Jump to content

Are video games art?


spajdermän
 Share

Recommended Posts

Svar ja. Uncharted: Drakes Fortune, och antagligen tvåan också, är helt sanslöst vackert både till ansiktsuttryck, röstskådespel, historia, musik och inte minst i utomhusmiljöer som erbjuder både tropiska djunglar och makalösa solnedgångar över glänsande hav. Är inte det ett stycke konst, då förstår jag inte varför Picassos fula tavlor ska få kallas konst. Oavsett om man gillar gameplayet i spelet eller inte så finns det så mycket delar som är rena mästerverk att man i lagens namn inte borde få kalla det nåt annat än konst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man göra distinktionen mellan "konst" och "design", tycker jag att spel främst hör till den senare kategorin. Då en viktig skillnad mellan en konstnär och en designer är att designern jobbar mot en målgrupp, medan konstnären... Tja, jobbar utefter sina egna premisser. Men hey, konst är ungefär så subjektivt som det bara blir, så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man göra distinktionen mellan "konst" och "design", tycker jag att spel främst hör till den senare kategorin. Då en viktig skillnad mellan en konstnär och en designer är att designern jobbar mot en målgrupp, medan konstnären... Tja, jobbar utefter sina egna premisser. Men hey, konst är ungefär så subjektivt som det bara blir, så varför inte?

+1

Tycker verkligen att spel hör till designkategorin eftersom spelutvecklare utformar en produkt i kommersiellt syfte. En snygg dammsugare är inte snygg bara för att vara snygg utan för att den ska sälja bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om en konstnär säljer sina tavlor, är det inte konst då? För ju snyggare de är (i betraktarens ögon) desto bättre säljer de och desto dyrare är det.

Nej, det tycker jag inte. Läs Axels post jag plusettade. En speldesigner utgår ifrån sin målgrupps premisser på samma sätt som en produktdesigner. De försöker båda ge folket vad de vill ha så att folket ska köpa deras produkt. En konstnär har inga premisser per definition. Det kanske är en tunn gräns men fortfarande en gräns.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock har jag aldrig hör att konst inte får ha målgrupper...? Sen är det ju konstnärer av olika slag som sätter ihop ett spel. Som jag sa tidigare, musiker, 3D-modellerare, 2D-konstnärer.

När dom jobbar med sina enskilda uppgifter tror jag dom utgår ifrån sin egna kreativitet lika mycket som dom hade gjort ifall dom jobbat för sig själva. Tror inte dom tänker "produkt produkt produkt" hela tiden. :wub:

Tillägg: vår tids största konstnärer har ju t.ex jobbat åt kyrkan.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De kriterier ja kan komma fram till att konst ska uppfylla är konstnärens syfte, kvalitet/skicklighet samt respons från "allmänheten". Med dessa i åtanke skulle jag mycket väl kunna komma på flera exempel på spel som kan klassas som konst. Där flera spel fallerar i sitt försök att få kallas konst är på första punkten, syftet, då många spelutvecklare siktar på att först och främst tjäna pengar samt att underhålla sina köpare istället för att försöka framföra ett budskap eller förmedla en känsla.

Sportspel såsom fifaserien har jag svårt att se något konstnärligt i medan ett spel som FEAR verkligen ger uttryck för känslan "fear" och storyn i ett spel som Metal Gear Solid 2 uttrycker en åsikt och väcker viktiga frågor.

Som redan tagits upp ger imo kvaliteten i ett spels design osv inte i sig spelet rätten att tituleras konst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock har jag aldrig hör att konst inte får ha målgrupper...? Sen är det ju konstnärer av olika slag som sätter ihop ett spel. Som jag sa tidigare, musiker, 3D-modellerare, 2D-konstnärer.

Människorna med dessa yrken tituleras oftare designers än än konstnärer, även om vissa yrken inom spelkreationsprocessen helt klart kan klassas som mer konstnärliga.

Tillägg: vår tids största konstnärer har ju t.ex jobbat åt kyrkan.

Bra poäng!

Ytterligare några cent från mig:

Spel i sig är i regel inte konst, då de är kommersiella produkter som tagits fram för att tjäna pengar. Ingen gör ett spel och förväntar sig att förlora en massa pengar på det*. Det är inget fel med detta, klart man ska ha betalt för det man gör, så att man kan äta. Men för att man ska gå med vinst är det oundvikligt att man gör en noggrann målgruppskalkyl, utefter vilken man designar spelet. Spel är designade produkter, och jag är säker på att de som jobbar med spelen vet om detta.

Med det sagt menar jag inte att spel inte kan visa på konstnärliga kvaliteter - tvärtom! Spel är tvärtom ett väldigt bra medium för att frammana känslor, väcka debatt, och allt sådant man skulle kunna klassa som 'konstigt'. Vissa lyckas bättre än andra - som t ex Zelda, Ico, eller Shadow of the Colossus - för att nämna några.

*ett undantag från detta skulle kunna vara indieutvecklare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare några cent från mig:

Spel i sig är i regel inte konst, då de är kommersiella produkter som tagits fram för att tjäna pengar. Ingen gör ett spel och förväntar sig att förlora en massa pengar på det*. Det är inget fel med detta, klart man ska ha betalt för det man gör, så att man kan äta. Men för att man ska gå med vinst är det oundvikligt att man gör en noggrann målgruppskalkyl, utefter vilken man designar spelet. Spel är designade produkter, och jag är säker på att de som jobbar med spelen vet om detta.

Som spajdermän sa så är väl kanske sportspel och sånt väldigt svårt att se som spel. Men jag tror helt klart vissa spel kan klassas som konst. Om nu en samling konst kan klassas för konst, vilket jag tycker det borde. T.ex spel där man satsar väldigt mycket på att bygga upp en stämning och känsla, samt en djup berättelse och snygga miljöer (Silent Hill) tror jag inte bara drivs av "nu ska vi tjäna pengar här" utan framför allt "nu ska vi skapa någonting här".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som spajdermän sa så är väl kanske sportspel och sånt väldigt svårt att se som spel (menar du konst?). Men jag tror helt klart vissa spel kan klassas som konst. Om nu en samling konst kan klassas för konst, vilket jag tycker det borde.

Jag tycker spel inte faller in i ramen för "en samling konst". Men jag förstår hur du tänker - grafik är konst, musik är konst, spelkänsla kan vara konst, med mera, därav grafik + musik + spelkänsla = konst.

T.ex spel där man satsar väldigt mycket på att bygga upp en stämning och känsla, samt en djup berättelse och snygga miljöer (Silent Hill) tror jag inte bara drivs av "nu ska vi tjäna pengar här" utan framför allt "nu ska vi skapa någonting här".

Nej, jag håller med - det tror jag inte någon speltillverkare har som drivkraft. Men faktum kvarstår att spelföretag måste vara vinstdrivande för att finnas, och att de måste skapa en produkt som den stora massan köper, och när de måste ta hänsyn till detta - då de måste de när de gör sitt spel, ta hänsyn till andras premisser än deras egna - tycker jag att spel drar mer åt "designad produkt"-hållet än "konst"-hållet. Förstår du hur jag tänker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker spel inte faller in i ramen för "en samling konst". Men jag förstår hur du tänker - grafik är konst, musik är konst, spelkänsla kan vara konst, med mera, därav grafik + musik + spelkänsla = konst.

Nej, jag håller med - det tror jag inte någon speltillverkare har som drivkraft. Men faktum kvarstår att spelföretag måste vara vinstdrivande för att finnas, och att de måste skapa en produkt som den stora massan köper, och när de måste ta hänsyn till detta - då de måste de när de gör sitt spel, ta hänsyn till andras premisser än deras egna - tycker jag att spel drar mer åt "designad produkt"-hållet än "konst"-hållet. Förstår du hur jag tänker?

Jo, förstår hur du tänker, men med tanke på att många konstnärer lever på sin konst så blir det väl lite konstigt? Då kan ju inte deras konst klassas som konst.

Tänk om det kom fram att da Vinci tänkte "hehe nu jävlar ska jag bli miljonär" när han målade Mona Lisa. Tror inte Mona Lisa klassats mindre som konst efter det? :mellow:

Edit: finns det verkligen något i definitionen för konst som säger att man inte får vända sig till en stor massa?

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle mer kalla det design, men å andra sidan, kan inte design vara en sorts konst?

Det funderade jag också på. Med tanke på att den där filmen med gripandet av en "psykisk sjuk person", som spelades av en Konsfack-elev, enligt vissa kan räknas som konst,

så bör det mesta fungera som konst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det funderade jag också på. Med tanke på att den där filmen med gripandet av en "psykisk sjuk person", som spelades av en Konsfack-elev, enligt vissa kan räknas som konst,

så bör det mesta fungera som konst.

Anna Odell.

Vi hade en omfattande fördjupning kring henne och hennes verk och det som förvånade både mig och läraren var hur hatiska folk blivit mot henne, bl.a på grund av det faktum att hon kallar det konst. Råder väldigt delade meningar kring det kan jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anna Odell.

Vi hade en omfattande fördjupning kring henne och hennes verk och det som förvånade både mig och läraren var hur hatiska folk blivit mot henne, bl.a på grund av det faktum att hon kallar det konst. Råder väldigt delade meningar kring det kan jag säga.

Usch. Hon får gärna kalla det konst för mig, men just att hon slösade på andras tid och resurser enbart "för konstens skull" blir jag väldigt upprörd över.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...