Jump to content

Finns det några aktiva wikipedianer...


Misterwhoopee
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Ser jag någonting som är helt åt helvete fel, eller att något väsentligt fattas så ändrar jag/lägger till lite text. Har även ett konto som jag skapade för att kunna skapa egna artiklar, men jag orkade aldrig sitta med alla koder och skit. Grovgörat överlämnar jag till andra :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...
  • 3 years later...

Nu när vi gått över i 2014 så är det snart tio år sedan jag skapade mitt konto på Wikipedia, i mars 2004. Upptäckte tekniken på susning.nu (någon som kommer ihåg? :P ) några månader innan så man kan väl säga att jag vigt 10 år av mitt liv till wikitekniken. Internt på Wikipedia har man sedan några år halvt skämtsamt halvt på allvar talat om symtom på "wikiholism". Saker så som att man inte kan slita sig från sidan "senaste ändringar" och inte sluta skapa artiklar. Eller förorättade personer som högljuddt "lämnar" sidan efter olika uppfattningar om hur artiklar skall utformas. Bara för att komma tillbaka en vecka senare.

Jag tillhör inte de allra aktivaste wikipedianerna, ägnar mig inte åt metakativitet utan skapar bara artiklar. Jag har tagit mig vita månader ibland, under stor vånda. Så man kan väl säga att jag lidit av en lätt form av wikiholism. Men nu har jag som nyårslöfte bestämt mig för att hålla mig borta så länge det går. Ska bli spännande att se hur länge jag klarar mig innan skrivklådan blir för stark. Mina egna villkor är att jag får besöka sidan och läsa, men inte redigera några artiklar. Kanske en möjlighet att hitta nya intressen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Upptäckte tekniken på susning.nu (någon som kommer ihåg?

Japp.

Kanske en möjlighet att hitta nya intressen?

Kanske börja blogga? ;)

--

Antalet Wikipedia-artiklar som jag har redigerat kan räknas på en hand. Men ibland när man läser svenska Wikipedia blir man allt lite sugen. Det finns så mycket dåligt, vinklat och amatörmässigt innehåll där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet Wikipedia-artiklar som jag har redigerat kan räknas på en hand. Men ibland när man läser svenska Wikipedia blir man allt lite sugen. Det finns så mycket dåligt, vinklat och amatörmässigt innehåll där.

Om du trots allt bestämmer dig för att försöka ändra på något, särskilt det som du stämplar som vinklat. Var beväpnad med en hel massa källor, oberoende av varandra. Stammisarna har sin stolthet, och att komma in som ny och grön och börja dona kan ofta jämföras med utfallet av en enskild persons rättsprocess mot landstinget. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något sätt att samla och visa hur mycket en användare/wikipedian har bidragit?

Jag kan spendera långa stunder framför artiklar om vad som helst egentligen, men har aldrig känt sug eller behov att bidra. Vad finns det som driver alla? Bekräftelsebehovsinriktat och belöningsivrigt som samhället är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något sätt att samla och visa hur mycket en användare/wikipedian har bidragit?

Alla versioner av en artikel finns kvar. På så vis går det att se hur en artikel exempelvis såg ut 31 maj 2005. Alla som har användarkonton får också sina redigeringar loggade, så där kan vem som helst se exakt vad ett konto bidragit med. Detsamma gäller om man redigerar anonymt via ip-adress.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Men nu har jag som nyårslöfte bestämt mig för att hålla mig borta så länge det går. Ska bli spännande att se hur länge jag klarar mig innan skrivklådan blir för stark. Mina egna villkor är att jag får besöka sidan och läsa, men inte redigera några artiklar. Kanske en möjlighet att hitta nya intressen?

Jag har failat så hårt på detta. :(

Tänkte göra ett sista undantag och ta en redigeringsrunda exakt på 10-årsdagen, men det triggade bara igång mig igen. Jag har förvisso lyckats ta fler vita månader än tidigare år, men när jag upptäckte att en massa gamla Hollywood-skådisar saknade artiklar så kunde jag inte motstå frestelsen. En sann wikiholist i all ära. :confused:

Får väl försöka till nyår igen då.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...