Jump to content

Hur man skulle kunna koppla ihop de olika delarna


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Jag har tänkt lite mer på hur man borde koppla ihop de olika delarna i GTAsajten. Med nyheter, fakta(wiki) och forum är GTAsajten nästan komplett igen, men det gäller att verkligen visa att de hänger ihop!

Om någon först skriver en artikel om t.ex. fusk till GTAIV(vilket jag tror jättemånga googlar efter). Sedan när det är klart skriver en skribent en nyhet som lyder "Här är alla fusk till GTAIV", länk till Wikin. Fem minuter senare googlar Olle efter fusk till sitt nyköpta GTAIV och förhoppningsvis dyker GTAsajten eller wikin upp bland resultaten. Om han går in på GTAsajtens nyheter kommer han först att klicka sig vidare till fusken och bli jätteglad att det finns en hel wiki för hans huvudintresse i livet, men sedan kommer han gå tillbaka till nyheterna eftersom han gillar GTA så mycket. Där ser en annan nyhet som lyder "Bigfoot i GTAIV? - Diskutera Här, vår medlem Flaskan säger sig ha sett Bigfoot blabla " Han klickar på länken och vips så är han fast i forumträsket!

Alltså:

-skriv wiki-artiklar om sådan folk googlar efter, t.ex: fusk, vapen, bilar, walkthru och hidden packages etc

-Skriv nyheter om intressanta wiki-artiklar.

-Skriv nyheter om intressanta forumtrådar, som kan locka folk till forumet.

( -Andvänd ordet "vi" och inte "jag" och lyft fram medlemmar, då känner besökare att de kan bli en del av familjen genom att registrera sig. )

Ovanstående punkter gör också att det aldrig behöver bli nyhetstorka, men självklart får det inte vara hur låg nivå som helst. När det börjar kännas som aftonbladet så kanske det har gått för långt.

Om fliken "Blogs" (i blogg-exemplet Hultenius länkade till)kunde döpas om till något mer intressant och göras mer tydlig vore det kanske en bra ide. Och så vore det bra med en tydlig länk wikin.

Vad tror ni?

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt lite mer på hur man borde koppla ihop de olika delarna i GTAsajten. Med nyheter, fakta(wiki) och forum är GTAsajten nästan komplett igen, men det gäller att verkligen visa att de hänger ihop!

Om någon först skriver en artikel om t.ex. fusk till GTAIV(vilket jag tror jättemånga googlar efter). Sedan när det är klart skriver en skribent en nyhet som lyder "Här är alla fusk till GTAIV", länk till Wikin. Fem minuter senare googlar Olle efter fusk till sitt nyköpta GTAIV och förhoppningsvis dyker GTAsajten eller wikin upp bland resultaten. Om han går in på GTAsajtens nyheter kommer han först att klicka sig vidare till fusken och bli jätteglad att det finns en hel wiki för hans huvudintresse i livet, men sedan kommer han gå tillbaka till nyheterna eftersom han gillar GTA så mycket. Där ser en annan nyhet som lyder "Bigfoot i GTAIV? - Diskutera Här, vår medlem Flaskan säger sig ha sett Bigfoot blabla " Han klickar på länken och vips så är han fast i forumträsket!

Alltså:

-skriv wiki-artiklar om sådan folk googlar efter, t.ex: fusk, vapen, bilar, walkthru och hidden packages etc

-Skriv nyheter om intressanta wiki-artiklar.

-Skriv nyheter om intressanta forumtrådar, som kan locka folk till forumet.

( -Andvänd ordet "vi" och inte "jag" och lyft fram medlemmar, då känner besökare att de kan bli en del av familjen genom att registrera sig. )

Ovanstående punkter gör också att det aldrig behöver bli nyhetstorka, men självklart får det inte vara hur låg nivå som helst. När det börjar kännas som aftonbladet så kanske det har gått för långt.

Om fliken "Blogs" (i blogg-exemplet Hultenius länkade till)kunde döpas om till något mer intressant och göras mer tydlig vore det kanske en bra ide. Och så vore det bra med en tydlig länk wikin.

Vad tror ni?

Bra idéer!

Och angående bloggnamnet... Det borde väl gå att ändra. Om "Blog" ordet inte går att ändra så fungerar väl ändå "GTASajtens GTA-blogg" rätt så bra?

Annars kan den som sagt heta någonting annat. Som t.ex någonting så simpelt som "Nyheter"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Tog förgivet att wikin som det syftades på var sv.gtasajten.wikia.com

Det skulle fungera. Men det som får mig att rynka på pannan är att wikin ligger utanför GTAsajtens kontroll. Efter problemen med SilentWhisper och Beffo vill jag att så mycket data som möjligt hålls inom GTAsajten. Jag skulle alltså gärna vilja se att hela wikin flyttar över till GTAsajten i så fall (och givetvis att nuvarande administratörer får fortsätta administrera den). MediaWiki är gratis så den tekniska delen är det inga problem med. Jag vet dock inte hur nuvarande administratörer/ägare ställer sig till en sådan flytt.

Några av problemen med sv.gtasajten.wikia.com:

1) Det finns många frågetecken med företaget Wikia. Jag behövde inte läsa så långt i deras terms innan jag kom till följande:

The Company may terminate your account, delete your profile and any content or information that you have posted on the Service and/or prohibit you from using or accessing the Service for any reason, or no reason, at any time in its sole discretion, with or without notice.
The Service is provided "as-is" and "AS AVAILABLE". The Company disclaims any and all representations and warranties, whether express or implied. The Company does not and cannot guarantee any specific results from use of the Service. YOU ACKNOWLEDGE THAT YOU USE THIS SERVICE AT YOUR OWN RISK.
Wikia kan göra mer eller mindre vad som helst och har inga skyldigheter att följa. Ingen stabil grund.

Det är iof inget man varken kan eller ska förvänta sig av en gratistjänst heller.

2) Det är lite väl mycket reklam på sidan. Våra besökare vill ha information och det är vårt uppdrag att leda dom rätt. På en av de större sidorna i wikin hittade jag inte mindre än 10 reklamplatser. Det är 9 för mycket. Dessutom går alla reklampengarna raka vägen till Wikia.

3) GTAsajten skulle gynnas mer om domänen gtasajten.com används istället (bra för inlänkningar). T.ex. wiki.gtasajten.com. GTAsajten skulle också gynnas om det var samma medlemsprofil överallt (forum, nyhetsblogg, wiki) och fler skulle också kunna editera wikin. Viktiga synergieffekter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Tog förgivet att wikin som det syftades på var sv.gtasajten.wikia.com

Det skulle fungera. Men det som får mig att rynka på pannan är att wikin ligger utanför GTAsajtens kontroll. Efter problemen med SilentWhisper och Beffo vill jag att så mycket data som möjligt hålls inom GTAsajten. Jag skulle alltså gärna vilja se att hela wikin flyttar över till GTAsajten i så fall (och givetvis att nuvarande administratörer får fortsätta administrera den). MediaWiki är gratis så den tekniska delen är det inga problem med. Jag vet dock inte hur nuvarande administratörer/ägare ställer sig till en sådan flytt.

Några av problemen med sv.gtasajten.wikia.com:

1) Det finns många frågetecken med företaget Wikia. Jag behövde inte läsa så långt i deras terms innan jag kom till följande:

Wikia kan göra mer eller mindre vad som helst och har inga skyldigheter att följa. Ingen stabil grund.

Det är iof inget man varken kan eller ska förvänta sig av en gratistjänst heller.

2) Det är lite väl mycket reklam på sidan. Våra besökare vill ha information och det är vårt uppdrag att leda dom rätt. På en av de större sidorna i wikin hittade jag inte mindre än 10 reklamplatser. Det är 9 för mycket. Dessutom går alla reklampengarna raka vägen till Wikia.

3) GTAsajten skulle gynnas mer om domänen gtasajten.com används istället (bra för inlänkningar). T.ex. wiki.gtasajten.com. GTAsajten skulle också gynnas om det var samma medlemsprofil överallt (forum, nyhetsblogg, wiki) och fler skulle också kunna editera wikin. Viktiga synergieffekter.

Om man skulle använda MediaWiki (Vilket jag tycker låter mycket positivt), skulle det då gå att använda samma databas över medlemmar? Dvs. skulle man kunna logga in på Wikin med sitt redan existerande Forum-account? och göra så att en registrering på Wikin även gäller för forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Tog förgivet att wikin som det syftades på var sv.gtasajten.wikia.com

Det skulle fungera. Men det som får mig att rynka på pannan är att wikin ligger utanför GTAsajtens kontroll. Efter problemen med SilentWhisper och Beffo vill jag att så mycket data som möjligt hålls inom GTAsajten. Jag skulle alltså gärna vilja se att hela wikin flyttar över till GTAsajten i så fall (och givetvis att nuvarande administratörer får fortsätta administrera den). MediaWiki är gratis så den tekniska delen är det inga problem med. Jag vet dock inte hur nuvarande administratörer/ägare ställer sig till en sådan flytt.

Några av problemen med sv.gtasajten.wikia.com:

1) Det finns många frågetecken med företaget Wikia. Jag behövde inte läsa så långt i deras terms innan jag kom till följande:

Wikia kan göra mer eller mindre vad som helst och har inga skyldigheter att följa. Ingen stabil grund.

Det är iof inget man varken kan eller ska förvänta sig av en gratistjänst heller.

2) Det är lite väl mycket reklam på sidan. Våra besökare vill ha information och det är vårt uppdrag att leda dom rätt. På en av de större sidorna i wikin hittade jag inte mindre än 10 reklamplatser. Det är 9 för mycket. Dessutom går alla reklampengarna raka vägen till Wikia.

3) GTAsajten skulle gynnas mer om domänen gtasajten.com används istället (bra för inlänkningar). T.ex. wiki.gtasajten.com. GTAsajten skulle också gynnas om det var samma medlemsprofil överallt (forum, nyhetsblogg, wiki) och fler skulle också kunna editera wikin. Viktiga synergieffekter.

Som administratör ställer jag mig mycket positiv till en flytt! Finns ju inget som helst negativt med ett sådant förslag! Dessutom säkrar vi ju wikin i och med att den då ligger i Gtasajten. Det jag allra mest ställt mig kritisk till om wikin är att man inte har någon copyright. Kan inte den konkurerande wikin (den om gta 4) bara kopiera all vår data?!?

I och med att den då ligger på gtasajtens server kan man väl implantera vilka egna koder som helst?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni?

Det låter mycket bra. Det viktiga är, som sagt, att de olika delarna kopplas ihop.

I bloggnyheterna kan olika ord och begrepp direktlänkas till wikin. Forumtrådar där nyheten diskuteras kan likaså bifogas.

Exempel (Blå=wikilänkar, grön=forumlänk) :

Rosenberg är tillbaka!

Det blir karaktären Ken Rosenberg som kommer att ha huvudrollen i det nya Grand Theft Auto: Aruba i vår. Det meddelade Rockstars pressansvarige Kenneth Spirou-Ignazio Müller III i samband med en pressfrukost i Vännäs på tisdagsmorgonen. Den neurotiske advokaten Rosenberg är sedan tidigare känd från bland annat Grand Theft Auto:Vice City, där han hade en biroll. "We fucked up everything in GTA IV, so now we're going to return to our fucking roots and give our fucking fans what they fucking want", förklarade Müller. Spelet, som utspelar sig år 1996, får sin början i ett fängelse på paradisön Aruba där Rosenberg och filmaren Steve Scott sitter fängslade anklagade för mordbrand och snatteri. Rosenbergs röst kommer att göras av Jeff Goldblum.

Henkibojj: Men satans helvetes jävla skit!!! Jag som är så trött på fitt-Rosenberg!! :teehee::angry:

Man behöver givetvis inte ha sådär många wiki-länkar, 2-4/nyhet borde vara lagom.

På wikin kan nyhetslänkar (dvs till bloggen) skrivas in i nyhetsrutan på huvudsidan. Det bästa skulle givetvis vara om blogginlägg automatiskt placerades där men jag är osäker på om det går att genomföra.

EDIT: Tog förgivet att wikin som det syftades på var sv.gtasajten.wikia.com

Det skulle fungera. Men det som får mig att rynka på pannan är att wikin ligger utanför GTAsajtens kontroll. Efter problemen med SilentWhisper och Beffo vill jag att så mycket data som möjligt hålls inom GTAsajten. Jag skulle alltså gärna vilja se att hela wikin flyttar över till GTAsajten i så fall (och givetvis att nuvarande administratörer får fortsätta administrera den). MediaWiki är gratis så den tekniska delen är det inga problem med. Jag vet dock inte hur nuvarande administratörer/ägare ställer sig till en sådan flytt.

Några av problemen med sv.gtasajten.wikia.com:

1) Det finns många frågetecken med företaget Wikia. Jag behövde inte läsa så långt i deras terms innan jag kom till följande:

Wikia kan göra mer eller mindre vad som helst och har inga skyldigheter att följa. Ingen stabil grund.

Det är iof inget man varken kan eller ska förvänta sig av en gratistjänst heller.

2) Det är lite väl mycket reklam på sidan. Våra besökare vill ha information och det är vårt uppdrag att leda dom rätt. På en av de större sidorna i wikin hittade jag inte mindre än 10 reklamplatser. Det är 9 för mycket. Dessutom går alla reklampengarna raka vägen till Wikia.

3) GTAsajten skulle gynnas mer om domänen gtasajten.com används istället (bra för inlänkningar). T.ex. wiki.gtasajten.com. GTAsajten skulle också gynnas om det var samma medlemsprofil överallt (forum, nyhetsblogg, wiki) och fler skulle också kunna editera wikin. Viktiga synergieffekter.

Självklart ska wikin flyttas in på gtasajtens domän om det är möjligt! Hela wiki-projektet har hela tiden varit tänkt som ett projekt med tät GTAsajten-anknytning, bl.a. för att förhindra att utvecklas i samma riktning som gtanytt gjorde. En inflyttning är bara en bra sak och dessutom skulle wiki.gtasajten.com vara en bra mycket bättre och simplare adress än den nuvarande. Om det dessutom går att koppla ihop medlemsdatabaserna som Qouad skrev skulle det vara ett plus.

---

@kobbe: Ja, det kan de. Men på samma sätt kan vi kopiera det som står på deras sida. Fri tillgång till information är lite det som är grejen med wikis.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. Då vet jag att ansvariga för wikin är intresserade av att flytta över till GTAsajten :P

Den koppla-ihop-lösning jag sneglar på just nu är: http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:IPBAuth

Då går det att logga in med sitt medlemskonto på forumet. Dessutom bygger admingrupper på info från forumet.

Väldigt simpelt men tillräckligt i ett första skede.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt. Då vet jag att ansvariga för wikin är intresserade av att flytta över till GTAsajten :confused:

Den koppla-ihop-lösning jag sneglar på just nu är: http://www.mediawiki.org/wiki/Extension:IPBAuth

Då går det att logga in med sitt medlemskonto på forumet. Dessutom bygger admingrupper på info från forumet.

Väldigt simpelt men tillräckligt i ett första skede.

Är en flytt något du funderar på i dagsläget? Vet du om det kommer ta lång tid att förbereda och flytta sidan? Gissar att det ändå kommer att kräva rätt mycket tid av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser gärna att wikin flyttar över om vi ändå fixar en GTA-blogg. Att installera, konfigurera och koppla ihop wikin med forumet blir förmodligen inte så svårt. Det som kommer ta tid är att flytta över allt innehåll (men där kan förhoppningsvis wiki-gruppen hjälpa till).

Tror det ska gå hyfsat lätt. Man kan i alla fall exportera hela kategorier till en XML-fil som sedan importeras i en annan MediaWiki-wiki med hjälp av sidan importera.

Alltså, sätta dit en kategori (tex Exsoprt) på alla sidor och sedan exportera. Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...