Jump to content

Skydda en mapp på skrivbordet?


Vice.
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har en mapp på skrivbordet som absolut inte får försvinna.

Ibland händer det att mappar slängs av misstag.

Kan man göra så att det inte går att ta bort mappen utan ett lösenord?

Alltså, högerklickar jag på mappen och väljer "Ta bort" ---> "Vill du flytta denna mepp till papperskorgen?" Så kall det komma upp ett lösenord.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör den till en RAR-fil, sätt lösenord på rar-arkivet och skrivskydda det är det första jag tänker på.

Dock så kan man ju fortfarande slänga den, det skyddar bara folk från att kolla i mappen

----------

Döpa mappen till "RADERA INTE DENNA!!! RADERA INTE DENNA!!!" är de bästa tipset jag kan komma med :o

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör den till en RAR-fil, sätt lösenord på rar-arkivet och skrivskydda det är det första jag tänker på.

Hmm, jag gjorde den till en rarfil. Men hur får du dit ett lösenord? För även om du kryssar i skrivskydda så kan man ta bort den.

Behöver inte vara så avancerat. Det är inget hemligt, bara det att den inte får försvinna av misstag.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice, hittade en lösning, men är för lat för att förklara, logga in på msn så jag kan göra de genom fjärrhjälp :o

Basicly så la jag en fil i en mapp och satte att enbart Administratör är ägaren till den och att ingen annan har några rättigheter. Även om kontot är satt som Admin, så går det inte att radera, utan man måste gå och ändra ägare tillbaka till sitt vanliga konto

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice, hittade en lösning, men är för lat för att förklara, logga in på msn så jag kan göra de genom fjärrhjälp :)

Basicly så la jag en fil i en mapp och satte att enbart Administratör är ägaren till den och att ingen annan har några rättigheter. Även om kontot är satt som Admin, så går det inte att radera, utan man måste gå och ändra ägare tillbaka till sitt vanliga konto

Tack Giz. Men det blir för omständigt. Tänkte att det var lätt fixat. Tusen tack ändå. =)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, det kommer ju upp "Är du säker på att du vill slänga denna skrivskyddade fil", eller något i den benämningen.

Jag fick inte upp något sådant i Win7 i alla fall. Sedan får du ju alltid upp en bekräftelseförfrågan så det är ju inte mycket säkrare ändå. Om Vice nu lyckas klicka förbi en vanlig bekräftelse så lär han väl klicka förbi en sådan med.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...