annan väg till en cykel/gå vägen så man får cykla ner för backen och ta den vägen som jag tog.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det nu finns det ingenting som tyder på att du hade rätt att cykla på den sidan av gatan. Cykel/gångvägsskylten som syns på bilden säger inte att den gäller i båda riktningar.

Visa korsningen på en karta så kan vi kolla eventuell streetview på Google Maps.

Slänger upp en bild som kan tolkas som tydligare, hoppas jag. :P

post-848-1270895383_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha kollat med street view börjar jag tro att Agenten har rätten på sin sida eftersom bilisten måste korsa en cykelväg på vägen ut till Pilgatan. Vad jag kommer ihåg är att bilisten måste lämna företräde för korsande cykelbana. Bilisten kommer också från en återvändsgränd, gatan finns inte ens utmärkt på kartan.. utfartsregeln?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...