Jump to content

Hur länge kan du hålla andan?


Tweak
 Share

Recommended Posts

Jag läste det här inlägget:

När folk i film hamnar under vatten håller jag nästan alltid andan under tiden de är under ytan. Semi-tvångstanke, typ.

och fick för mig att testa hur länge jag kunde hålla andan. Tog ett djupt andetag och kollade runt lite på forumet och när jag kände att det började bli jobbigt hade det redan gått en minut och elva sekunder. Jag kämpade en stund till och slutade på en och en halv minut. Jag trodde inte det skulle gå så lätt att klara 1,5 minut så skapade den här tråden utan nyfikenhet. :)

Hur länge kan du hålla andan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste det här inlägget:

och fick för mig att testa hur länge jag kunde hålla andan. Tog ett djupt andetag och kollade runt lite på forumet och när jag kände att det började bli jobbigt hade det redan gått en minut och elva sekunder. Jag kämpade en stund till och slutade på en och en halv minut. Jag trodde inte det skulle gå så lätt att klara 1,5 minut så skapade den här tråden utan nyfikenhet. :)

Hur länge kan du hålla andan?

Lite mer än två minuter innan jag fick sjukt ont i halsen, får testa igen när jag är frisk. :(

Jag vet att jag kunde cirka 2,5 - 3 minuter när jag var yngre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vafan, jävlar! Jag som tyckte jag var bra.

Haha, jag ligger ju här alldeles stilla och avslappnad, vilket är lika med några hjärtslag i minuten.

Testa en gång att ta många djupa andetag innan du tar det sista andetaget som du ska hålla länge. Då kan man hålla andan ännu lite längre, varför vet jag inte riktigt. Möjligtvis för att man syresätter blodet ordentligt vilket gör att det tar längre tid innan nytt syre måste ut i omloppet kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag klarade faktiskt ganska förvånande en liten bit över två minuter när jag provade för ett tag sen! Det kändes bra.

Låg helt utvilad i sängen och hyperventilerade innan.

Du lär klara längre om du ligger i 10 minuter och tar så djupa andetag som möjligt och håller inne luften några minuter.

För några år sedan klarade jag 2.36 minuter

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja testa att klå alla rekord på denna sida eftersom jag gått fysiologikurser som visat vad som händer när man håller andan och hur man gör det längst, men risken för blodtrycksfall är rätt stor så jag törs inte göra det ensam i ett låst rum klockan kvart i två på natten. :rolleyes: Men när jag gjorde det under en laboration har jag för mig att jag klarade tre minuter. Labkamraten såg värdena på datorn och såg hur pulsen skönk något enormt först, sedan låg den nere i botten ett bra tag. Det som verkligen började oroa honom var att pulsen mot slutet började gå upp mot maxkapaciteten och det var då jag tog andan igen. Inte ett ord yttrades i labsalen på tre minuter och med de digitala värdena han hade framför sig på datorn såg det nog rätt läskigt ut. :D

Ska kolla om det går att göra video på det nån gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Runt två minuter har jag väl klarat, jag tyckte om att sitta i badkaret och hålla andan så länge som möjligt som liten.

En liten grej till er alla bara, om man håller andan bara genom att "sluta andas" är det lätt att man tar omedvetna andetag :rolleyes: därför kan man ibland få mycket bättre resultat i luft än i vatten. Pröva under vatten för att vara helt säkra på att ni inte "fuskar".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Runt två minuter har jag väl klarat, jag tyckte om att sitta i badkaret och hålla andan så länge som möjligt som liten.

En liten grej till er alla bara, om man håller andan bara genom att "sluta andas" är det lätt att man tar omedvetna andetag :rolleyes: därför kan man ibland få mycket bättre resultat i luft än i vatten. Pröva under vatten för att vara helt säkra på att ni inte "fuskar".

Men under vatten får du tryck på bröstkorgen också, vilket gör att du inte klarar lika länge under vatten som på land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jag ligger ju här alldeles stilla och avslappnad, vilket är lika med några hjärtslag i minuten.

Testa en gång att ta många djupa andetag innan du tar det sista andetaget som du ska hålla länge. Då kan man hålla andan ännu lite längre, varför vet jag inte riktigt. Möjligtvis för att man syresätter blodet ordentligt vilket gör att det tar längre tid innan nytt syre måste ut i omloppet kan jag tänka mig.

När du hyperventelerar vädrar du ut koldioxiden ur blodet och det är koldioxidhalten (inte syrehalten) i blodet som avgör när du behöver andas.

Men under vatten får du tryck på bröstkorgen också, vilket gör att du inte klarar lika länge under vatten som på land.

Det spelar ingen roll, man har ändå samma mängd syre kvar i lungorna avsett om luften är på 5 liter eller komprimerad till 3 liter. Vattentrycket tillåter dig dock att överandas i större mängd - alltså att pressa in luft i lungorna. Gör du detta på land kan trycket lungorna har i bröstet hindra blodet från att nå hjärnan, vilket Henkibojj var inne på. Kallt vatten mot ansiktet hjälper även till att snabbare aktivera dykreflexen vilket innebär att blodet i armar och ben samlas i överkroppen och huvudet.

Mitt personliga rekord är 4,20 men då har jag ändå fridykt under många år. Är numera rätt otränad och tror inte att jag skulle klara samma idag.

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lol, bor på tredje vångingen och det luktar piss i hissen så när jag är i den brukar jag försöka hålla andan. Men jag får alltid panik efter 10 sekunder. Det kan ha att göra med att det skapas en klaustrofobisk känsla av att inte få andas i den extremt lilla hissen.

Man ska väl vara lite försiktig med att hyperventilera när det handlar om vatten? Man vill ju inte svimma under vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...