Jump to content

Jobba utomlands i allmänhet


Tweak
 Share

Recommended Posts

Här diskuterar vi att jobba utomlands i allmänet och, i alla fall för min del, Oslo i synnerhet. Tror vi är en hel del här som går i de tankarna. Jag och ett gäng kompisar är rätt inne på att dra till Oslo efter sommaren och jag har ett gäng frågor som jag mest är riktade till Karatemorfar (eller andra som vet, såklart). Vet att du är kock och att det innebär en hel del fördelar att faktiskt vara utbildad till någonting, vilket tyvärr inte är fallet för oss, men förhoppningsvis kan du svara på några frågor ändå.

Vart föreslår du att man letar lägenheter, finns det några bra internetsidor? Hur bör man göra med jobb, blir det att jobba genom bemanningsföretag eller går det att hitta jobb på egen hand trots obefintlig profession? Har du några andra allmänna tips som är bra att tänka på, typ i stil med att skaffa norskt bankkonto och skattekort osv?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Här diskuterar vi att jobba utomlands i allmänet och, i alla fall för min del, Oslo i synnerhet. Tror vi är en hel del här som går i de tankarna. Jag och ett gäng kompisar är rätt inne på att dra till Oslo efter sommaren och jag har ett gäng frågor som jag mest är riktade till Karatemorfar (eller andra som vet, såklart). Vet att du är kock och att det innebär en hel del fördelar att faktiskt vara utbildad till någonting, vilket tyvärr inte är fallet för oss, men förhoppningsvis kan du svara på några frågor ändå.

Vart föreslår du att man letar lägenheter, finns det några bra internetsidor? Hur bör man göra med jobb, blir det att jobba genom bemanningsföretag eller går det att hitta jobb på egen hand tror obefintlig profession? Har du några andra allmänna tips som är bra att tänka på, typ i stil med att skaffa norskt bankkonto och skattekort osv?

Jag återkommer imorgon med mina svar, för nu ska jag slicka fitta. For real.

Får du jobb utomlands ordnar alltid arbetsgivaren ett boende.

Sen hur vida det är det bästa alternativet låter jag vara osagt. Men bara för att komma ner är det bra. Sen kan man ju alltid flytta till nått billigare eller bättre

Njaee

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får du jobb utomlands ordnar alltid arbetsgivaren ett boende.

Hah, nej. Din arbetsgivare har ingen som helst skyldighet att fixa en lägenhet åt dig.

Mitt tips är i alla fall att fixa jobbet innan du åker. Åk dit på en intervju eller bara för att presentera dig innan men gör inga planer förren du har säkrat dealen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hah, nej. Din arbetsgivare har ingen som helst skyldighet att fixa en lägenhet åt dig.

Mitt tips är i alla fall att fixa jobbet innan du åker. Åk dit på en intervju eller bara för att presentera dig innan men gör inga planer förren du har säkrat dealen.

Nej, det har jag aldrig påstått. Tolkade du det så, ber jag om ursäkt. Men 99% av gångerna hjälper de till med boende.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det har jag aldrig påstått. Tolkade du det så, ber jag om ursäkt. Men 99% av gångerna hjälper de till med boende.

Min bror har sökt jobb och lägenhet i Norge i två år nu, och aldrig hört talas om det där heller. Det låter mer som om de kanske kan rekommendera någon som äger lägenheter - men de hjälper inte personligen. Åtminstone vad det låter som.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det hjälper på något vis, men min syrra och en massa av mina polare har flyttat dig, och ALLA fick jobb inom en månad efter att dom flyttat dit. Så det är väldigt enkelt.

Hjälper absolut, alltid soft att höra sånt där! ;) Nu väntar jag bara på fittslickarn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär, my man. Nu har jag slickat klart.

Till och börja med, Oslo is the shit. Bra val där av er. Hur gamla är ni förresten?

Lägenheter och jobb hittar ni lättast genom Finn.no.

Direktlänk till jobb i Oslo

Direktlänk till lägenheter i Oslo..

Andra ställen att söka lägenhet är http://www.hybel.no/, http://www.utleiemegleren.no/

När ni söker lägenhet så sikta in er på områden som Grünerløkka (här bor jag. Kallas Oslo's New York eller SoHo), Majorstuen, Sentrum, Frogner eller Grønland (centralt men väldigt skumt ställe. 85% invandrare, rån etc dagligen)

Jobb:

Jobba genom bemanningsföretag kan du absolut göra, men det är inget jag rekommenderar.

Jag har en kompis som gör det. Inga fasta "jobbdagar". De kan ringa 7.30 vilken dag som helst och säga att man ska jobba. Sämre lön än om du skulle bli ansatt själv.

Det positiva är att man kan jobba genom bemanningsföretag till en början, innan man hittar ett ordentligt jobb.

Bemanningsföretag:

http://www.adecco.no/Pages/Default.aspx

http://www.toptemp.no/

Du frågar även om det går att få jobb med obefintlig profession.

Ja.

Exempel:

Min kompis blev heltidsanställd på en barnhage (dagis) i somras utan att ens ha någon som helst erfarenhet av barn.

Vi svenskar is the shit i Norge. De vill ha oss.

Det där med skattekort så tycker jag att ni ska skaffa det första gången ni är uppe och checkar läget. Eftersom ni nog till 100% inte har fått jobb då så är det bara att "ljuga" på blanketten och skriva att man jobbar för adecco.

Sen tar det några veckor innan ni får erat skattekort och norska personnummer. Då först kan ni skaffa bankkonto.

Nordea är att rekommendera då Nordea finns i Sverige och på så vis blir det avgiftsfritt att ta ut pengar i Sverige.

Annat att tänka på är att inte ge upp. Det kan ta 1-2 månader innan ni får jobb, eller så tar det 2 dagar. Och tänk på att Norge är dyrt.

Att köpa en 50 cl Coca Cola på 7Eleven i Oslo kostar 28 norska kronor, vilket motsvarar ca 35 svenska kronor.

Billigare på mataffärer, ofc, men fortfarande dyrt (ca 13-15 kronor)

Sen finns det Svenska föreningen i Oslo. Aldrig varit där, men man kan få bo där och får hjälp med allt. Ligger ca 200 meter från där jag bor.

Behöver du mer hjälp så bara fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Till och börja med, Oslo is the shit. Bra val där av er. Hur gamla är ni förresten?

Vi tar studenten i sommar så kommer vara 19 när det bär av. Tack som fan alltså, riktigt bra information.

Kul grej är att när vi snackade om Oslo häromdagen frågade en kompis vad mitt drömjobb hade varit och jag svarade då att det vore sjukt soft att få jobb på ett dagis. Hur lyckades din polare med det?

Ska diskutera lite med mina vänner men räkna med mer frågor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tar studenten i sommar så kommer vara 19 när det bär av. Tack som fan alltså, riktigt bra information.

Kul grej är att när vi snackade om Oslo häromdagen frågade en kompis vad mitt drömjobb hade varit och jag svarade då att det vore sjukt soft att få jobb på ett dagis. Hur lyckades din polare med det?

Ska diskutera lite med mina vänner men räkna med mer frågor. ;)

Tänk på att de flesta uteställen har 20 årsgräns. Finns undantag.

Han lämnade ett CV på ett dagis bara. Tror det är ganska stor chans att få jobb när sommaren är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Tänk på att de flesta uteställen har 20 årsgräns. Finns undantag.

Han lämnade ett CV på ett dagis bara. Tror det är ganska stor chans att få jobb när sommaren är över.

Vet, vi får ta det och hålla oss till hemmafester. Är väl mest skabbställen som har 18? Kan bli intressant.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet, vi får ta det och hålla oss till hemmafester. Är väl mest skabbställen som har 18? Kan bli intressant.

Njae, inte bara skabbställen.

Har inte varit på någon "18 års" klubb, men vet om en del som ska vara helt okej.

Vi hänger för det mesta på en klubb som heter The Villa.

En riktigt skön elektroclub. Känns som en svart/underground klubb. De har 23 årsgräns, men vi har haft polare med som är 19, så det är nog ingen fara där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Morfar:

Vad kan man räkna med att tjäna om man får jobb på ett dagis? Och om man jobbar genom bemanningsföretag? Såklart inte lätt att veta, men typ?

Vad är rimligt att lägga för lägenhet om man ändå vill gå en hel del plus under vistelsen? Vi är nog 4 stycken, kan man lägga 11k totalt då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Morfar:

Vad kan man räkna med att tjäna om man får jobb på ett dagis? Och om man jobbar genom bemanningsföretag? Såklart inte lätt att veta, men typ?

Vad är rimligt att lägga för lägenhet om man ändå vill gå en hel del plus under vistelsen? Vi är nog 4 stycken, kan man lägga 11k totalt då?

Min polare som är fastanställd får 139,- timmen. Om du jobbar genom bemanningsföretag tror jag du får typ 120,- timmen tror jag, eller mindre.

När jag och min polare + min flickvän bodde ihop i början var det vi tre på 12.000 i månaden. Alltså 4000,- var.

Så 4 pers på 11000 är jävligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälper absolut, alltid soft att höra sånt där! >_< Nu väntar jag bara på fittslickarn.

:(

Jag har fem vänner och några vänner-vänner som bor och jobbar i Norge, samt några fler vänner som är intresserade av att åka dit och bo och jobba med tidigare nämnda vänner och vänner-vänner (ursäkta, jag kunde bara inte sluta när jag väl hade börjat). Generellt sett så verkar det enkelt att få jobb, och jag har fått intrycket av att om en av er får det så är det lätt att fixa in resten med på samma ställe. Ingen av mina kompisar är utbildade inom något, så de har jobb som truckförare, skoförsäljare och baristor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...