Jump to content

Jobba utomlands i allmänhet


Tweak
 Share

Recommended Posts

Det gick bra! Nu har jag fixat jobb i Oslo. Jag vet inte riktigt hur mycket jag vill berätta, men det är i ett kök på en restaurang kan jag väl säga. Detta är inte i linje med vad jag har utbildat mig till, så jag känner mig hyfsat överkvalificerad till jobbet. Men ska ändå bli skoj med lite äventyr och en fin lön för ett halvår eller år typ.

Jag har varit i Oslo ganska många gånger, men mest på genomresa. Nu hade jag några timmar innan hemfärd så jag passade på att gå omkring lite. Jag gick givetvis upp på och in i operahuset vilket var coolt. Det är roligt att Oslo satsar lite och vågar bygga ganska coola byggnader, till skillnad från Stockholm som är helt livrädda för nytt. Tror jag kommer gilla staden, det enda dåliga är att hamburgarna är dyra och att kebaben är värdelös :P

Är det ett kantine jobb du fått? Alltså storkök?

Eller är det Spice eller Peppes?

Grattis förresten.

Kebaben kommer du lära dig att tycka om, speciellt på fyllan.

Jag var precis som dig. Hatade norsk kebab innan jag åt den på fyllan. Fyfan vad gott det är.

Men beställ kycklingkebab istället för vanlig. Då snackar vi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Är det ett kantine jobb du fått? Alltså storkök?

Eller är det Spice eller Peppes?

Grattis förresten.

Kebaben kommer du lära dig att tycka om, speciellt på fyllan.

Jag var precis som dig. Hatade norsk kebab innan jag åt den på fyllan. Fyfan vad gott det är.

Men beställ kycklingkebab istället för vanlig. Då snackar vi.

Tack tack!

Storkök tror jag, det är en väldigt stor restaurang iafl. :P Ska väl plocka disk och sånt skoj. Egentligen ville jag stå i kassa, men jag kanske får göra sånt med.

Alltså kebaben jag åt var som en enda smet och kryddat konstigt. Väldigt skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

När jag stod där på mina ömmande fötter, dränkt i diskvatten och undrande vad fan jag håller på med berättade min kollega att han kunde stoppa undan 20 000 svenska kronor varje månad, då tändes en liten eld inom mig.

Mitt mål är att stoppa undan minst 10 000/mån. Är det någon som vet vad semesterersättningen brukar ligga på i Norge? Eller är det olika för olika yrken?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag stod där på mina ömmande fötter, dränkt i diskvatten och undrande vad fan jag håller på med berättade min kollega att han kunde stoppa undan 20 000 svenska kronor varje månad, då tändes en liten eld inom mig.

Mitt mål är att stoppa undan minst 10 000/mån. Är det någon som vet vad semesterersättningen brukar ligga på i Norge? Eller är det olika för olika yrken?

Och då måste jag göra dig besviken att han nog aldrig klarar att lägga 20.000 i månaden.

Om han inte bor i ett tält, äter bark och inte gör något annat än att jobba 20 timmar om dagen.

20.000 SEK är ungefär 16.000 NOK.

Det skulle väl betyda att han har väl en lön på ca 20.000 NOK, och en jävla billig hyra, säg 2.000 och så lever han på 2.000 i månaden. Låter orimligt. För mig i alla fall.

Semesterersättningen/feriepengar är ca 13% av tjänade pengar.

Så, på varje 1000,- så blir 130,- semesterpengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och då måste jag göra dig besviken att han nog aldrig klarar att lägga 20.000 i månaden.

Om han inte bor i ett tält, äter bark och inte gör något annat än att jobba 20 timmar om dagen.

20.000 SEK är ungefär 16.000 NOK.

Det skulle väl betyda att han har väl en lön på ca 20.000 NOK, och en jävla billig hyra, säg 2.000 och så lever han på 2.000 i månaden. Låter orimligt. För mig i alla fall.

Semesterersättningen/feriepengar är ca 13% av tjänade pengar.

Så, på varje 1000,- så blir 130,- semesterpengar.

Haha, ja det var typ så han beskrev det. Och han gör heller inget annat än att jobba. Men tror du inte att det går att lägga undan 10k?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...