Jump to content

Dölja sin identitet, var började det?


Saleen
 Share

Recommended Posts

Jag satt just och funderade på att en del artister/band/duos väljer att inte visa sin identitet när dem är på scenen eller överhuvudtaget. Ibland så vet man ändå vilka dem är men jag undrar lite var detta fenomen kommer ifrån?

Klicka för bild/video!

Att många artister inte är ute efter att vara kända har man hört, men finns det några fler anledningar till detta? Var Daft Punk är ju de mest välkända artisterna som gör på detta sätt, men var de först?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De vill bli kända men orkar inte med media, paparazzi, skandaler etc etc.
Det har inget med att vara blyga eller dylikt att göra. Det är uppmärksamheten, gömmer sig ett band mer och mer blir ju folket mer intresserade av bandet såklart!

Jag tror att det är en blandning mellan de två. Jag gillar 'fenomenet', hursomhelst.

Glöm inte Buckethead!

Vem skulle kunna!?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sminkade de sig för att försöka dölja sin identitet?

Från wikipedia:

"Det var under dessa spelningar som gruppen började experimentera med att bära smink i ansiktet. Syftet var, förutom att det ger bandmedlemmarna speciella egenskaper (Gene - (Demon), Ace - (Space-Ace), Peter - (Catman), Paul - (Starchild)), att odla en mystik och skapa intresse kring bandet och vilka de egentligen var."

Tolka det som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var det inte någon i Kiss som hade fått någon ansiktsskada och ville dölja den under live spelningar och det var då det helsminkade ansiktet kom fram och resten av bandet var med på detta!

Var någon som hade en föreläsning om Kiss för nått år sen i min klass som sa nått åt det hållet!

----

Och ja, det här är ju även ett sätt att skapa en gimmick för bandet. T.ex skulle jag starta ett band och bestämma att allihopa i bandet endast skulle spela live i kalsonger så skulle ju alla komma ihåg oss om nån säger "Ja men det är ju bandet som bara spelar i kalsonger, vet du vilka jag menar nu?"

Redigerad av ZcruweN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slightly off topic, men...

SPOILER: The Stigs verkliga identitet. Å ena sidan jävligt häftigt avslöjande, å andra sidan lite av en avdramatiserare nu när man vet vem det är.

Om man nu gör det - det är ju fullt möjligt att det byts ut förare titt som tätt. Men med de rekordtider som han gjort är det ju inte osannolikt att det är

Michael Schumacher

.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från wikipedia:

"Det var under dessa spelningar som gruppen började experimentera med att bära smink i ansiktet. Syftet var, förutom att det ger bandmedlemmarna speciella egenskaper (Gene - (Demon), Ace - (Space-Ace), Peter - (Catman), Paul - (Starchild)), att odla en mystik och skapa intresse kring bandet och vilka de egentligen var."

Tolka det som du vill.

Jag tolkar det verkligen inte som att de någonsin försökt dölja vilka de var. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte jävligt obvious varför man vill dölja sin identitet? Anledningen till att de flesta stora "stjärnor" (gud vad jag avskyr den termen) bryter ihop á la Michael Jackson och Britney är just för att kändiskapet blir för mycket. De är ständigt omgivna av fans och framförallt fotografer som försöker invadera deras privatliv närsomhelst, varsomhelst.

Däremot att vara anonym á la Daft Punk är ju asnajs. Du håvar in enorma summor pengar och är en superstjärna samtidigt som du kan leva ett normalt liv med allt vad det innebär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte jävligt obvious varför man vill dölja sin identitet? Anledningen till att de flesta stora "stjärnor" (gud vad jag avskyr den termen) bryter ihop á la Michael Jackson och Britney är just för att kändiskapet blir för mycket. De är ständigt omgivna av fans och framförallt fotografer som försöker invadera deras privatliv närsomhelst, varsomhelst.

Jo, men jag tänkte att man kanske skulle kunna spåna vidare lite på det..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det slog mig precis - visst är det jäkligt 'electro' att dölja sin identitet? Det bildas någon slags mystik som jag är säker på gynnar artistens musik - att han/hon blir en 'varelse', en oidentifierbar entitet som står bakom DJ-setet och frammanar tunga rytmer och fängslande melodislingor, snarare än en person, en människa, som har suttit några timmar hemma vid sin dator i Cubase. Typ. Eller så är det jag som överanalyserar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...