Jump to content

Svordomar Varning för "Fula ord"!


Vice.
 Share

Recommended Posts

Satt för ett par dagar sedan och filosoferade om vad "dit as" egentligen betydde. (inte för att någon hade kallat mig för det, utan det var bara sånt där allmänt filosoferande :D )

Låt mig förklara mitt tänkande:

Definitionen av as:

* kroppen av ett avlidet djur, särskilt av däggdjur

* kemiskt tecken för grundämnet arsenik

* ett mynt

* en kommun i Belgien

* förkortning för enheten amperesekund

* förkortning för Aspergers syndrom

* någon av gudomarna i nordisk mytologi

Vi antar att det man syftar till är "kroppen av ett avlidet djur".

Då är frågan; vad menar man egentligen då? Är det över huvud taget en förolämpning? Om någon skriker "dit as" till mig, menar då personen att jag ser ut som ett dött djur, att jag luktar som ett eller är det bara ett ord? Och om det bara är ett ord i mängden, varför just as?

Ungefär som "din fitta". Vad menar man när man säger det? Att personen ser ut som en, eller menar man att personen i fråga är en mes. Och om man då bortser från den stereotypa synen på könen, var finns då kopplingen till könsorganet?

En tjej är väl inte per automatik mesigare än en kille?

Vad gör ordet fult och passande i en svordom? "din jävla russin" är väl nästan en värre förolämpning om man tänker på russinets utseende.

Så, era synpunkter tack...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ords innebörd ändras ju, som bekant, med tidens gång och vad folk menar när de använder dem. Neger och blatte är rätt bra exempel på det. Förstår inte riktigt vart du vill komma, men jag använder fan, kukfitta och horbög mycket. Fan i vardagligt tal och de andra när någonting går dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt vart du vill komma.

Dit jag vill komma är: När du säger horbög, vad är det egentligen du menar? Hur ser du på det du säger?

Menar du att personen bokstavligen talat en prostituerad homosexuell person, eller är det bara taget ur luften? Och om det är det, vad är det som gör det så perfekt att använda som förolämpning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dit jag vill komma är: När du säger horbög, vad är det egentligen du menar? Hur ser du på det du säger?

Menar du att personen bokstavligen talat en prostituerad homosexuell person, eller är det bara taget ur luften? Och om det är det, vad är det som gör det så perfekt att använda som förolämpning?

Han sa aldrig att han kallade någon för horbög.

iofs

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni förstår konceptet va?

Berätta er syn på svordomar och hur ni använder dem och i vilket syfte.

Fan, jävlar, jäsikens, satan och helvete använder jag mycket eftersom de är så veka att de knappt kan kallas för svordomar nu för tiden. Grövre ord i form av horkuk, knullknull och kukfitta sparar jag till tillfällen då de behövs, typ när jag slår mig eller någon är allmänt dryg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, jävlar, jäsikens, satan och helvete använder jag mycket eftersom de är så veka att de knappt kan kallas för svordomar nu för tiden. Grövre ord i form av horkuk, knullknull och kukfitta sparar jag till tillfällen då de behövs, typ när jag slår mig eller någon är allmänt dryg.

Och varför just de orden? Vad menar du med de när du säger dem? Varför är orden så passande som svordomar?

Vad gör "knull" till en svordom egentligen? Är det verkligen ett "fult" ord?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och varför just de orden? Vad menar du med de när du säger dem? Varför är orden så passande som svordomar?

Vad gör "knull" till en svordom egentligen? Är det verkligen ett "fult" ord?

Ordens innebörd har igen betydelse alls. Så länge ett ord är tabu och/eller väcker anstöt så kan de användas som svordomar. Hade "sopprot" varit ett fult ord så kunde man lika gärna ta det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, jävlar, jäsikens, satan och helvete använder jag mycket eftersom de är så veka att de knappt kan kallas för svordomar nu för tiden. Grövre ord i form av horkuk, knullknull och kukfitta sparar jag till tillfällen då de behövs, typ när jag slår mig eller någon är allmänt dryg.

Wait...what? Hackad? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ordens innebörd har igen betydelse alls. Så länge ett ord är tabu och/eller väcker anstöt så kan de användas som svordomar. Hade "sopprot" varit ett fult ord så kunde man lika gärna ta det.

Varför anser du att sopprot (kul ord förresten, skall bli mitt nya svärord) inte är fult medans knullknull är det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför anser du att sopprot (kul ord förresten, skall bli mitt nya svärord) inte är fult medan knullknull är det?

Han sa ju precis varför.. Knullknull är tabu, sopprot är ett vardagligt ord.

Jag tänker förresten direkt på Tourettessjuka när jag ser den här tråden. De säger just fula tabuord eftersom de blivit tillsagda att "Fy, fy! Det där är ett fuuult ord!". Spärren i deras huvuden som ska hålla dem borta från förbjudna saker är typ felinställd så att de istället dras till förbjudenheten. Hade de från barnsben fått höra att sopprot var fult så hade de helt klart gått runt och skrikit sopprot under sina anfall, i likhet med hur "vi vanliga" drar till med en tabuklassad svordom om det händer något som kräver det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några få ord från mig:

Sex-, köns-, och religiösa ord är svordomar och 'fula' ord, för att när man använder dem så besudlar man något 'heligt', eller iallafall var heligt, när det blev tabu att säga orden. Sopprot, snöre, eller russin är... mat, och dagliga föremål, och är i samhället inte på något sätt värdeladdade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså egentligen är det ju så sjukt ocleant att svära, det är ju rentav riktigt otrevligt.

Ändå svär man nästan hela tiden..

Hur vänjer man bort något sådant?

Du kan inte vänja bort ilska, du kan säkert vänja bort det för dom positiva svordomarna (fy fan vad roligt, det va så jävla kul osv.) dock.

Du kan ju alltid göra som mina kristna klasskompisar jag hade. Himla och sjutton gick varmt hela tiden.(Men för sjutton, din himla idiot). Låter dock värre i mina öron än men för helvete, din jävla idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...