Jump to content

Obama skickar 30 000 man till Afghanistan


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Det var många som hoppades att USA skulle sluta kriga när Obama blev president, men nu har han precis fastslagit att USA ska skicka 30 000 man till Afghanistan. I Afghanistan har de redan en styrka på 70 000(?). Målet är, om jag har förstått det rätt, göra slut på a-Qaida (och talibanregimen?). Efter 18 månader ska USA dra tillbaka sina trupper.

Jag är inte något insatt i Afghanistankriget överhuvud taget, men det skulle vara kul att veta vad ni tycker om detta, och argumentera gärna för er sak, så kanske jag fattar lite mer.

Obama offentliggör beslutet

Analys av krigsstrategi

(Sjukt cool TV)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som en bra idé. Det är viktigast att lämna Afghanistan när det väl är lite stabilare, och just nu är det inte alls stabilt. Jag tror inte heller att Obama kan följa sitt planerade tidsschema på att dra tillbaka soldaterna om 18 månader.

Överlag låter det bra så länge inte Obama inför den extraskatten (surtax) som ett antal andra demokrater vill att han inför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är bra att västtrupper är installerade i landet för att förhindra taliban-styre. Det ryska installerade kommuniststyret under kalla kriget gjorde fan landet mer gott än den konservativa regeringen innan; kvinnor fick bättre rättigheter, mer jämställt samhälle. Om en så stor tillökning av amerikanska styrkor kommer ge positiv verkan vet jag inte än. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, funderade bara på ifall det var någonting specifikt du syftade i och med att du också sa att ett tillbakadragande skulle förstöra de bra saker de utländska styrkorna har byggt upp.

Möjligheten att utveckla demokrati och medborgerliga/mänskliga rättigheter skulle ryka ganska snabbt om talibanerna kom tillbaka till makten.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Möjligheten att utveckla demokrati och medborgerliga/mänskliga rättigheter skulle ryka ganska snabbt om talibanerna kom tillbaka till makten.

Så långt hänger jag ju med. Så, det enligt dig dåliga med deras närvaro är bara krigandet? Typ "Krig är viktigt om det sker med ett bra syfte, typ demokrati, men det är kass eftersom att man dödar varandra"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så långt hänger jag ju med. Så, det enligt dig dåliga med deras närvaro är bara krigandet? Typ "Krig är viktigt om det sker med ett bra syfte, typ demokrati, men det är kass eftersom att man dödar varandra"?

Åsikt, och åsikt, jag är inte direkt så insatt. Krig är bevisligen skadligt för en civilisation. Frågan är om fördelarna överväger nackdelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt rasistiskt att försöka tillintetgöra frihetskämparna i Al-Qaida. Det märks klart och tydligt att Herr Obama har påverkats mycket kraftfullt av Führer Åkessons hatfyllda debattartikel om de snälla muslimerna.

-

Gick inte demokraterna till val med att dra hem trupper från Afghanistan? Change, yes we can... Har fått en uppfattning att det fortfarande är samma bakgrundsfigurer i USA:s politik.

(Anser förövrigt att Sverige bör ta hem våra trupper där nere. De kan behövas på hemmaplan i framtiden med tanke på vår inte alltför stora försvarsmakt...)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Michael Moore (åsikter om honom vill jag inte diskutera, jag undrar bara över det han framförde) finns det under 100 st al-Qaida-krigare kvar i Afghanistan, vilket han framförde i ett brev han själv skickade till Obama. Stämmer verkligen det? Finns det någon som helst källa på det?

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt rasistiskt att försöka tillintetgöra frihetskämparna i Al-Qaida. Det märks klart och tydligt att Herr Obama har påverkats mycket kraftfullt av Führer Åkessons hatfyllda debattartikel om de snälla muslimerna.

-

Gick inte demokraterna till val med att dra hem trupper från Afghanistan? Change, yes we can... Har fått en uppfattning att det fortfarande är samma bakgrundsfigurer i USA:s politik.

(Anser förövrigt att Sverige bör ta hem våra trupper där nere. De kan behövas på hemmaplan i framtiden med tanke på vår inte alltför stora försvarsmakt...)

De ~200 svenskarna i Afghanistan borde verkligen komma hem och patrullera våra gränser istället! Jeteviktigt uppdrag, jag har hört att Finland planerar att anfalla redan till nyår.

Om jag förstår det första du skrev rätt så likställer du svenska invandrare vars religion är islam med en terroristorganisation i ett av världens fattigaste och mest instabila land, klyftigt!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Michael Moore (åsikter om honom vill jag inte diskutera, jag undrar bara över det han framförde) finns det under 100 st al-Qaida-krigare kvar i Afghanistan, vilket han framförde i ett brev han själv skickade till Obama. Stämmer verkligen det? Finns det någon som helst källa på det?

Nu är det Michael Moore vi talar om. Om det var ett privat brev så fanns det nog någon källa, men om det var ett offentligt brev så tvivlar jag på att det är riktiga siffror. Antingen är det grovt manipulerade siffror från en tveksam källa eller så är det ingen källa alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(Anser förövrigt att Sverige bör ta hem våra trupper där nere. De kan behövas på hemmaplan i framtiden med tanke på vår inte alltför stora försvarsmakt...)

Nu säger jag inte att jag är för att Sverige är i Afghanistan, men ska man debattera om var de behövs bäst så är det väl bättre att de är någonstans där de har behov av soldater. Det rasar ju inte ett krig utanför dörren här eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gick inte demokraterna till val med att dra hem trupper från Afghanistan? Change, yes we can... Har fått en uppfattning att det fortfarande är samma bakgrundsfigurer i USA:s politik.

Nej, från Irak..

"As president, I would pursue a new strategy, and begin by providing at least two additional combat brigades to support our effort in Afghanistan"

Obama - 14 juli 2008

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De ~200 svenskarna i Afghanistan borde verkligen komma hem och patrullera våra gränser istället! Jeteviktigt uppdrag, jag har hört att Finland planerar att anfalla redan till nyår.

Om jag förstår det första du skrev rätt så likställer du svenska invandrare vars religion är islam med en terroristorganisation i ett av världens fattigaste och mest instabila land, klyftigt!

Ja verkligen. Mosslim som mosslim, de äro alla delaktiga i Det Heliga Kriget om än på olika nivå. Dessutom finns det ju misstankar om terroristvärvning här hemma inom Svea Rikes gränser, det finns ju ett par "svenskar" som härjar runt om i mellanöstern och Somalia i tron om att få 72 oskulder up there? Är inte så insatt i Afghanistan-kriget men konflikten har väl pågått i flera år nu? Man kan ju tycka att det borde ha löst sig vid det här laget. Om du är insatt, förklara gärna hur situationen ser ut och vad du anser kan lösa den?

["OSERIÖS" TEORI] (Om det inte är så att det är krig endast för att möjliggöra den fortsatta massinvandringen (islamiseringen => antimuslimsk politik) till Europa, en väl iscensatt plan av den världsomspännande judekonspirationen => för att vinna sympati i Israel-Palestina (Islam) konflikten samt flytta fokus från högt uppsatta judar i Europa...) [/"OSERIÖS" TEORI]

Nu säger jag inte att jag är för att Sverige är i Afghanistan, men ska man debattera om var de behövs bäst så är det väl bättre att de är någonstans där de har behov av soldater. Det rasar ju inte ett krig utanför dörren här eller hur?

Nej det får vi verkligen hoppas men min dystopiska magkänsla säger att det blir ett mer och mer extremt politiskt klimat i Europa.

Nej, från Irak..

"As president, I would pursue a new strategy, and begin by providing at least two additional combat brigades to support our effort in Afghanistan"

Obama - 14 juli 2008

Okej då misstog jag mig. Fast är det inte så att Obama skickat mer trupper även till Irak trots sitt vallöfte?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte så insatt i Afghanistan-kriget men konflikten har väl pågått i flera år nu? Man kan ju tycka att det borde ha löst sig vid det här laget. Om du är insatt, förklara gärna hur situationen ser ut och vad du anser kan lösa den?

Att bekämpa Al-Qaida-finansierad gerillakrigföring och bygga upp ett land från scratch tar tid.

Okej då misstog jag mig. Fast är det inte så att Obama skickat mer trupper även till Irak trots sitt vallöfte?

Truppnärvaron har inte ökat under Obamas styre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bekämpa Al-Qaida-finansierad gerillakrigföring och bygga upp ett land från scratch tar tid.

Truppnärvaron har inte ökat under Obamas styre.

Ja, jag läste lite på Wikipedia om situationen. De verkar ju ha kommit en bit på vägen med demokratiska val och fri press men det pågår väl fortfarande sammandrabbningar vilket är beklagligt :innocent:

Inte heller minskat? Hur ser det ut i Irak då? Har dom fått demokrati och annat smått och gott eller pågår det fortfarande försök att motsätta sig USA:s inblandning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Michael Moore (åsikter om honom vill jag inte diskutera, jag undrar bara över det han framförde) finns det under 100 st al-Qaida-krigare kvar i Afghanistan, vilket han framförde i ett brev han själv skickade till Obama. Stämmer verkligen det? Finns det någon som helst källa på det?

Enligt Wikipedia har al-Qaida en styrka på 200-300 man, men jag vet inte när det uppdaterades senast. Det är väl inte helt enkelt att räkna heller. Men jag tror inte att Moore skulle hitta på en siffra, möljigtvis underdriva lite.

Här är brevet översatt till svenska, ganska intressant och han har ju sina poänger.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6219095.ab

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...