Jump to content

Poesi och dikter


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

The Office-film

Ah, såklart - trodde du anspelade på att jag skulle vara en "romantiskt lagd bekantskap".

Ahem,

It shone, pale as bone,

As I stood there alone,

And I thought to myself how the moon,

That night cast its light,

On my heart's true delight,

And the reef where her body was strewn

yes_1046272_0.gif

Den där, däremot, får mitt inre att le stort! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Bumpar men det är en väldigt bra bump!

Igår så var jag ute och julshoppade med ett gäng vänner och när vi var i Gamla Stan så upptäckte jag att vi inte var långt ifrån Cornelismuseet så jag föreslog att vi skulle gå dit även om jag varit där förut några gånger. Efter att ha kommit i brallan av alla fina homagetavlor till gamle Cee så hittade jag nya utgåvan av Cornelisbladet där Lasse Berghagen skrivit om sitt första möte med Cornelis och det känns som det är viktigt att återberätta hans historia innan man läser dikten för att få ett grepp om vilken slags människa Cornelis var.

Lasse var då 20 år, precis nyskild och hemlös då han en visafton i Stockholm träffade på Cornelis. Efter att ha druckit tillsammans ett tag bjöd han med Lasse hem till sig på efterfest vilket medförde att Lasse flyttade in hos honom ett tag. En kväll när de satt uppe på taket till hans husbåt vid Skanstull, spelade på sina gitarrer och drack vin stoppade Cornelis plötsligt Lasse mitt i en av hans ballader och sa med äkta Baloo ur djungelboken-känsla: "Grabben, du låter inge glad när du sjunger!". Lasse svarade då att han fått gitarren av sin förra fru som han saknade väldigt mycket och att det uppstog ett känslomässigt kaos varje gång han greppade gitarren. Cornelis tog då gitarren och Lasse tänkte "wow, det här skulle polarna se! Den store Cornelis Vreeswijk ska spela på min gitarr!". "Grabben", sa Cornelis, "man får inte stanna upp! Man måste alltid gå vidare i livet!" och kastade Lasses gitarr i Årstaviken. Nästa dag tog Cornelis honom till den bäste gitarrtillverkaren i Stockholm på den tiden och lät göra en ny gitarr åt Lasse som han använder än idag. Några år efter Cornelis död letade Lasse igenom hans papper och hittade en dikt som jag nu ska skriva ner:

Preliminärt utdrag till eventuella funderingar kring mitt testamente

Den som ärver mig skall veta att

öppna mitt testamente med ett skratt

Hys inget hopp om bankbok eller fack

två tomma händer lämnar jag kvar

fyller du dom själv, är saken klar

Den som ärver mig får

räkna med att ligga back

men vill du ändå göra det?

Hjärtligt, hjärtligt tack!

Här har du mitt testamente: ingen kåk,

ingen utmätningsman som vill ha bråk

Aktier saknas helt - så kan de gå

Obligationer: inga vad jag minns

Gitarren får du ta eller låta den stå

eller ge bort den, så att den blir spelad på

Har visorna något värde

nu när man är död

så länge jag sjöng dom

fick jag mitt dagliga bröd

Nu ger jag dom till alla och envar

och jag menar att visorna tillhör Alleman

Den som ej kan sjunga

lyssnar på dom som kan

och ingen vet vem visan skrivit har

Visst får du ärva visorna,

jag lämnade ju dom kvar

Läste den högt för mina vänner på ett kafé efteråt och jag kan ju säga att mina ögon inte var helt torra efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste posta en till av Vreeswijk. Denna skrev han timmar innan sin död på Södersjukhuset 1987. En sann poet in i det sista!

Låg på sitt yttersta

Såg i syne en konstrytterska som

han all sin

kärlek gav.

Kom Skönhet!

Din passgångare

galoppera mig

till en grav

Fagrare skänklar ingen i världen såg

utom då den som för

döden låg

Kom nu, beriderska

var min ledsagerska

Var min lekamen

huld, tvagerska

Häst utan tyglar som vägen minns

Tag mig till landet som inte finns

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Då ämnet inte är speciellt "hot" så kanske lite mindre kända och lite mer oseriösa dikter (egna måhända, har vi någon poet på sajten?) bör "tillåtas"? Tänker på formuleringen "...är det mer Selma Lagerlöf, Gustav Fröding, Shakespear och en hel del (för dagens ungdomar) okända diktare jag är ute efter." är lite stram och bör lättas upp lite. Det finns ju en stor potential i tråden :)

Jag är bäst och det vet Du, alla dom vet

bäst är även Du, men det är det ingen som ser

En nation reser sig alltid när folkets vilja stärks, när nationen börjar falla är det oftast det märks

då hobbypoetens ord kan väckas till liv, är ett land och ett folk så splittrad som det kan bli

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehrm, jag är inte mycket för poesi direkt, men den här tänkte jag ut på julafton när jag bara satt och hade det trevligt (fråga mig inte varför):

------------------------------------------------------------------------

Fear Of The Dark

So tranquil, the colour of light shining in upon me.

For now I know, there is nothing left for me to fear.

--------------------------------------------------------------------------

Väldigt kort ja (vet inte ens om man kan kalla detta för poesi), och nej jag följer inga riktlinjer eftersom jag tycker att den bästa poesin är den som kommer spontant rakt ur hjärtat.

Dikten handlar om en liten kille/tjej som är rädd för mörkret, men som blir kvitt sina mardrömmar så snart solen går upp :). Anledningen till varför jag kom på dikten kan ha och göra med det faktum att jag själv just slutade vara rädd för mörkret.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ehrm, jag är inte mycket för poesi direkt, men den här tänkte jag ut på julafton när jag bara satt och hade det trevligt (fråga mig inte varför):

------------------------------------------------------------------------

Fear Of The Dark

So tranquil, the colour of light shining in upon me.

For now I know, there is nothing left for me to fear.

--------------------------------------------------------------------------

Väldigt kort ja (vet inte ens om man kan kalla detta för poesi), och nej jag följer inga riktlinjer eftersom jag tycker att den bästa poesin är den som kommer spontant rakt ur hjärtat.

Dikten handlar om en liten kille/tjej som är rädd för mörkret, men som blir kvitt sina mardrömmar så snart solen går upp :). Anledningen till varför jag kom på dikten kan ha och göra med det faktum att jag själv just slutade vara rädd för mörkret.

Kul att du postar egna verk! Man skulle kunna klaga på lite saker som att "light", eller ljus, inte per definition är en färg, att prepositionerna "in upon" kanske låter lite överflödigt, men det är bara små petitesser. Har du funderat på att utöka den? Man skulle kunna bygga upp några rader innan detta också, där huvudpersonen förklarar varför denne är rädd för mörkret, med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du postar egna verk! Man skulle kunna klaga på lite saker som att "light", eller ljus, inte per definition är en färg, att prepositionerna "in upon" kanske låter lite överflödigt, men det är bara små petitesser. Har du funderat på att utöka den? Man skulle kunna bygga upp några rader innan detta också, där huvudpersonen förklarar varför denne är rädd för mörkret, med mera.

Jo, fast som jag sa, jag är inte mycket för detaljer och regler, även om jag vet att det är viktigt i officiella sammanhang :). Jag skriver mest av mig just nu bara! Det är skönt att bara skriva lite ibland, få ner sina tankar på papper :rolleyes:.

Jag kanske ska utöka den lite senare :). Tack för tipset!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna klaga på lite saker som att "light", eller ljus, inte per definition är en färg

Fast färg är väl ögats/hjärnans reaktion på reflekterat ljus? Kan inte det där riktigt men colour of light låter ju som du säger lite fel.

*Väntar med spänning på bakgrundshistorian om det mörkrädda barnet*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast färg är väl ögats/hjärnans reaktion på reflekterat ljus? Kan inte det där riktigt men colour of light låter ju som du säger lite fel.

*Väntar med spänning på bakgrundshistorian om det mörkrädda barnet*

Jo, ljus innehåller ju alla färger som finns, men det låter lite fishy nu när jag tänker efter :)

Jag känner mig inte riktigt kreativ just nu, du får vänta ett tag till :rolleyes:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skrivit lite till plus ändrat på lite grejer :D

-------------------------------------------------------------

Light Of Mercy

So tranquil, the mercy of light shining in upon me

For now I know, there is nothing left for me to fear

Once I was afraid, petrified by your turbid embrace

Not sure what to do

When your creatures of the night slithered from the corners of my room

Towards my safe haven

My Bed

But then I befriended the light, my saviour, who I knew was only a dawn away from me

Now I fear no vile creatures of darkness, because I know you are there for me

Light Of Mercy.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Var inte för hårda mot mig nu, det här är min första riktiga dikt :P

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okej Renard! Spinner vidare på ljustemat;

Fansång/Stå stark du ljusets riddarvakt

Stå stark du ljusets riddarvakt

kring dina fosterländska fanor

och drag åstad med sångens glada makt,

med mod på dina skiljda banor.

Än ligger stilla frid som ljufligt

månsken öfver berg och dalar

och i åskdiger tid blott hopp

och kärlek Nordens ande talar.

Men kommer någon våra fjäll för nära

och mulnar det i Svithiod,

då bröder vid vårt namn, vår gamla ära

vi hugga oss en väg i blod.

Och stupa vi på ärans bana,

om Hildur våra lif begär,

vi svepa kring oss Sveriges fana

i döden den brudtäcket är!

- Johan Nybom, 1848

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@dibel:

Ska läsa de senaste dikterna när jag har mitt analytiska sinne med mig, men formuleringen i förstaposten gällde mest att hålla [politiska] låttexter borta till förmån för erkända (och okända!) diktare. Egna verk är helt klart välkomna :D

Jag vet men det kändes som att tråden höll på att dö ut. Kan ta bort dem om de är opassande! (den första tar jag bort dirr, den är helt irrelevant) Nu anser ju jag att den sista är vacker men den kanske har alltför extrem hållning i den politiska debatten. Dessutom är det en sång så jag antar att den förkastas. It's your call.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Asch, släng med dikter eller låtar om ni vill, det är bara att den här ska vara skild från "Guldkorn i låtar" eller vad tråden nu heter, där man bara copypastar in en låttext och säger att den är fantastisk. Du får gärna ta tillbaka dina inlägg om de var bra, jag läste dem inte så noga som sagt. :D

Okej men den jag tog bort var en amatördikt från en flashbackanvändare och det är ju inte riktigt vad som åsyftas med denna tråd. Sätt en gräns på pre-1900 om det ska vara låttexter då så blir det som dikter då gammalmodiga visor är lite mer poetiska. Eller så kör vi på men riktiga musikaliska verk bör tas i musikforumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Fick till uppgift att skriva en dikt, eller ja.. Någonting om "Love" till en engelskauppgift.

Första gången jag faktiskt skriver en seriös dikt, som inte alls är en dikt utan en prosa (?)

Love isn't controllable;

It can cause you problems

It can make your heart to ache

It can make a week feel like a day

It can make a day feel like a week

Love is somewhat of a mystery

Sometimes it's there, just waiting for a spark to explode;

To explode into a thousand different feelings, emotions and expressions

Sometimes it's there, just to meet a raw and chilly counterpart;

To simply die out and devolve into nothing

It can also be a warm fuzzy feeling in your heart

But sometimes also an empty space

A sudden shutdown of your logic thinking

Love is like a drug

Once experienced it never really disappears, the desire for love is there somewhere;

Hidden, just waiting to reveal itself

It brings up old memories both of bad and good nature

But in the end

Love is the best thing in the world, no matter what

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag tänker skriva dikter inser jag hur mycket filosofi går emot poesi,

för varje gång jag har skrivit en dikt inser jag att den inte är en dikt utan ren filosofi.

Men nu har jag något på tungan! :whistling:

Blint gav jag bort allt för att få dig, även min själ, själen du älskade, hur skulle du någonsin kunna älska mig igen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...